Gå til innhold

forsterkar og høgtalara koble ut ved høg lyd


Anbefalte innlegg

fått ein forsterkar av bror min (yamaha natural sound stereo amplifier AX-396) ane ingenting om den, anna en at det er ein sikring i den som slår ut ved for stor belastning, er dette skadelig på noken måte?

 

har og problem med høgtalarane med at dei koble ut ved for høg musikk. noke eg kan gjera for å forhindra det? er det skadelig, at dei kan bli ødelagt av det? såvidt eg ser er det ingen ledningar som er borti kvarandre, men det er brukt veldig tynne ledningar til elementa, kan det være at dei blir overbelasta, at det er derfor lyden kutter?? lyden forsvinner i noken få sekund, 2-5 sekund so kjem den igjen, alltid samme pause og alltid den høgtalaren som koble først ut som kjem på først igjen og. dei koble stort sett ut samtidig.

 

- kan det ha noke med forsterkaren å gjera?? den er noken år gamal, at den er utslitt eller noke, derfor den slår seg av og derfor høgtalarane koble ut...??

 

sia da e ei bestemt tid før høgtalarane slår seg på igjen kvar gong so tenke eg at da må vera noke anna en ledningane, at da e ein del som e dårlig i enten forsterkar eller høgtalar.

 

er sjølvbygde høgtalarar elementa er 8" og 4 ohm, stemme det då at dei er 100w??

står eit nummer på dei 25-1315

kan det at dei er sjølvbyde være grunnen? bror min som har bygd dei, so eg veit lite og ingenting om ka han har gjort, men oppdaga 2 ledningar som var kobla feil, men det er montert delefilter og kan det være feil der? at det er ødelagt eller for svakt??....*lufte tankane*

Endret av enok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags forsterker er dette?

 

Hadde samme problemet da jeg kjørte en NAD i bridge mode på alt for store høytalere. Det er vel ikke så heldig at de blir kuttet av så brutalt, men utover det var det bare en "sikkerhet" i forsterkeren - ble byttet ut med en kraftigere etterhvert :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det kan jo også være en kortsluttning etter eller annet sted i anlegget som gjør at sikkringen slår ut. Sjekk at ikke høyttalerkabler ligger inntil hverandre.

 

Edit: det er selvfølgelig snakk om lederne til høyttalerne.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Det kan jo også være en kortsluttning etter eller annet sted i anlegget som gjør at sikkringen slår ut. Sjekk at ikke høyttalerkabler ligger inntil hverandre.

 

Edit: det er selvfølgelig snakk om lederne til høyttalerne.

 

 

 

gjort endringar i innlegget mitt no, håpe noke av da er til hjelp. (fylt inn navn og litt meir info)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

4 ohm er i grenseland for den forsterkeren vil jeg tro, men jeg er ikke sikker. Da ville det vært logisk at sikringen i forsterkeren slår inn når du begynner å dra på. Rett og slett fordi motstanden i høyttalerne er for liten.

Om "de er 100W" er totalt uinteressant. En høyttaler er ikke feks. 100W. Det viser bare hvor mye effekt den maks tåler i et bittelite sekund.

Lenke til kommentar
4 ohm er i grenseland for den forsterkeren vil jeg tro, men jeg er ikke sikker. Da ville det vært logisk at sikringen i forsterkeren slår inn når du begynner å dra på. Rett og slett fordi motstanden i høyttalerne er for liten.

Om "de er 100W" er totalt uinteressant. En høyttaler er ikke feks. 100W. Det viser bare hvor mye effekt den maks tåler i et bittelite sekund.

helpe da då om eg sett inn eit delefilter med større motstand / kjøpe nye element med større motstand?

Lenke til kommentar
Hvor mange forskjellige elementer er det i hver høyttaler og hva er impedansen på de enkelte elementene?

 

Er det en 8" på 4ohm og en diskant?

det er 2 elementer på 8" - 4ohm i kvar høgtaler og ein diskant har ikkje noke tal på diskanten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...