Gå til innhold

Forskjell mellom macro og standard objektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er også optimaliserte for bruk på kort hold og er ofte veldig skarpe på kort hold men kan være litt sløvere på langt hold.

 

Pass på at noen produsenter klistrer ordet "macro" på mange objektiver som ikke er makroobjektiver. Sjekk at forstørrelsen er 1:1 for å være sikker på at det er et skikkelig makroobjektiv.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Sjekk at forstørrelsen er 1:1 for å være sikker på at det er et skikkelig makroobjektiv.

Nå igjen?

Macro brukes nå om forstørrelser 1:4 nå for tiden.

Ordet macro har ingen ting med 1:1 å gjøre.

De beste macro objektivene du kan få til DX/FX er Zeiss,

og de går til 0,5x (1:2).

Vær også oppmerksom på at et vanlig "macro" objektiv, som f.eks mitt

Nikon 60mm, kun gir forstørrelsen 1:1 på en gitt avstand.

Ingen kan mene at et macro objektiv er macro kun når det er på det maksimale forstørrelsesforholdet?

Lenke til kommentar
Vær også oppmerksom på at et vanlig "macro" objektiv, som f.eks mitt

Nikon 60mm, kun gir forstørrelsen 1:1 på en gitt avstand.

Ingen kan mene at et macro objektiv er macro kun når det er på det maksimale forstørrelsesforholdet?

Nikon bruker makrobegrepet strengt korrekt. De kaller objektivene som forstørrer til og med 1:1 for "micro", først når forstørrelsen er mer enn 1:1 entrer man makroverdenen.

Lenke til kommentar
Nikon bruker makrobegrepet strengt korrekt. De kaller objektivene som forstørrer til og med 1:1 for "micro", først når forstørrelsen er mer enn 1:1 entrer man makroverdenen.

Noen hevder dette er det eneste punktet teknikerne har vunnet over salgsavdelingen hos Nikon! Sånn sett har vel ikke Nikon Makrolinser i det hele tatt.

 

I Wikipedia er Makrofotografi:

Makrofotografi er et fotografi hvor objektivet har vært plassert svært nært motivet. Objektivet kalles makrolinse, makroobjektiv eller bare makro. Dette er et objektiv med en meget lav nærgrense. Det vil si at kameraet med makroobjektivet kan holdes svært nært motivet, og allikevel klare å fokusere.

Forstørrelsesforholdet er ikke det essensielle i begrepet, men det er det så klart i bildet du tar. Der tilpasser du forstørrelsen til objektet du skal fange.

Lenke til kommentar

I OM-systemete til Olympus markedsførte de mange 1:2-objektiver som makroobjektiver, men de lagde også belger og mellomringer man kunne bruke for å få noen digre størrelsesforhold.

 

Uansett er det litt tullete å kalle objektiver for makroobjektiver hvis de lar en god nærfokusgrense. Ikke at nærfokusgrensa ikke er viktig, men det er ganske villedende markedsføring.

Lenke til kommentar
Ikke at nærfokusgrensa ikke er viktig, men det er ganske villedende markedsføring

 

Ikke nødvendigvis hvis de f.eks sier at dette klarer 1:2 eller 1:4, og objektivet er konstruert for å være skarpt på nærgrensen.

Men selvfølgelig er ikke min AF 20mm macrolinse, selv om den har nærgrense på 25cm. (5 cm kortere enn Micro 60mm)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte litt på Sigma som kaller alle objektiver med næforkusgrense lavere enn 25cm eller noe for macro. Jeg ville ikke kalt 18-50/2.8 for macro, for eksempel (men et bra objektiv, det er det

Det er sikker slik at begrepet MACRO har blitt "uttynnet" ifra standarden på 60-70 tallet.

 

Jeg har selv en AF 24-85 med macroinstilling.

Nikon sier ikke at det er et macro/micro objektiv, de bare plasserer en bryter der og varsler at det er en macrofunksjon. (Pussig nok står det Macro og ikke Micro på den knappen :-) )

Nyttig, men ikke favoritten når du vet at du skal fotografere småting.

Lenke til kommentar
objektivet er konstruert [/b]for å være skarpt på nærgrensen.

Det er jo ganske essensielt (som du sier) at objektivet er optimalisert for å benyttes i nærområdet. Ikke bare skarphet, men også at fokusplanet er flatt. Dessuten har dedikerte makro(micro)objektiver som regel lang fokussnekke for nøyaktig justering av fokus såvel manuelt som med autofokus.

 

Normale objektiver som tilfeldigvis har bra nærgrense, blir det litt far-fetched å kalle makro.

 

For øvrig _har_ Nikon lagd ekte makro-objektiver. Men vet vet ikke om noen for F-fatningen.

Lenke til kommentar
For øvrig _har_ Nikon lagd ekte makro-objektiver. Men vet vet ikke om noen for F-fatningen.

Jeg kan ikke finne noen i mine gamle brosjyrer.

Fint at du la til dette med fokusplanet og fokusringen.

 

Som et PS - mener å ha lest et sted at opprinnelig macrofotografering var dedikerte kjempe kamera/linse for å ta 20x forstørrelser for store plakater. (da vil jeg tro det er tynt med macro utstyr hos de fleste!)

Lenke til kommentar
For øvrig _har_ Nikon lagd ekte makro-objektiver. Men vet vet ikke om noen for F-fatningen.

Jeg kan ikke finne noen i mine gamle brosjyrer.

19mm f/2.8 Macro-Nikkor, 35mm f/4.5 Macro-Nikkor, 65 mm f/4.5 Macro-Nikkor, 120mm f/6.3 Macro-Nikkor for Nikon Multiphot (sakset fra Rørsletts sider).

 

Som et PS - mener å ha lest et sted at opprinnelig macrofotografering var dedikerte kjempe kamera/linse for å ta 20x forstørrelser for store plakater. (da vil jeg tro det er tynt med macro utstyr hos de fleste!)

Er nok ikke mange som er utstyrt med sånt nei.

 

Så med andre ord er macro-objektiver "forstørrelsesglass"?

For så vidt. Nå gjelder vel det også for andre objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...