Gå til innhold

Det er dyrt å ringe Skandiabanken frå mobil


Dabola

Anbefalte innlegg

Skandiabanken går i dag tungt ut i media og skryter av sin nye profil. Det dei ikkje nevner er at dei har fått nytt telefonnr, 810 01 001 - som er særs dyrt å ringe til. Særleg gjeld det yngre kunder som har dårleg økonomi. Fordi mange av desse bruker kontantkort el liknande abonnement i mobiltelefonen. Med dei vanlegste abonnementa hos Telenor, 22FriFiks, Fri20, og kontantkort kostar det 3,39 pr min å ringe Skandiabanken. Difor bør dei leggja ut ein advarsel på heimesida;

Er du kunde hos oss - så ikke vær så lite økonomisk at du ringer og forstyrrer oss!

 

Mange trur at 810-nr er billegare enn 5-sifra tel.nr (som dei fleste er klar over er dyre). Og det veit Skandiabanken svært godt om. Men dei går ut ifrå at "våre kunder er så dumme at de vet det ikke". Så hysj.. hysj...

 

Tenk om dei hadde hatt kundane sin økonomi i fokus like mykje som til dømes Kaupthing bank - som nederst på framsida offentliggjer sitt telefon-nr; Tel +47 24 14 74 00. Her koster det ca 80 øre/min å ringe fra dei fleste mobil-abonnement. Her taper Telenor millioner i omsetning. Men for Kaupthing Bank og mange andre har faktisk kundenes økonomi høgare prioritet enn Slottet ute på Fornebu si evne til å betale 61 millioner i årsløn til direktøren (jfr likninga for 2006) i denne Dagsavis-artikkelen. Det er Skandiabanken og liknande selskap som er "snøplog" og brøyter veg for Telenor-direktørane m.fl.

Endret av Dabola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

roter med...

Eg har framleis dokumenter frå den gong eg vart kunde - for 7-8 år sidan kor det er deiras ordinære tel.nr som er utheva; 55 26 00 00. Også på nettet var dette tel.nr tilgjengeleg. Det er fyst i det siste at det ordinære tel.nr - som et rimeleg alternativ - er "viska ut". No er det ikkje tilgjengeleg på nettet, gule sider osv... Kun 810-nummeret.

 

Og det at det koster 3,39 pr minutt å ringe Skandiabanken, altså 4-dobbel ordinær takst, skjønner du tydlegvis ikke, trulte77. Men unge mennesker med kontantkort og dårleg økonomi skjønar kva eg meiner.

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Det er da virkelig ikke Skandiabanken sin feil at enkelte mibil-tilbydere velger å flå kundene sine på spesialnummere. Og det er heller ikke skandiabanken sitt ansvar at unge mennesker i dag ikke gidder å følge med på hva tjenestene de bruker koster. Jeg vil anta at de fleste som er kunder i skandiabanken først og fremst bruker nettbanken. Ut over det kan jeg ikke se at noen *må* bruke telefonbaken annet enn unntaksvis.

 

Du kan jo like gjerne klage over at skandiabanken ikke har filialer over alt, noe som tvinger kundene deres til å ha et internett-tjeneste som koster masse penger hver måned selvom man bare trenger å være i banken 3-4 ganger i løpet av samme tid.

 

Det nummeret du henviser til; var det kundetelefon eller telefonbank? Det er nemmelig en del ting rundt en tjeneste som telefonbank/mobilbank som gjør at det ikke enødvendigvis er rett fram å knytte det til et ordinært nummer.

Lenke til kommentar

Kanskje du bør setja deg inn i ein problematikk før du uttaler deg, Xell. 3900 innlegg taler sitt!

