Gå til innhold

Inflasjon og kronekurs


festen

Anbefalte innlegg

Jeg skal overføre en del penger fra danmark til norge nå...

Har sjekket kursen litt i det siste, og ser jo at den svinger veldig.. nå vil jeg jo få flere tusen NOK enn jeg ville gjort for noen dager siden..

 

Er dette noe som kommer til å fortsette i samme rettning, så jeg burde vente mer, tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal overføre en del penger fra danmark til norge nå...

Har sjekket kursen litt i det siste, og ser jo at den svinger veldig.. nå vil jeg jo få flere tusen NOK enn jeg ville gjort for noen dager siden..

 

Er dette noe som kommer til å fortsette i samme rettning, så jeg burde vente mer, tror dere?

 

Hadde noen hatt sånne kunnskaper så hadde de vært søkkrike. Veksle inn og la det stå til.

Lenke til kommentar
Kan jo minne om at sentralbank sjef Svein Gjedrem sier idag at "Den underliggende inflasjonen er på vei ned". Blir spennende å se hva BNP i Norge blir når tallene kommer imorgen de vil være en sterk pekepinne på inflasjons utviklingen fremover.

 

Jeg er forsiktig optimistisk for at oljeprisen har stabilisert seg. Da vil Norges Bank ha handlingsrommet de trenger for å sette rentene til 0-2 % om 1 år. BNP tallene vil nok bekrefte en slik trend. Senere tror jeg det kan bli et problem med inflasjon. Norges bank burde tatt mer hensyn i utslagene i kronekursen.

 

Jeg er ikke særlig redd for kronekursen, den er for øyeblikket bare positiv for eksport industrien. Godt over 60 % av Norges næring.

 

Det regnes med at over 100 000 (sikkert mer) blir arbeidsledige i Norge, bare det alene betyr dempet inflasjon. Fordi, folk uten arbeid har mindre penger - kjøper mindre - importerer mindre. Dessuten har flere bransjer stoppet helt opp.

Bilsalget har falt med 40 000 biler så langt i 2008 nærmer seg 2003 nivå. Det betyr mindre bil import, som betyr mindre inflasjon. Dette er bare et av 10 000vis av eksempler.

 

Jeg tror også inflasjonsproblemet utsettes. Men ikke er særlig reelt per dags dato. Men når det snur må renten opp raskere enn tidligere. Kanskje store og hyppige skritte isteden for små og hyppige skritt.

Lenke til kommentar

Norsk eksport får hjelp via eksportfinans, staten tar risikoen. (50 nye milliarder i pakken til dem).

Det største problemet er uansett veksten, hvem skal kjøpe varene? Derfor er det viktigst å gjøre noe med veksten. Uten vekst ikke noe marked for varene.

 

Men det blir trange tider i eksporten, inflasjon på den ene siden og liten etterspørsel på den andre.

Lenke til kommentar

Jeg tror flybilletten til USA kostet 12000 NOK i 1980 når dollaren var 4,8 i nominelle kroner, i sek 4 kroner. Men da var ikke Norge så store på Olje, derfor er det potensiale for 3,5 kroner. Rådgiverne, i Obama har valgt får meg til å tvile på en svak dollar. Men samtidig så er liksom trenden stagflasjon, og mer av det som skjedde fra 2003-2007, inntil USA sin gjeld er passe devaluert. Derfor er det også et potensiale for at "krisen" Norge skal inn i er sterkt overdramatisert.

 

Fordi dollaren kommer fra et lavt nivå og er undervurdert, slik den var i 1980, kan den også styrke seg selv om de har store underskudd, Reagen hadde enorme underskudd, allikevel var dollaren i 10. Det som betyr mest for dollaren er om de kan få sving på økonomien uten å få særlig med inflasjon

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er så lenge siden det var dårlige tider i Norge at folk har tatt de gode tidene for gitt. Egentlig er det ikke gode tider heller. Det har blitt et kaldt samfunn der mange faller utenfor fordi det har blitt så urealistiske forventninger om hva et liv skal inneholde i form av hus, hytter, biler , båter, jobb, lønn, at ikke alle fikser det. Det er ikke sikkert det er så dumt med en skikkelig resesjon og tilbake til litt mer normale tider. Den boblen vi har levd i. Om den har sprukket vet jeg ikke, men virkeligheten kan bli brutal for mange når den sprekker. Det ser ut som de som styrer ønsker at boblen skal fortsette og ikke ønsker å ta tak i de virkelige problemene som handler om et samfunn der alt handler om gjeld, forbruk, serviceyrker. Vi trenger sparing, investering og produksjon. Det kommer fra en sterk krone som er koblet til gull. Dessverre er det ikke sikkert det er mulig med den generasjonen som styrer nå, men de burde tatt hull på boblene og lagd grunnlaget for et friskt samfunn.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Prisen for å forsikre seg mot konkurs på statsgjelden i Sverige og Danmark er nå ganske høy. For Sverige er det 135 basispunkter for Sverige, 45 for norge.

