Gå til innhold

Strategitips til CivIV: Colonization?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte Civilization 4: Colonization for et par dager siden, men er helt ny på denne typen spill.

Er det noen som kan komme med et par tips til hvordan jeg kan komme i gang? Har spillt et par runder, men har enten blitt knust av kongen under revulosjonen, eller tapt fordi tiden har gått ut...

Hva er det lurest å bygge først? Hva slags ressurser burde jeg skaffe? Hvor mange byer burde jeg ha?

Jeg har spillt på enkleste vanskelighetsgrad, men har enda ikke vært i nærheten av å slå kongen... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sender du ut scouts for å hente gull hos de innfødte?

Når det kommer til kolonier så er mitt inntrykk, jo flere jo bedre.

Send også ut missionaries til de innfødte. 1 missionary kan gi deg mange nye colonister.

Sats også på mange farmers. Masse mat=mange nye colonister!

Vent med liberty bells mot "slutten" av spillet.

Så når du skal slåss er det bare å ha nok våpen til alle colonistene dine så knuser du sikkert hardt :p

Skrevet
Sender du ut scouts for å hente gull hos de innfødte?

Hva mener du med det?

Pleier å ha en del missionaries her og der, for å få flere folk.

Tror jeg burde bli litt mer oppmerksom på hvor jeg plasserer byene mine...

Er det noen vits i å kjøpe skip? Kan jeg faktisk senke kongens skip før de får satt soldatene på land?

Skrevet

Hvis du er førstemann som besøker en indianerby så får du som regel gaver i form av penger, xp eller de viser deg en del av området rundt byen. Seasoned scout har også større sjanse for å avdekke skatter om du besøker disse gravplassene og hva det nå er igjen som er rundt på kartet. Så det første du må gjøre når du spiller, er å få tak i en seasoned scout (som du kan rekruttere med en gang for 100 gull stort sett) eller kjøpe 50 hester og lage en scout ut av det.

Skip er stort sett bortkastet med mindre du av en eller annen grunn klarer å stable veldig mange ship of the line på beina. Stort sett er det mye smartere å bruke våpnene på soldater i stedet. Du kan senke kongens skip før de får satt soldatene på land, men kongens skip er overlegne dine i kamp så det skal mye til for å få dem til bunns.

Skrevet
Så det første du må gjøre når du spiller, er å få tak i en seasoned scout

Jeg har pleid å sette soldaten jeg får i begynnelsen på explore, men jeg kan begynne å kjøpe scouts fra nå av.

Når de innfødte gir meg gaver, må jeg da hente de i byene deres eller får jeg dem automatisk?

Og slik jeg forstår det så er det mye smartere å selge varer til inndianerne enn til Europa?

Skrevet

Dette funker for meg...

Jeg spiller som regel "western hemisphere (huge)".

Første by har som regel bare 1 water tile...

Som andre har nevnt, skaffe et par scouts er første prioritet.

Etter det så prøver jeg å skaffe så mye folk som mulig fort.

Bgger. Warehouse, Stockade, Dock, Lumbermill, printing press først.

Bygger fort 2-3 byer, betaler indianerene for land ved å kjøpe for gavene dem gir.

Prøver å skaffe en galleon fort også for å maksimere hva man kan få fra dem

skattene man finner/får.

Spiller på epic speed, så rundt turn 100, prøver jeg å ha 4 byer.

Bytter ut random professions med special ones, lumberjacks, carpenters, farmers.

Prøver å ha et par industri byer som lager clothes, rum, cigars etc for trade.

En by for å lage tools, og en annen for våpen, samt prøve å spre stables rundt der det

er mulig.

Converts sender jeg fort til en by for å gjøre missionaries av og for så få flere av dem fort. Senere så setter jeg dem for å lære skills fra den stammen dem kommer fra (gi dem våpen etterpå så har du soldater).

Når du bygger byer så pass på at du bygger printing press og newspaper ganskje fort, setter en random colonist til å lage bells. REF vil ikke vokse så veldig stor så lenge du ikke satser all verde på å bygge en stor hær, no du ikke trenger.

Pass på å handle med indianerene før du selger til Europa. Når du begynner å handle stort med Europa så får du fort høy skatt.

Bygg masse wagon trains for å lagre våpen, tools, hester i.

Alle kolonister som er utenfor koloniene beregnes som tories (så jo større hær du har, jo mere sliter du med å skaffe nok independece rating).