 

Det er 100% Skandiabanken som tek avgjerda når dei sit i møte med telefonleverandøren. For over 65% av næringslivsaktørane vil det sei Telenor. For trafikken utgjer det ca 80%. Då tilbyr Telenor mange alternativ. For ein kundetelefon er ikkje noko teknisk i vegen å benytte lokal-nr. Det finnast det tusenvis av bedrifter som døme på. Mange av dei med avdelingar over heile landet. Ringer du t.d. NRK 23047000 kan dei setja over til nesten 2000 ulike kontorer og avdelingar frå Vadsø til Kristiansand.

 

Når eg no les din argumentasjon so overlater eg til andre lesarar å sjå kva nivå ditt resonnement ligg på;

...det fleste bruker nettbanken

...unntaksvis bruker "telefonbaken"

...like gjerne klage over at S. ikke har filialer over alt...

 

Realiteten er at Telenor har ekstra-inntekter på langt over 1 mill. kr fordi Skandiabanken har valgt det dyraste alternativet for sine kunder.

Lenke til kommentar

3900 inlegg betyr at jeg har vært med nesten siden starten. Med 1,5 inlegg pr dag tror jeg neppe du kan kalle meg en spammer som svarer i hytt og pine. Når det gjelder å sette seg inn i saken vil jeg bare svare at det burde du kanskje også gjøre. Har du vurdert hva alternativene ville vært og at disse kanskje er fordyrende for oss som kunder?

 

Nå er dette nummeret som Skandiabanken buker ikke kun en kundetelefon. Det er også en tjeneste knyttet opp mot selve nettbanksystemet.

 

Jeg kan til dels være enig i at skandiabanken i tillegg kunne hatt et vanlig nummer for ren kundesupport, men har du tenkt over at den tjenesten de kjøper av Telenor antakelig vis koster ganske mye og at det hadde vært fordyrende og dele denne i 2 for å gjøre det litt billligere for "ungdom" uten fasttelefon de få gangene de trenger kundetelefonen? En slik deling hadde mest sannsynlig ført til en ekstrakostnad som Skandiabanken da må ta inn på reduserte instkuddsrenter (og økte lånerenter). Hvor ofte trenger du egentlig kundesupport? Personlig har jeg trengt dette 1 gang i mine 5 år som Skandiabankenkunde og da tok jeg det på chat i nettbanken. Telefonbanken har jeg bare testet en gang og da var det for å være sikker på at jeg hadde tilgang på baken mens jeg var på ferie.

 

Har du i det hele tatt tenkt på hvordan de fleste (også ungdom) bruker disse bakntjenestene og hvordan Skandiabanken kunne ha løst dette billigere? Eller er dette bare et resultat av at du fikk sjokk når kontantkortet var tomt etter x saldoskjekk på en uke?

 

Bunnlinja er at selvom et vanlig nummer hadde vært billigere for en kunde i det øyeblikket h*n sitter og taster nummeret på mobilen så er det ikke billigere totalt sett. Når Telenor tjener penger på at Skandiabanken valger denne tjenesten så betyr det ikke at de hadde hatt så voldsom mye mindere intekt med en annen løsning. Eneste forskjell er at dette hadde vært en skjult utgift for kunden. Slik det er i dag så faller utgiften på de som er avhengig av å skjekke saldo flere ganger om dagen rett før lønning.

 

I stede for å bare ramse opp argumentene mine som idiotiske kunne du kanskje forlkart hvorfor de absolutt ikke gjelder i ditt kundeforhold, for vi forholder oss vist til banken på vidt forskjellig måte. Jeg synes det hadde vært greit å få innsyn i hvorfor dette er så mye vanskeligere for yngere kunder med dårlig økonomi enn det er for meg. I dag sitter jeg nok med en romsligere økonomi enn en gjenomsnittlig 18-25åring, men jeg vet hvordan det er å måtte snu på krona hver måned.

 

Mange trur at 810-nr er billegare enn 5-sifra tel.nr (som dei fleste er klar over er dyre). Og det veit Skandiabanken svært godt om. Men dei går ut ifrå at "våre kunder er så dumme at de vet det ikke"

 

Har du vurdert at Skandiabanken antar at kundene deres er såpass smarte at de har evne til å sette seg inn i de forskjellige tjenestekostnadene før de bruker de?