 

For å sette det i sammenheng så er det bare Tyskland i hele verden som har lavere premie enn Norge.

 

http://seekingalpha.com/article/109270-cou...cross-the-board

 

Island hadde ved starten av året et påslag på 65 punkter og har nå hele 1103 punkter.

Lenke til kommentar
De 2 første sedlene er støttet opp av sølv og gull, den siste seddelen av ingenting, kun tillit.

 

Det at valutaen vår er støttet av tillit(såkalt fiat penger) skal vi være glade for nå. Hva tror du hadde vært ståa til den norske krona nå som gullprisen er ekstremt høy?

 

Det var ikke uten grunn at mange land valgte å gå fra gullstandarden i 1971. I motsetning til hva mange konspirasjonsteorier tilsier så er det en enkel makroøkonomisk logikk bak det. Det var vanskelig å forsvare den nasjonale økonomien mot den stigende gullprisen og det gjorde at f.eks renta og pengemengden var i ekstrem ubalanse i forhold til det faktiske økonomiske forholdene i landene(Gullprisen vokste mer enn BNP). For å opprettholde vekslingsforholdet, måtte man bla. ha satt opp renta til astronomiske høyder for å ikke skape mistillit til fastkursen. Mistillit ville ha skapt en kraftig pengeflukt og problemer for næringslivet med å få tak i penger til investeringer og kortsiktige driftslån. Dette ville ha forsterket problemet ytterligere; en ond spiral.

 

smallchartze7.th.jpg

Jeg fant bare en graf som viser gullprisen fra mai 1992 til nå, men tendensen er klar.

 

Hvis det er interessant å lese mer om hva som skjedde i sammenheng med utviklingen av gullprisen, er det et dokument om dette nedenfor

http://www.pensions.gold.org/assets/file/p...nologyfinal.pdf

World Gold Council - www.gold.org

Lenke til kommentar

Jeg mener sentralbankene er en sjikane, fiende, pest og også en trussel mot folket. Hvor rike tror du spekulantene i Norge hadde vært uten dagens system? Det hadde vært fint med en gullstandard. da hadde vi unngått alle de problemene vi er i nå. Det ville vært raske boomer og skarpe korreksjoner. Det hadde ikke blitt en hel generasjon med sammenhengende galskap uten korreksjon. Jeg mener gullstandard uten sentralbank er bra. Det gjennom å styre økonomien gjennom å totalt vanne ut pengene og gjøre økonomien til et tomt skall uten substans at vi har kommet i de problemene vi er i nå. Det er bløffen, den store moderasjonen som har feilet.

Naturligvis kunne vi ikke vært på en gullstandard nå, fordi det har ikke vært noen kontroll på mengden penger i omløp. Egentlig er gull verdt 4-5000 dollar eller mer. Gullstandarden med sentralbanker beskytter mot at regjeringer bruker alt for mye penger. Gull var feilpriset i mesteparten av tiden med gullstandard fordi de sendte alt for mye penger ut i omløp uansett.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tillat meg å korrigere noen av utsagnene dine, siden du tydeligvis ikke har helt oversikt.

 

Jeg mener sentralbankene er en sjikane, fiende, pest og også en trussel mot folket. Hvor rike tror du spekulantene i Norge hadde vært uten dagens system?

De hadde nok vært rikere, fordi gullprisene steg enormt og økonomien klarte ikke å holde tritt. Dette førte til at rentene måtte ha steget til nivåer som gjør at man ingen ville hatt råd til å oppta et lån, og at man hadde satt all pengene sine i banken(dvs ikke investert eller brukt de på konsumvarer). Jeg tror at spekulantene hadde blitt ekstremt mye rikere enn hva de ville klart i dette systemet, fordi de hadde fått en ektstrem avkastning på formuene sine.

 

Det hadde vært fint med en gullstandard. da hadde vi unngått alle de problemene vi er i nå. Det ville vært raske boomer og skarpe korreksjoner. Det hadde ikke blitt en hel generasjon med sammenhengende galskap uten korreksjon.

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å si her nå? Krisen i 1929 varte i 4 år, 1989 i 3-4 år, 1989 i 2 år, 2001 i 2-3 år. En generasjon er vel per definisjon lengre enn dette? kanskje 30 år? Har du ikke fått med deg GULLALDEREN som vi har hatt de siste årene? Grunnen til at man avskaffet gullstandarden var for å stabilisere "boomene" og korreksjonene, slik at de ikke ble vedvarende. Gullprisen har steget mer og mer for hvert år. Det ville ha skapt større og større problemer for statene. Til slutt hadde ikke statene hadde mulighet til å balansere økonomien og fastkursen mot gullet hadde mistet festet. Dette hadde skapt devalueringer og kraftige velferdskutt.

