Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen/skole i 10. klasse, vanskelig? Tips?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Går da i 10. klasse, siste året.. :)

 

Jeg er utrolig spent på eksamener osv. så har en noen spørsmål jeg vil ha noen svar på..

 

1) - Hvor lang tid i forkant bør man øve til en prøve?

2) - Hva er en dårlig karakter for dere?

3) - Hva er ett godt snitt for dere (Altså, hva er dårlig og hva er bra? ex. 4.7 og opp er bra, og under sux :D )

4) - Noen som vil fortelle litt om hva man bør være obs på matteeksamen/eksamener?

 

Dette kan da være til hjelp med litt tips til hva som er lurt og gode lesetips etc.

Kom med tips utenom spørsmål og visst dere har noen :)

 

Liten Edit: Har egentlig surfet litt easy igjennom skolen og har hatt fra 4.7 -5 i snitt.

Egentlig fornøyd, men da jeg merker at det blir flere prøver på en dag, har jeg funnet ut at det ikke hjelper å begynne dagen før.. Som nå da jeg sitter med 4 prøver jeg skal lese på til dagen etter, dumme dumme meg :p

 

Takker for svar!

Endret av PhenomenA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muntlig eller skriftlig?

 

Når du begynner å øve kommer uansett veldig ann på hvor god du er i matte. Du burde kunne regne alle regnestykkene i boka uten å se på fasiten.

 

På skriftlig kan det være veldig lurt (det som skaffet meg min 5er) å se på eksamener fra andre år, bare spør læreren din om eksemplarer, de har det som oftest. Eksamener er ganske lik fra år til år. Hvis du klarer å regne igjennom den uten feil, har du et veldig godt utgangspunkt for en eksamen.

 

Muntlig sett er det lurt å kunne litt vanskeligere oppgaver for å få en karakter over fire. Gå gjerne litt utenfor pensum også. Ta med så mye som mulig av likninger (med en og to ukjente), sannsynlighet og regn ut alle stykker for hånd. Øv også på å presentere, det å "flørte" med sensor og lærer er ofte veldig viktig.

 

Håper det hjalp ;)

Lenke til kommentar

Takker for hurtig svar, selv om det ikke helt besvarte alle spørsmål.. Men hey? Noe er bedre enn ingenting og jeg lærte litt..

 

Men det jeg spesielt lurer på er gode og lette måter på å øve til prøver, da jeg pleier å begynne dagen før.. Blir litt stressa og det går ikke oftest like bra!

Lenke til kommentar

1) Arbeid jevnt, gjerne 10 minutter hver dag utenom mattetimene.

2) Den var litt for personlig, gitt! :p

3) Dette har veldig stor sammenheng med hvilken skole man går på. Jeg går nå på gymnas med noen elever som kom fra nabo-bygden. De fikk nesten alle 4 eller 5 i matte. Men fy faen noen av de kan ikke noenting, som f.eks. linnære funksjoner og vekstfaktor, noe man skal kunne etter 10. klasse. SÅ du må huske å ikke bare se på karakter... :p

4) Sensorer blir sjarmert hvis du krydrer fremføringen din med litt VG1-stoff! Prøv å sette deg inn i 2-grads-ligninger for eksempel! :)

 

Hvis jeg var deg, ville jeg prøve å arbeide jevnt fremover med faget, så skal du se at eksamenen er forbi med 5 eller 6 før du vet ordet av det! ;)

 

Hvis du tenker på skriftlig eksamen, så kan du be læreren din om å få eksamener fra tidligere kull slik at du kan lese på de. Dette fikk vi gjøre, og det var til stor hjelp for alle! :)

Lenke til kommentar

1. Jøss, tar det lang tid å øve til en prøve da? Poenget er jo at du jobber jevt hele tiden slik at du kan pensum når du kommer til prøven. Da tar det max en halvtime evt. en time og friske opp igjen og evt. pugge småting du kan brife med.

 

2. Alt etter fag det vel, noen fag er du bedre i enn andre og så videre...

 

3. Jeg har hatt ganske varierende snitt. Det jeg hadde i tiende så jeg på som uoppnåelig i åttende, det jeg fikk etter vg1 hadde jeg aldri trodd var mulig osv. Jobb så godt du kan du og vær fornøyd med det, pass på at du har en fritid også

 

4. Uansett hvilken eksamen du har er det viktig at du fatisk svarer på det oppgaven spørr etter og uttrykker deg tydelig og uten for mye frem og tilbake.

Ellers er det vel masse småting:

På matteeksamen bør du være spesielt obs på at du skriver av oppgaven rett, fortegnsfeil, faktorisering og andre ting som er lett å overse. Andregradsligninger er ikke så dumt å sette seg inn i.

Regner med du ikke vet hvor enkelt det faktisk er å ta en andregradsligning i hodet, men det kan du jo ta med mattelæreren din om du skal brife med andregradsligninger på muntlig.

På skriftlig matteeksamen er det lurt å bruke kryssordpenn, blanko kan fort se rotete ut...

Endret av Birthe
Lenke til kommentar

Dersom du skal opp i matte munnlig vil jeg anbefale klasseroms modellen. Du får da arbeide i grupper på 2 og 3 i et klasserom. I klasserommet er det 1-3 andre grupper. Sensor spør hver av gruppene etter tur, og du får arbeide som du selv vil med oppgåva. Du lager dine egne oppgåver utifra et informasjons ark du får, du kan i tillegg legge til egne opplysninger.

 

Dette er i grunnen en ganske chill eksamensform. Du behøver ikke å forberede deg så mye til eksamenen siden det ikke er så mye å lese på i matte. Du kan ha laget mange av oppgavene fra før slik at du kan sjarmere sensor i senk. Det kan vere lurt å ta med litt ekstra enn pensum, og er du systematisk innom alle rekne emner innen for pensum vil du klare deg fint.

 

 

Apropo snitt, så vil ett snitt over 4,5 gå fint for de fleste til å komme seg innpå den linjen de vil. Det varierer fra plass til plass. Så snittet ditt fra 4,7-5,0 vil forsåvidt hjelpe deg til å komme innpå den linjen du vil.

Lenke til kommentar

Det var da veldig tidlig å tenke på eksamen syntes jeg. Trikset er å følge med hele tiden, dette gjelder ALLE prøver og fag. Jeg merket spesielt dette i 10. klasse, og det var fort gjort å gå glipp av noe bare på en time.

Kan vel svare på det du spør om også:

1) Hvor lang tid du må øve før en prøve varierer veldig. Er det noe du kan godt så trenger du ikke lese så mye på dette, men bruk heller tiden på det du kan mindre enn det andre. I lesefag som Samfunnsfag og KRL (RLE?) er det ikke så vanskelig å få en god karakter så lenge du følger med hele tiden og leser det du skal.

 

2) Ingen kommentar :p

 

3) Jeg ville ikke tenkt så mye på andre, fordi folk er så innmari forskjellige. Jeg satte meg et mål etter jul og klarte faktisk å oppnå dette akkurat. Prøv det du også, så kommer du nok til å jobbe litt ekstra ;)

 

4) Vær obs på føringen din! Vær godt forberedt til muntlig eksamen, og kle deg fint. Smil og vær glad og ha en fin og ikke minst tydelig presentasjon.

 

Håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...