 

Hva koster det å ringe SkandiaBanken?

810 01 001 (startpris kr 0,59) 0,24 kr per min

810 00 852 (startpris kr 0,59) 0,24 kr per min

Fra mobil og oppringning fra utlandet gjelder egne priser (etter abonnement)

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Avsluttande kommentar:

No vil eg ikkje kaste bort meir tid på å argumentere mot ein person som ikkje skjønar teikninga i det heile. Etter ein undersøkelse ved univ. i Bergen viste det seg at majoriteten av studentane benytta seg av kontantkort av ulike typar som mobilabonnement. Median-alderen er tett over 20 år og dei fleste har til felles at økonomien er trang. For dei fleste av desse koster det 3,39 øre å ringe til S.' hovudnummer.

 

Pr august 2008 har Skandiabanken 320.000 faste kunder. Majoriteten av desse er utvilsomt unge mennesker. Er kvar av desse i gjennomsnitt i samtale med S. ein halvtime pr år, dvs 2-3-4 samtaler tilsvarer det 10 millionar minutter pr år. Estimerer eg at 20 % av desse brukar mob.telefonar med dei nevnte kontantkort-abonnementa vil det sei at Telenor og dei andre teleleverandørane har ei inntekt på desse som tilvarer 2mill * 3,39 = ca 6,8 mill kr i omsetning. Hadde S. benytta ordinært tel.nr ville omsetninga ha vore 2 mill * ca 80 øre = 1,6 mill. Sagt på ein annan måte; for at Skandiabanken har takka ja til Telenor å benytte eit spesial-nr må deiras yngste kundar betale ca 5 million ekstra. I tillegg kjem all ekstra-omsetninga som teleleverandørane får når kundane ringar frå ordinære telefonar.

 

Skandiabanken har ein del goder som gjer at dei har takka ja til tilbodet frå teleleverandøren. Dei får utstyret og programvaren i ein ferdig pakke klar til bruk. Dei kan ringe internt, også med mobil, gratis. Oppstår det tekniske problem so har dei eit nød-nr dei kan ringe og få raskt teknisk hjelp. Alt denne servicen medfører sjølvsagt ein kostnad for Telenor men mikroskopisk i relasjon til 5-6-7 million kr som kundane betaler ekstra via telerekninga.

 

Det heile har sitt opphav i at Telenor og dei andre store leverandørane møtte ein betydeleg nedgang i omsetninga då fri konkurranse vart innført i telesektoren. Neste trinn var internett-basert telefoni som gjorde at dei utmeisla ein konkret strategi mot det å få kanalisert so mykje som mogeleg av trafikken over på spesial-nummer. Dette vil ikkje la seg gjere når private ringer andre private. Men når private ringer til næringsliv, offentlege institusjonar osv kan trafikken flyttast over på ulike spesial-nummer. Telenor gjorde ein masse utredningar for å sjå korleis dette var gjort i andre land. Det vanlegaste var å tilby ulike gulrøtter i form av ferdige pakker med goder som fri intern telefon, også mobiltelefon-basert, sentralbord-løysingar kor kven som helst kan tre inn og avlste i rush-periodar, særs rask teknisk support og mykje meir. Motytelsen er at bedrifta/institusjonen bruker spesial-nummer slik at kostnaden vert kasta over på den som ringer.

 

Hadde all denne ekstra-betalinga som dei med minst betalingsevne blitt kanalisert vidare til Skandiabanken so skulle eg ikkje ha sagt so mykje. Men realiteten er at Telenor - og tilsvarande leverandørar til andre selskap - sit att med ein enorm gevinst etter kostnaden er fratrukket. Berre dei siste par åra har dei teknologiske løysingane eksplodert. Det går idag an å få ferdige amerkianske pakker kor alt er programvare-basert. Når du ringer frå din privat-tel til f.eks. NRK på 23 04 7000 so vert nr'et gjenkjent og kanalisert til den du snakka med sist - f,eks oppe i Vadsø. Forutan investeringa har dette ein kostnad lik null øre. Marginalt.

