Gå til innhold

billigst mulig server pc


Anbefalte innlegg

Skal bygge server pc(er) å ha i "Final Fantasy cube" projektet mitt og er ute etter å få det så billig som mulig. Og samtidig ha muligheten til å ha så mange hardisker som mulig koblet til en pc.

 

HK: Asus P5GC

CPU: Intel Pentium D 820

RAM: Kingston DDR2-800 ValueRAM 2 GB ECC SO-DIMM (2 x 1024 MB)

GPU: Sapphire Radeon HD 3650 512 MB

STRØM: MIST Modulær 500W

RAID: 6x LyCOM ST-115 4Ports Low Profile PCI Host

Total pris: 4385,-

Handlevognen

 

Ser det greit ut, og er det eventuelt mulig å gjøre det billigere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

phfjeld: Bruk t_reply.gif -knappen når du svarer. Å sitére hele førsteinlegget når du er den føste til å svare er meningsløst, og et tydelig tegn på at du er noob.

 

Til saken:

Kjøp hovedkort med integrert kjermkort, f.eks med Intel G31 chipset.

Intel D820 er gammel og avleggs og varm! Kjøp heller Intel Core 2 Duo E5200.

Det er å kaste penger ut vinduet å kjøpe 500W strømforsyning når 300W holder lenge.

Lenke til kommentar

500 Watt er ikke bare tull med en server, de står ofte på konstant gejnnom et år og det krever sitt av strømforsyningen. i tilleg er det den lille tingen med at han har lyst på MANGE hardisker i maskina, og når du tenker deg at en hardisk fort kan bruke 10W maks ved oppstart, og kabinettet han refererer til skal ha 80 frikings hardisker er ikke 500 Watt noen dårlig ide.

Lenke til kommentar
phfjeld: Bruk t_reply.gif -knappen når du svarer. Å sitére hele førsteinlegget når du er den føste til å svare er meningsløst, og et tydelig tegn på at du er noob.

 

*SNIP*

 

Urk, det var en glipp.

Skal (kanskje) aldri gjenta seg.

 

Du bruker forresten ordet "noob", hvilket ikke er særlig kult.

Det heter heller ikke "sitére", uttalen blir helt latterlig med trykk på den andre vokalen.

 

Tilbake til saken igjen.

Etter å ha oppdaget at du planlegger å kjøre med 80 harddisker, er jeg enig med Brusfantomet. Det er ingen dårlig idé med en litt over normalt kraftig strømforsyning i ditt tilfelle.

Vurder kort som Gigabyte GA-P35-S3G og lignende, det kan være fornuftig å kunne benytte seg av opp til åtte GB med minne senere.

Kjøp derfor minnebrikker på to GB hver, så er du rustet for fremtidige oppgraderinger.

 

Om du velger å ikke gå for en integrert grafikkløsning burde kort som Sapphire Radeon HD 2400 PRO være gode valg.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har valgt det hovedkortet som jeg har, er fordi det har 6 pci slots. Og siden det er biligere med 4 ports raid kort enn det er med 8 ports eller større, så ble det et naturlig valg.

 

Gigabyte GA-P35-S3G har fem (5) PCI-porter, en PCI-Express x 16 og en PCI-Express x 1.

Alt i alt mener jeg at det er bedre kort for tjenere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Grunnen til at jeg har valgt det hovedkortet som jeg har, er fordi det har 6 pci slots. Og siden det er biligere med 4 ports raid kort enn det er med 8 ports eller større, så ble det et naturlig valg.

 

Gigabyte GA-P35-S3G har fem (5) PCI-porter, en PCI-Express x 16 og en PCI-Express x 1.

Alt i alt mener jeg at det er bedre kort for tjenere.

 

Endelig en tråd som er inne på noe jeg har slitt med lenge.

Jeg hadde en server med et abit be7raid 478 hovedkort med 5 4ports raid kontrollere med både ATA og SATA disker, tilsammen 23 stk.

 

Så tok hovedkortet "kveld". Abit har desverre vært kjent får dårlig kvalitet på kondensatorene, og dette var et "brukt" kort på EBAY som erstatning for mitt forrige helt like hovedkort.

 

Så derfor var tiden for å kjøpe litt nye komponenter. Siden jeg hadde behov for mange PCI koblinger,falt valget på Gigabyte GA-P35-S3G. Det har vist seg IKKE å ha vært et lykkelig valg!

 

Ved høy I/O på diskene, så flytter det 3-4GB relativt greit, så går ytelsen i kjelleren. Det virker som et driver problem. Alle hovedkort idag med 775 virker som om de IKKE egner seg for OS som Windows 2003 Server. Du finner drivere for 2000, XP, Vista, men IKKE 2003 Server. Noen andre med Gigabyte GA-P35-S3G som opplever lignende problem? C disken er en WD 1TB 32MB cache dual CPU, så den burde jo ha grei ytelse.

 

Det eneste kortet som på meg virker interessant idag er ASUS P5GC. 6 PCI slots, 775 CPU med driverstøtte for 2003 Server. Desverre virker det som det er utgått.

 

Noen tips til alternativ hovedkort hadde vært fint.

 

Vurderer å bytte om på en arb stasjon og server. Arb. stasjon har et 478 Abit IC7-MAX3 som jeg håper kan være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...