Gå til innhold

Linux ditro med norsk språk. hvilke?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Begynte med linux for en stund siden og da valgte jeg Ubuntu for den var en distro for nybegynnere.

 

Etter hvert som jeg har blitt kjent med linux så vil jeg gjerne ha litt mer utfordring og bli enda mer kjent med linux.

 

Hvilke distro er det som kan passe meg? krav: norsk språk, støtte for Intel chipset på bærbare PCer, GUI(vikitg!)

 

Tips? :p

Endret av Core2dou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir hverken mer kjent med linux eller får en større utfordring ved å bytte distribusjon.

Det aller beste er å holde deg til én og bli veldig godt kjent med den.

 

Basen er nøyaktig lik på absolutt alle linuxdistribusjoner uansett.

 

Lag heller dine egne script, endre initscriptene, lag en kjerne tilpasset din datamaskin og diverse andre optimaliseringer på Ubuntu-installasjonen din.

 

Men om du absolutt skal bytte; Fedora, OpenSuse og Mint finnes delvis på norsk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Hvis du ønsker å utvikle deg som linuxbruker foreslår jeg at du melder overgang til en distro som ikke legger alt i fanget på deg. Arch, Slackware og Gentoo er fine sånn sett. Vet ikke hvordan støtten for norsk språk er på noen av disse, men de er uansett verdt å sjekke ut.

 

Et annet alternativ er å gå bort fra Gnome, og heller kjøre OpenBox eller lignende WM. Da vil du måtte gjøre litt mer selv, og du vil sannsynligvis frigjøre litt ressurser også.

Lenke til kommentar
Var akkurat noe lignede jeg tenkte på. Ubuntu er jo ferdig "out of box", så jeg hadde tenkt meg noe jeg kunne ha ordna slik jeg ville hett det selv.

Likevell kan du ordne Ubuntu nøyaktig slik du vil. Mitt tips er å fortsette med Ubuntu. Test ut ulike WM slik som OpenBox e.l. Test ut ulike programvare. Test ut "lavnivå" programvare som gjør lignende ting som finnes ferdig i Ubuntu. Test ut hvordan du best trives med å konfigurere ting. Test ut å skrive egne script som automatiserer ting. Test ut å skrive egne oppstartsscript. Test ut å mappe ulike taster på tastaturet til ulike ting. Test ut installering av programvare fra scratch (uten pakkebehandler).

 

Når du har funnet ut hva du trivest best med etter mye eksperimentering, skifter du til en distro du selv "bygger opp fra bunnen av".

 

Det er bortkastet tid å "bygge opp alt mulig rart fra bunnen av" når du bare skal eksperimentere og finne det du selv trivest best med. Tiden du sparer kan du bruke for å lære enda mer.

 

heller kjøre OpenBox

:thumbup: Fornuftig mann du DLR :D

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...