Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå endelig fått med meg samboeren min på å få hund, :new_woot: men...

 

Vi bor nå i et lite hus på en bondegård, veldig landlig til og perfekt forhold for en hund! Men så er saken den at vi skal flytte til høsten, mest sannsynlig til lillestrøm, og da til en leilighet. :roll: Spørsmål nummer 1 er derfor: hvordan vil en hund ta en slik forandring som det å flytte fra et hus til en leilighet, og fra landlige omgivelser til byomgivelser? Dette er min samboer veldig bekymra for...Jeg tenker at så lenge man går inn for å gjøre mijløforandringen så liten som mulig for hunden, med tanke på å bevare rutiner, venne den til biler/bybråk/mindre innvendige boltreplasser/flere folk- sakte men sikkert.. vil det mest sannsynlig gå bra. Men hva mener dere? Noen som har noen erfaringer angående dette?

 

Så var det hvilken rase: Det står egentlig mellom to. Jeg er oppvokst med cavalier king charles spaniel, så det er vel den hunden som ligger mitt hjerte nærmest. Men, jeg har også falt for Yorkshire Terrier`ern. Min samboer er usikker, men er nok også mest begeistra for cavalier. Men, vi prøver da å tenke på hvilken av disse to rasene som vil trives best i en forholdsvis liten leilighet i en by? Selv om begge er små hunder, er jo yorkien den som er desitert minst (maks 3 kg), og derfor kanskje egner seg best i en leilighet, og som også er lettere å få med seg rundt omkring. Cavalier blir mellom 4-8 kilo, og jeg er redd for at den kan ha større problemer med tilvenninga i å bo i en leilighet.. Noen som har noen erfaringer rundt dette? Her går jeg nesten helt på styr, for veier bare det ene opp mot det andre. Tips og råd tas mot med takk:) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bikkja mi flytta fra stort hus på "Landet" (byggefelt 15 min utenfor sentrum) , til en leilighet på 80 kvadrat (eller mindre) ikke langt unna sentrum. Helt ærlig tror jeg bikkja gav blanke f i hvor hun bodde :)

 

Så lenge man går turer med hunden og "sliter den ut" ute , så spiller det ikke så stor rolle for en cavalier om den har 50 kvadrat å boltre seg på inne, eller 130 ;)

 

Cavalieren er mye tøffere enn yorkien. Jeg er ikke noe fan av yorkie, som i mine øyne blir en litt for mye pysehund/pyntehund. I mine øyne er cavalieren mer hund :) I positiv forstand.

 

Så ikke bekymre dere for hvor dere skal bo , så lenge hunden får den turen den skal ha, og gjerne litt trening og mental trim i tillegg , så går det nok fint.

 

Jeg hadde forstått bekymringa for bosituasjon bedre dersom det var en st.bernhard eller andre lignende kjemper dere vurdere å skaffe :)

 

Dersom cavalieren ligger nært ditt hjerte, hvorfor prøve noe annet? :)

Lenke til kommentar

Enig med alt L_C sier. Dessuten kan pelsen til Yorkien bli et helvete om du ikke steller den ordentlig, Cavalieren trenger ikke pelsstell på samme måten. Dere har også større forutsetninger for å trene litt med en cavalier dersom dere plutselig finner ut at dere vil det.

 

Dersom dere er normalt flinke med sosialisering og miljøtrening vil ikke flytting være noe problem, uansett hvor dere flytter. Aktivisering av hunden skal jo foregå utenfor leiligheten, så det ligger på deres skuldre at dere kommer dere ut sånn at hunden får oppleve andre ting enn å være der inne :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er bare en hunderase som gjelder her: FRANSK BULLDOG

Liten hund som nesten ikke bjeffer røyter eller gjør annen ugagn, er ekstremt omgjengelig og kosete, krever lite mosjon og har et ufattelig koselig gemytt.

Drawbacks er at de snorker og fiser.

 

Det er rett og slett den beste hunden du kan ha.

 

Rediger:

Ser du har valgt noe helt annet, og da må jeg bare si - taaaabbbeeeeee..

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Hehe..nei, det sier seg egentlig selv at det er en grunn til at vi er så mange som har forskjellige hunder: man må finne en som passer til sin egen personlighet. En i familien min hadde fransk bulldog: joda, sikkert en bra hund for mange, men ikke for meg. Så jeg sier meg enig med Juliess der gitt! :yes: Og tror virkelig ikke jeg har gjort noen tabbe bare fordi du synes fransk bulldog er den kuleste i verden. ;)

Lenke til kommentar

En cavalier er jo en selskapshund som ikke har noen særlig drifter i noen retninger. Den gjeter ikke, den vokter ikke, den har ingen sterk trang til å apportere eller løpe en kilometer vekk fra eieren for å apportere en fugl.