 

Og til slutt særleg til deg, Xell; Sjå for deg ei Taxi-kø ute på byen natt til søndag. Det er ei lang kø... Dei som stiller seg opp bakerst funderer på kor lang tid det vil ta... So spreng det ein kar fram og tilbake og held orden på køa og fortel omtrent kor lang tid det vil ta. Han krever ein 50-lapp frå kvar i køa for denne kommunikasjons-tenesta. Då ville folk ha protestert mot å betale i massevis for noko som eigentleg ikkje er noko teneste. Men nokre klarer ikkje å sjå at dette er ein unødvendig kostnad. Taxi-sjåførane gjev blaffen fordi dei sit inne i den varme bilen er likegyldig. Dette er passasjerane sitt problem og ikkje vårt!

Lenke til kommentar
Er kvar av desse i gjennomsnitt i samtale med S. ein halvtime pr år, dvs 2-3-4 samtaler tilsvarer det 10 millionar minutter pr år. ....

 

Du synes sikkert jeg er en enorm dust som ikke skjønner noen ting, men som du ser i forrige post så ber jeg deg forklare hva som er så enormt forskjellig fra mitt brukermønster i forhold til disse undommene, og her har du gitt meg svaret. Men jeg må fortsatt stille meg tvilende til estimatet ditt. Er virkelig gjennomsnittskunden i kontakt med banken på telefon så ofte? Da burde de i så fall vurdere å benytte skandiabankens eminente chatt-funksjon i nettbanken. Denne er nemmelig helt gratis og er mest sannsynelig et tilbud til nettopp disse som sitter med dyre kontanktkort. Og unge og studenter burde generelt ikke være fremmede for å benytte chatt som kommunikasjonsmedium.

 

Skandiabanken er jo lagt opp til at kunden kan håndtere veldig mye selv i nettbanken. Å ringe kundesupport er noe man gjør untaksvis når noe feil oppstår. Jeg klarer virkelig ikke å forestille meg at selv en studen/nyetablert skal ha behov for å rinkge support så ofte som det du legger opp til. Snarere tvert om; det er vel heller eldere mennesker, som ikke har vokst opp med internett som noe som er like naturlig som å sykle, som vil ha behov for personlig hjelp.

 

Sinden du er så flink til å anta; Jeg vil anta at skandiabankens kunder representerer et gjennomsnitt av det norske folk. Å anta at 20% av Skandiabankens kunder er kontantkortbrukere vil være det samme som å anta att 20% av Norges mobilbrukere over 18 er kontantkortbrukere. Dette synes jeg høres usannsynlig høyt ut. (20% kontantkortbrukere er ikke høyt, men de fleste av disse er 10-18år og bare et fåtall er aktive bankkunder). Skal jeg ta i kan jeg gå med på at 10-15% av skandiabankens kunder er kontantkortbrukere og at gjennomsnittet av disse har reelt behov for å ringe kundestøtte uten mulighet for alternativer til bruk av mobiltelefon er begrenset til en samtale á 5 minutter i året (husk at det er gjenomsnittlig, noen har behov for mer andre ikke noe i det hele tatt). Da ender man opp med et beløp mellom 500k og 900k. Det er ikke usannsynlig at Skandiabankens interne inntjening på å ha denne avtalen med telenor er tilsvarende.

 

Men du har jo allerede sagt at du ikke gidder å diskutere med noen som ikke er enig med deg uten at du legger fram argumenter, så da blir jeg ikke overrasket om du er totalt uenig i disse tallene. Så da er det sikkert ikke noe poeng å diskutere saken videre annet enn å si at vi ikke er enig i tallenes grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...