Gå til innhold

Musikkproduksjon/gamer PC: maks 14000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har satt sammen et oppsett jeg er ganske fornøyd med.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84285

 

Dette er en pc som skal bli brukt til gaming og hovedsaklig musikkproduksjon. Derfor er det viktig at den er mest mulig stillegående. Er viktig med full crossfire støtte.

 

Er det noe som bør bli forandret på mpt støynivå eller ytelse?

 

mvh

Zaimmer

Endret av Zaimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Det så fett ut det der. Driver selv med gaming og lydproduksjon og bygde meg nylig en pc, men jeg vil gjerne fortelle om min store tabbe... Jeg kjøpte cpu-vifte med 3pins connector (gammel type), men på hovedkortet er det 4-pins. Dette vil fungere, men vifta mi går nå på 100% pga manglende pwm-styring. Fikk ikke stilt ned voltstyrken i bios heller... Jeg kikket kjapt på delene dine og jeg tror du får samme problem. Jeg ville dobbeltsjekket dette og gått for en pwm-vifte for cpu.

 

I tillegg ser jeg ikke at du har satt opp kabinett vifte. Anbefaler dette siden delene dine genererer mye varme. Har alltid tenkt jo færre vifter jo mindre støy, men dette er ikke alltid tilfellet siden få vifter må jobbe hardere!

 

En siste ting er type ram som kjøpes. DDR2-standarden er på vei ut og hovedkortet ditt vil allerede nå være makset med 1000mhz DDR2 minne. Dette vil føre til at du ikke kan oppgradere seinere. Jeg ville heller gått for et hovedkort som støtter DDR3.

 

En annen ting, har du tenkt å kjøre 32-bits eller 64-bits OS og hvilke sequenser-programmer vil du kjøre på denne?

Lenke til kommentar

Det følger med noen gode kabinettvifter med p182. Ang. ddr3 føler jeg det ikke her det helt store å innhente mtp ytelse i forhold til pris.

Tar det opp til vurdering.

Skal se på hk, ddr3 ram og sjekke CPU kjøler. Det skal kjøres 64 bits Home Premium tenkes det. Pcn er ikke til meg, men til min svoger så hvilke progs han skal kjøre utenom bla. cubase vet jeg ikke.

 

Noen flere innspill til forbedring?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hvis det skal settes opp en PC til musikk produksjon med Cubase ville jeg droppet alt som heter gaming. Cubase er omtrent like stabilt som Islands økonomi om dagen, og takler ikke den minste software som kjører i bakgrunnen, som antivirus, skjermsparere m.m. og unngå nettverk er også en ide. Når dette er fjernet har man ett fjellstøtt oppsett.

Lenke til kommentar

HER har jeg satt sammen en PC til 13200 hos Netshop (alt utenom skjermkortkjøler på lager (tror ikke den er kommet til Norge enda) likevel om lagerstatus viser ukjent). Må kansje kjøpe et lydkort i tillegg, men det som følger med hovedkortet er av god kvalitet bare så det er sagt. Delene er som følger:

 

 

Kabinett: Antec Performance One P182

Et supert kabinett som er både kjølig og forholdvis lydtett. Det er også veldig stilrent. Har samme selv og er veldig fornøyd, litt vanskelig å bygge da (husk at 5 1/2 komonenter skal settes inn fra utsiden).

 

Hovedkort: Asus Rampage Formula

Et ekstremt kort som det fint går ann å kjøre CF på. Det følger også med et eksternt lydkort av god kvalitet (selfølgelig ikke helt high end). Har samme selv og synes det er er veldig bra.

 

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q9550

En ekstremt god CPU baser på 45 nm teknologi. Har samme selv og den er kjapp som faen, har enda ikke fått overklokket den så det kan jeg ikke si noe om.

 

Prosessorkjøler: Thermalright ULTRA120 Extreme

En ekstrem kjøler som holder tempraturen langt nede samtidig som den ikke bråker noe særlig (hvis man har en stille vifte). Husk at vifte ikke følger med så dette må kjøpes seperat og da burde man selfølgelig kjøpe en som er stille (ikke kjøp Noctua siden det er noe med festesystemet som ikke passer så bra med denne proessorkjøleren). Har denne selv og er veldig fornøyd, tempraturen på CPU holder seg helt nede på 28 grader, kan kansje krype oppover til 30 grader under load (har ikke fått testet tempraturene under load). Følger også med kjølepasta så dette trenger du ikke kjøpe ved siden av.

 

Skjermkort: Club3D Radeon HD 4870

Et high end kort som yter veldig bra i spill, har litt bråkete vifte så derfor har jeg valgt en tredje parts kjøler. Har samme skjermkort selv og fungerer ypperlig i spill, sliter selfølgelig med å kjøre Crysis på fullt, men det meste annet går fint på fullt. Kan fint kjøre to slike på hovedkortet jeg valgte og man vil da få en helt ekstrem ytelse (skal selv dette til vinteren).

 

Skjermkortkjøler: Thermalright HR-03 GT

Denne har jeg ingen erfaringer med så derfor kan jeg ikke si så mye om den. Men Thermalright lager veldig gode produkter bare så det er sagt. Denne tror jeg ikke er kommet til Norge enda så tror det er noe man må vente med å kjøpe til litt senere. Tror du kan koble til vifter i tillegg (noe som anbefales (selfølgelig stille vifter)).

 

Minne: OCZ DDR2-1000 ReaperX 4096 MB (2 x 2048) x2

Raskt kvalitetsminnet som holder lave tempraturer takket være de store kjøleribbene (som i tillegg ser drit fet ut). Har disse brikkene selv og er kjempe fornøyd.

 

Harddisk: Samsung Spinpoint F1 1 TB x2

Rask og stor harddisk med mye cache (32 mb). Har valgt to stykker så man kan ta backup (veldig viktig!). Har denne disken selv og er veldig fornøyd.

 

DVD-rom: Nec AD-7200A

Billig og bra. Fronter på DVD brenneren er egentlig svart (noe som passer til kabinettet). Har denne selv og har ingenting å klage over.

 

Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 750W

En strømforsyning av veldig god kvalitet, holder også fint til å kjøre to stk HD 4870 i CF. Har samme selv og er veldig fornøyd, spenningene er ekstremt gode og den bråker ikke noe.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...