 

Om man får en gneldrebikkje er helt opp til en selv. Jeg har selv en aussie, som lett utvikler seg til en gneldrebikkje, siden den skal vokte og passe på (eks. om de ser folk som går på veien utenfor hagen og slikt). Den bjeffer ikke noe mer enn ulvehunden jeg også har ;) Så som eier kan man bestemme utrolig mye selv, uansett om hunden har lav eller høy terskel for å bjeffe. Man må bare være forberedt på forhånd slik at man ikke forsterker bjeffingen når det først kommer et bjeff, for det gjør det jo en gang.

Bor forøvrig i en 65kvm leilighet med to hunder og det går helt fint. Det er jo ikke i leiligheten eller hagen de skal aktiviseres :)

Lenke til kommentar
En slik king charles har nok alt for høyt energi nivå og bjeffer nok litt for mye til at du kan bo med den i en leilighet. Tror nok ikke alle naboene dine setter pris på en masse bjeffing natta lang.

Bjefferaser er ikke bra.

 

Haha! Har du egentlig peiling? Eller er det bare slik at "alle små hunder bjeffer"?

 

Såklart man kan ha en cavalier king charles spaniel i leilighet. Man kan ha tre tilogmed ;) Så lenge man aktiviserer hunden og går tur med den kan man bo på hybel for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at en del folk nekter å innse at når det gjelder hund så er det mye genetikk som spiller inn på hvordan hundens væremåte blir, men sånn er det faktisk - det er en grunn til at Schæfere er som de er, mens Bulldoger er som de er.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Men.. for høyt energinivå til å bo i leilighet? Hvor har du dette fra da? Er det slik at din hund avreagerer mye og løper tulling i villaen din eller, siden du bare ved å lese en rasebeskrivelse kan trekke den konklusjonen at ingen som bor i leilighet kan ha Cavalier?

 

Naboen min over gata har en cavalier på snart ett år. Aldri hørt den bjeffe en eneste gang. Og den bor i leilighet til og med :ohmy:

Lenke til kommentar
Ja, det har jeg. Jeg har selv liten hund, som ikke bjeffer.

Det at KCC er en bjefferase er allment kjent. Det er bare å se på rasebeskrivelsen det, så får du bekreftelse: "skjeller en del", står det der. Med andre ord er det et etablert faktum at denne rasen er en bjefferase. Sånn er det bare.

 

Jeg skjønner at en del folk nekter å innse at når det gjelder hund så er det mye genetikk som spiller inn på hvordan hundens væremåte blir, men sånn er det faktisk - det er en grunn til at Schæfere er som de er, mens Bulldoger er som de er.

 

Kan du vise meg hvor i standarden dette står? Jeg finner det ikke.

Ja, genene bestemmer masse om hva slags egenskaper og utseende hundene får. Det er det ingen som har nektet for. Det jeg derimot er uenig i, er at man ikke kan ha en cavalier i en leilighet fordi "den har for høyt aktivitetsnivå og bjeffer så mye".

 

 

RASEBESKRIVELSE FOR CAVALIER KING CHARLES SPANIEL

Opprinnelsesland/

hjemland:

Storbritannia.

Helhetsinntrykk:

Livlig, grasiøs og velbalansert, med et varmt vennlig uttrykk.

Adferd/ temperament:

Sporty, hengiven, absolutt fryktløs. Glad, vennlig, ikke aggressiv og uten tendens til nervøsitet.

 

Hode:

Skalle: Nesten flat mellom ørene.

Stopp: Lett markert.

Nesebrusk: Sort, velutviklet, uten pigmentløse flekker.

Snuteparti: Godt utfylt under øynene, avsmalnende, men ikke snipete.

Lengden fra stopp til snutespiss ca. 4 cm.

Lepper: Velutviklete, men ikke hengende.

Kjever/tenner: Kraftige kjever. Perfekt, jevnt saksebitt, komplett tannsett.

Øyne: Store, mørke, runde, plassert godt fra hverandre. Ikke

utstående.

Ører: Høyt ansatte, lange, med rikelig pels.

Hals: Moderat lang, lett nakkebue.

Forlemmer:

Helhetsinntrykk: Moderat benstamme, rette.

Skulder: Godt tilbakelagt.

Poter: Godt samlet, kraftige tredeputer, rikelig med frynser.

Kropp:

Rygg: Rett.

Norsk Kennel Klub 3

Lend: Kort.

Bryst: Moderat, godt buete ribben.

Hale: Velansatt, lengden i harmoni med kroppen. Bæres glad, men aldri noe særlig over rygglinjens forlengelse. Halekupering*

valgfritt, men kun inntil 1/3.

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Moderat benstamme.

Knær: Velvinklete.

Haser: Verken inn- eller utoverdreide.

Poter: Som forpotene.

Bevegelser:

Frie og elegante, kraftig fraspark. Parallelle ben sett forfra og bakfra.

 

Pels:

Hårlag:

Langt, silkeaktig, fri for krøller. Lett bølget pels tillatt. Rikelig beheng. Utrimmet pels.

Farge:

 

Tillatte farger:

Black and tan: Ravnsort med gulbrune tegninger over øynene, på kinnene, ørenes innside, på brystet, bena og

halens underside. Klar tanfarge. Hvite tegninger uønsket.

