Gå til innhold

Bruke en annen bærbar PCs strømkabel i min bærbare


sino

Anbefalte innlegg

Har glemt strømforsyning til min bærbare dell-pc (latitude D630). Har en annen bærbar i nærheten (HP compaq nc8430), og strømkabelen dens passer i min kontakt. Har lest av på undersiden av de to pc'ene, og strøminfoen er bittelitt forskjellig:

 

Dell'en: 19.5V - 4.62A

HP'en: 19V - 4.74A

 

Har ikke kunnskap nok til å vite om dette er nevneværdige forskjeller eller ikke, så jeg spør her. Spørsmålet er altså om jeg kan bruke kabelen fra HP'en i min Dell

 

Har også behov for dell'en min så fort som mulig, så har ikke fått søk veldig godt etter tidligere spøsmål om emnet, selv om de første sidene i denne seksjonen ikke ser ut til å ha svaret.

Håper noen kan svare :)

 

edit: bruker nå strømforsyningen uten at noe ille har skjedd foreløpig. Husk bare å sjekke at polariseringen er lik. Denne kan man lese ut av ikonet på dette bildet. (ikonet øverst til høyre i den markerte firkanten - den med pluss og minus inni rundinger på hver side av rundingen (som symboliserer kabelen) i midten)

Endret av sino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell'en: 19.5V - 4.62A

HP'en: 19V - 4.74A

 

Dell krever 19.5 Volt og HP har 19 Volt, altså ca. lik spenning, HP gir mer STRØM enn DELLL krever, dette er også OK, da du ikke vil belaste PSU for mye.

 

Men!!!! Her kommer cluet, har begge pluss i center, er alt OK

 

Står ofte på PSU, med avtrykk av connectoren.

Alle laptoper er alt fra 16 til 19 volt, noen kan være 24 Volt, som eldre APPLE PPC.

PSU kan gi MER strøm enn utsyret krever, men

PS PS PS !!!!! PSU må IKKE ha MINDRE STRØM enn utsyret krever,

da overbelastes PSU og vil ta fyr samt vil bli ødelagt,

og muligens starte en brann!!!!!

Krever utsyret 4 ampere, må du IKKE ha en PSU med 1 Ampere,

du kan ha en som gir 5 Ampere!

 

Har du en som krever 19 Volt, kan du bruke alle som går FRA 16 Volt,

noen krever ikke så mye strøm så de kan faktisk klare seg fra 12 Volt!

 

"MEKKER" du mye pc, så annbefales en variabel PSU med 30 AMPERE, dette får du kjøpt hos en radiosambandsforhandler som selger walkie-talky eller radioamatørutstyr.

Dette er ett bra utstyr og ha ved siden av,

disse kan OGSÅ drive en laptop, og MYE annet, SAMTIDIG, vel og merke, med samme spenning!!

 

 

MEN for all del, HUSK, krever pc 16 Volt, MÅ DU IKKE BRUKE DE SOM GÅR OVER DETTE!!!!

 

Bruker du for høy spenning ødelegger du utstyret ditt!

 

Hvis utstyret ikke krever mer enn 4 Ampere, kan du fortsatt ha en som GIR 30 Ampere, utstyret bruker ikke mer enn det som trengs, men......

sier det 12 Volt, er det 12 Volt og ikke 16!

 

Dessto mer strøm strømkilden gir, desto mindre slitasje på strømkilden.

 

Når du skal lade batterier derimot, bør du bruke LITE strøm,

og du kan ØKE (spenningen) volt med opptil 3 volt over det som batteriet krever, dette er når du bruker en PSU og ikke lader!

eller snarere,

ett AA-batteri, er på 1,2 Volt (LADBART) da kan du øke spenningen til 3 volt

(følg med på temperaturen, og amperemeter hvis du har),

LAD ALDRI BATTERIER MED 1,5 VOLT da disse ikke er ladbare!

 

Ett amperemeter kobbles i serie (+/+) med strømmen, voltmeter kobbles paralelt(+/-)!

 

1.2 Volt = ladbar

1.5 Volt er IKKE ladbar!

 

TEORI

--->

 

Har du en ting som bruker 5 volt og 1 ampere, kan du bruke en psu på 4 volt og 2 ampere, har du utstyr som krever 5 volt og 1 ampere, kan du bruke en psu på 5 volt og 30 ampere,

ampere = strøm, volt = spenning.

 

Du har en betegnelse som sier "12 volt, 1Ah"

som betyr at du kan bruke 1 ampere i 1 time på 12 volt (14.2)

Altså 12 volt 24Ah betyr forbruk på

1 Ampere i 24 Timer, eller

24 Ampere i 1. time uten backuplading.

 

veksle ALDRI + med -, AC = vekselstrøm, DC = likestrøm,

vekselstrøm veksler polaritet (mellom + og -) med 50-60 (Hz) svingninger pr sekkund, likestrøm er lik spenning på en side av lederene ofte en rød! El-annlegg i Norge i hus og hjem er kodefargede brun og blå, gul/grønn, er jordspenning!

Den brune kaller vi den varme lederen, den som gir 220 Volt (-->230), den blå er returlinjen, og fører normalt ikke spenning, tar du i kunn EN av disse, får du normalt ikke "strøm" i deg, spessielt når du er fysisk isolert fra jord. <---

Endret av catopett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...