Så ca 50 turns (husk, epic speed) før jeg har planer om å ærklære uavhengighet så sørger jeg for at jeg har 2-3 statemes som lager bells. Minst en by som lager tools med Ironworks og 3 blacksmiths, en annen by som har Arsenal og lager våpen med 3 gunsmiths), samt et par byer som har Ranch's. Konverterer mye av produksjonen fra råvarer til food, samt setter build points på Military points. Alt jeg selger kjøper jeg kanoner og veteran soldiers for.

Når jeg ærklærer uavhenginghet har jeg en liten hær av veteran soldater, men samtidig på dette tidspunktet har du ikke noe bruk for noe annet en; food, våpen, tools, hester i produksjon. Så alle kolonister ellers gjør jeg om til soldater med hovedtyngden på dragons.

Også er det kjekt å ha en del byer, og velge "no slavery" og få 2 ekstra kolonister per by. 8 byer, gir 16 ekstra du kan gjøre soldater av.

REF vil alltid fokusere på den byen som er nærmest spawn point for Europa. Dem andre byene trenger du minimalt med styrker i. Det er her det å velge bare 1 water tile på starter byen kommer til sin rett. Når en fiende styrke står på en city tile så kan du ikke produsere noe dær, og du vil ha så stor produkson av mat som mulig får å få nye kolonister fort til å lage soldater/dragons av.

Bruk dine pioners til å fjerne skog rundt der REF vil lande. så du kan angripe dem på bar mark. Stack attacks funker dårlig har jeg funnet ut. Ettersom du kan fort finne at du har en stor stack stående halvdød og runda etter så lander en ny REF styrke og dreper mesteparten av dem. Prøv å ungå at REF skyter med kanoner på byen(e) dine. Har du vært flink med å få militær orienterte founding fathers så burde du ha noen greie bonuser på dette tidspuntket....

håper det hjelper noe -)

Skrevet

Takk KeyStroke, var mye nyttig informasjon der. :)

Har vært veldig nære seier et par ganger nå, men har ikke vunnet enda...

Det blir mye forskjellig å huske på, og jeg pleier å glemme en del av det når jeg spiller. :hmm:

Er det noe poeng å skaffe kirker? Gratis nybyggere burde vel være det samme som gratis soldater?

Jeg har hittil bare holdt soldatene mine inne i byene når kongen kommer. Burde jeg flytte dem ut og kjempe utenfor byene, eller fortsette å holde dem i byene? Og hva slags promotions burde jeg gi soldatene?

Skrevet
Takk KeyStroke, var mye nyttig informasjon der. :)

Har vært veldig nære seier et par ganger nå, men har ikke vunnet enda...

Det blir mye forskjellig å huske på, og jeg pleier å glemme en del av det når jeg spiller. :hmm:

Er det noe poeng å skaffe kirker? Gratis nybyggere burde vel være det samme som gratis soldater?

Jeg har hittil bare holdt soldatene mine inne i byene når kongen kommer. Burde jeg flytte dem ut og kjempe utenfor byene, eller fortsette å holde dem i byene? Og hva slags promotions burde jeg gi soldatene?

Rydd unna skog rundt den byen du blir kjempen mest rundt. Slik at REF styrkene ikke får defence bonus. Prøv å kjempe mye som mulig utenfor byenene dine. REF artilery er BAD...

Bruk dragons til å angripe med. oppgrader dem med skimrish + formations... Etter at dem har hatt et suksesfult angrep, så flytt dem et par tiles ut av byen, (eller helst in i en annen by for å få igjen helse). Bruk kanoner og soldiers for forvar, oppgrader disse til Canister shoot, og Minute Men først. Skal man vinne mot REF så må man kjempe så mye som mulig utenfor byene sine. REF lander i bølger, så det går glatt og nedkjempe hver bølge som blir sendt mot deg. Liksom du kan gjøre alle dine folk om til soldater og dragons så si. Eneste du trenger å fokusere på er mat, våpen og hester.

Hvis du får den founding fathern som gir +1 styrke til converts, så kan du glatt bruke converts som forsvar i en by også.

Bygger bare kirker hvis jeg får en founding father som gir bells bonus på kirker eller noe.

Det tar stadig mere og mere kors for å få en gratis nybygger. Til slutt går det så veldig treigt at dem prestene man eventuelt bruker er bedre brukt andre steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...