Ruby: Ensfarget dyp rød. Hvite tegninger uønsket.

Blenheim: Perlehvit bunnfarge med klart avgrensede varmt kastanjebrune tegninger. Jevnt hvitt bliss på hodet, må gi plass mellom ørene for den meget ettertraktede runde flekken (spot) som er spesielt karakteristisk for denne fargevarianten.

Trikolor (trefarget): Jevnt fordelt sort og hvitt, godt avgrensede flekker med varmt gulbrune (tan) tegninger over

øynene, på kinnene, på innsiden av ørene, på benas innsider og på undersiden av halen.

Alle andre farger eller kombinasjoner av farger meget uønsket.

 

Norsk Kennel Klub 4

Størrelse og vekt:

Vekt: 5,4 – 8 kg.

Mest ønskelig med en liten, velbalansert hund innenfor disse vektgrenser.

 

Feil:

Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er i relasjon til rasebeskrivelsen.

 

Diskvalifiserende feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

OBS

Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass.

*) I henhold til norsk lov er halekupering forbudt.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 19. februar 2003

 

Lenke til kommentar

Det er helt feil at en Cavalier sjeller. Kjenner mange med calvalier, de er glade, hengivne hunder som ikke er spesielt nervøse. De har en god del jaktegenskaper og liker å gå spor.

Dette er selvsagt en rase som trenger en del utfordning og aktivitet for å være fornøyd. Men det er en del hjertelidelse på rasen, noe man bør være meget oppmerksom på når man kjøper valp.

Gå inn på home.no/cavaliernett og les om rasen. På wikipedia kan du også lese om rasen, der står det også at rasen ikke sjeller!

Lenke til kommentar

Jeg har møtt veeldig mange Cavalier, og ingen av de har noen gang lagd en lyd. Jo, EN valp, men det var fordi at jeg lekte og fikk den skikkelig ivrig :p

Jeg kjenner ti Chihuahua som bjeffer som en gal, og ti som IKKE gjør det.

Det er hva man gjør det til selv. Noen raser har jo lettere for å bjeffe enn andre, men Cavalieren er IKKE en av de! Det er en rase som passer bra for bylivet i en leilighet. Den tar liten plass og er veldig rolig å ha i hus :)

(Med byliv mener jeg ikke at man bor midt i rushtrafikken og har ikke mulighet til å gå tur i skogen..)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
En slik king charles har nok alt for høyt energi nivå og bjeffer nok litt for mye til at du kan bo med den i en leilighet. Tror nok ikke alle naboene dine setter pris på en masse bjeffing natta lang.

Bjefferaser er ikke bra.

 

Det er en grunn til at når jeg spurte andre om å komme med sine erfaringer når det gjelder å flytte med hund, sa jeg ingenting om at jeg bekymret meg over å ha en cavalier i en leilighet pga bjeffing eller for høyt aktivitetsnivå. Jeg vokste opp sammen med cavalier,og det med bjeffing og for høyt aktivitetsnivå er, som alle andre sier her, bare tull. Våre cavalierer bjeffet aldri når de var inne, bare når de var ute da vi lekte med de. Jeg tror vi kan holde denne spalten tilgjengelig for de som har erfaring, for jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan være så dømmende mot andre raser om du i det hele tatt har hund. Uansett om det hadde stått i rasebeskrivelsen til cavalier at den bjeffet mye(noe det ikke gjør), burde du vite om du selv har hund, at gener til side, er det du som former hunden din-ikke omvendt. "Bjeffebikkjer" blir bjeffebikkjer fordi du lar dem blir det. Alle hunder vil bjeffe iblandt, men om du oppdrar hunden din til å ikke bjeffe inne vil den ikke bjeffe inne. Bikkjer er flokkdyr, og du er lederen i flokken, som den har respekt for.

 

Selvfølgelig trenger også denne rasen et visst aktivitetsnivå; men det får den jo på turer i skog og mark og leker sammen med oss! I tillegg, hjemme i en leiliget kan man også aktivisere hunden sin, med enkle leker som å f.eks. gjemme en ball, lære den nye triks osv. Alle som har hund eller har hatt hund, er klar over at en hund ikke er til pynt- og trenger aktivisering. Men jeg vil være så påståelig og si at du tar feil når du sier at aktivitetsnivået til en cavlier er for høyt til å bo i en leilighet.

Lenke til kommentar
Det er helt feil at en Cavalier sjeller. Kjenner mange med calvalier, de er glade, hengivne hunder som ikke er spesielt nervøse. De har en god del jaktegenskaper og liker å gå spor.

Dette er selvsagt en rase som trenger en del utfordning og aktivitet for å være fornøyd. Men det er en del hjertelidelse på rasen, noe man bør være meget oppmerksom på når man kjøper valp.

Gå inn på home.no/cavaliernett og les om rasen. På wikipedia kan du også lese om rasen, der står det også at rasen ikke sjeller!

 

 

Helt enig med deg. Før vi kjøpte valpen dobbeltsjekket vi at den var sjekket for øye,kne og hjerte feil, noe som er vanlig med denne rasen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...