 

Jeg mener gullstandard uten sentralbank er bra. Det gjennom å styre økonomien gjennom å totalt vanne ut pengene og gjøre økonomien til et tomt skall uten substans at vi har kommet i de problemene vi er i nå. Det er bløffen, den store moderasjonen som har feilet.

Vi hadde sentralbank under gullstandarden. Den hadde bare færre virkemidler. De måtte bruke all sin tid på å kjøpe og selge gull for å holde balanse på valutaen, derav "gull-reserver".

 

I dagens norske samfunn har vi styring på finanspolitikken(statsbudsjettet), valutapolitikken(Norges bank) og pengepolitikken(Pengemengde og rente). Det skaper en åpen økonomi med fleksibel valutakurs.

 

Naturligvis kunne vi ikke vært på en gullstandard nå, fordi det har ikke vært noen kontroll på mengden penger i omløp.

Hørt om statsobligasjoner, pengepolitikk og monetær basis(evt. basispengemengden M0)?

 

Egentlig er gull verdt 4-5000 dollar eller mer.

Kanskje det, men markedet sier noe annet.

 

 

Gullstandarden med sentralbanker beskytter mot at regjeringer bruker alt for mye penger. Gull var feilpriset i mesteparten av tiden med gullstandard fordi de sendte alt for mye penger ut i omløp uansett.

Ser ikke helt hvordan det ville ha endret situasjonen noe. Igjen så er det DU som mener at gull var feilpriset. Mange mener at oslobørs er feilpriset. Jeg, og økonomisk teori, mener at prisen på en vare er det noen er villig til å betale for den.

 

Det som kommer tydelig frem av inlegget ditt her er at du nok har fått utsagnene dine fra synsere om den amerikanske økonomien. I USA så er saken litt annerledes, siden man ikke offentliggjør tall for basispengemengden. Det betyr at kun staten har oversikt over hvor mye penger som er i omløp.

 

Det er her konspirasjonene kommer inne. Man spekulerer i at "onde" statsoverhoder trykker opp altfor mye penger og derav skaper en uanstendig høy inflasjon(samme som skjedde etter krigen i tyskland). Når inflasjonen stiger så stiger renta(inflasjon=vedvarende prisstigning). Dette gjør at de som har lån, må betale mer for huslånene sine. Her vil mange ikke lenger ha råd til å betale og er nødt til å selge. Når mange nok selger samtidig så får vi et overskudd av selgere og prisene presses da nedover(konkurranse). Da kan de "onde", som selvsagt er i koalisjon med de "rike", gå sammen og kjøpe husene og bedriftene til lånetakerne for nesten ingenting. Dette er slik man påstår at de "forhatte" Rothschild og Rockefeller familiene har skapt sine formuer. Dette er selvsagt bare spekulasjoner. :thumbup:

 

Edit: pengepolitikken og valutapolitikken

Endret av Tallyho
Lenke til kommentar

Det at en vare er verdt det noen er villig til å betale for den er egentlig bare tull og galskap. Det er ikke slik jeg tenker i forhold til begrepet verdi. Den dokumentasjonen som trengs for å skjønne dette finnes gjennom å se på alt som har eksistert i historien, enten det er tulipaner, dotcom, eller helt verdiløse papirpenger. Jeg er nok fundamentalt uenig med deg i selve grunnsynet på økonomi derfor tror jeg ikke det er så lett å komme noen vei med dette.

Lenke til kommentar
Gullstøtte av en valuta kan gi problemer med deflasjon. Man hemmes i pengepolitikken og det er vel defor det ble forlatt.

 

Problemet oppstår når det er fractional reserve, i kombinasjon med en gullstandard samtidig som kreditten er økt til det nivået systemet tåler. Problemet er ikke relatert til gull, men kreditt. Det er akkurat samme situasjon nå med at kreditten er tatt helt til det ytterste, bortsett fra at det nå ikke er noe fundament i systemet, utenom tilliten til regjeringer og sentralbanker.

 

Gullstandard slik det var på 1800 tallet i USA før det ble dannet en sentralbank var den rette måten å gjøre det på. Da var det vanlig med deflasjon som en positiv ting i økonomien mens inflasjon var en negativt og forbundet med kriger. Fordelen med et slikt system er at det blir problemer og en korreksjon relativt ofte. Uten at sentralbankene kan manipulere slik at korreksjonene unngåes og på den måten skaper enorme problemer den dagen systemet f.eks er mettet med gjeld. Det systemet som er nå gjør at alt fra banker til store deler av næringslivet kan tjene penger samtidig som de er helt uten kunnskaper. Det kunne de før også, men da gikk de konkurs relativt raskt. På den måten fikk det ikke gå så langt som nå. Det er fordelen med en gullstandard (som i USA før 1913).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...