Gå til innhold

Billig Server for å kjøre Windows Server 2008


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en billig løsning som skal kjøre Windows Server 2008. Det hadde også vært et mål å kunne kjøre med Raid5. Pris og støynivå er vel det viktigste.

 

Det er egentlig bare snakk om en server som skal brukes som filserver, backup på hjemmenettverket, enkle oppgaver, samt muligens versjonskontroll i forbindelse med Visual Studio, men jeg ønsker å benytte Windows Server 2008 da jeg får lisens på den gjennom MSDNAA.

 

Foreløpig har jeg sett på dette:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=84372

 

Produkt	Antall	
Asus P5KPL-E	
Corsair VX 450W	
Intel Core 2 Duo E5200	
Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2x2048)	
4x Samsung Spinpoint F1 750 GB

Rimeligste totalsum 4823,-

Den kan skaffes i en butikk for 4888+frakt.

 

Lurer og litt på om det egentlig er nødvendig med Core 2 duo, men samtidig er det jo ikke akkurat rådyrt noe av det.

 

Støtter hovedkortet Raid5?

 

Kabinett har jeg fra før, og det er mulig at jeg vil benytte en gammel strømforsyning (Nexus Breeze 500 tror jeg jeg har en plass)

 

Noen forslag til forbedringer, evt om det er noen skikkelige flauser jeg har gått på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støtter hovedkortet Raid5?

Nei, ser ikke ut som om det gjør det. Tror du burde sjekke ut HK's basert på G35/G45 da disse normalt er bedre spec'et samt støtter mere minne. G31 en normalt basert på enklere system og støtter max 4GB.

 

Tror også at det hovedkortet du valgte er litt begrenset når det gjelder SATA tilkoblinger, etter du har satt inn alle diskene har du jo ingen igjen til f.eks. en CD-ROM.

 

/Silver

Lenke til kommentar

Hei.

Det kortet du har nevnt støtter ikke RAID ut fra det jeg kan lese hos ASUS. Har også bare 4 S-ATA kontakter, og det beste er vel å ha en egen disk til systemet, og de 4 andre diskene til lagring utenom.

Systemdisken trenger jo ikke å være veldig stor...

Du kan til nød kjøre 4 S-ATA til lagring, og systemdisk pluss CD-ROM på IDE kontrolleren.

 

Du bør søke på hovedkort med 8 S-ATA tilkoblinger i prisguiden.

Da finner du en del kort som har to kontrollere, der det vanligvis er en Intel basert kontroller for opp til 6 disker som støtter de vanligste RAID konfigurasjonene. Kan da ved senere behov koble på to disker til i RAID for å utvide kapasiteten.

Så har du en egen to-ports kontroller til som kan brukes til CD-ROM eller lignende.

Får selvfølgelig ikke samme ytelse som på et dedikert kontrollerkort, men til hjemmebruk bør det funke fint.

 

Har f.eks. MSI P43 Neo3 eller Gigabyte GA-P35C-DS3R som er av de rimeligste med så mange S-ATA tilkoblinger.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...