Gå til innhold

[Løst] må ha nytt delefilter til høgtalara, men usikker på kor stort


Anbefalte innlegg

har lite greie på høytalere og lyd. har fått 2 høytalere av bror min (sjølvbygde) og so fant eg ut at 2 ledninga var kobla feil, den som skulle på diskanten gikk til eine elementet, dei var lodda på og då eg sku bytta om på dei brukte eg eit dårlig loddeapparat, resultatet blei at eg overoppheta delefilteret trur eg. rett etterpå funka ikkje høgtalaren, men etter ei stund når delefilteret var blitt kaldt kom det lyd igjen. no 2 daga etterpå forsvant lyden igjen, mistenke at delefilteret e heilt røke no.

 

på da som e ødelagt står følgende info :

7W12ohmJ på den kvite boksen og på den blå : NA1 - 1.25A da e tekobla 2 element som eg trur er 100W kvar, står at dei har 4 ohm motstand, dei er 8" passer det delefilteret som står på til desse høgtalarane??

Endret av enok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først bare få påpeke at dette ikke er krasst ment;

 

- du sier selv du har lite peiling på høyttalere og lyd

- du byttet om på to ledninger du mener var feilkoblet og lyden forsvant

 

Spørsmålet mitt blir da; fungerte høyttalerne bra før du byttet om på ledningene? Hva førte til at du oppdaget denne feilkoblingen, og hvordan avgjorde du at akkurat dette var feilen? Å avgjøre om komponentene er riktige i forhold til opplysningene du har gitt om elementene er umulig, delefilterkonstruksjon er en avansert greie.

 

Spør din bror om hva som kan være feil, det tror jeg er bedre enn å eksperimentere på egenhånd. :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Må først bare få påpeke at dette ikke er krasst ment;

 

- du sier selv du har lite peiling på høyttalere og lyd

- du byttet om på to ledninger du mener var feilkoblet og lyden forsvant

 

Spørsmålet mitt blir da; fungerte høyttalerne bra før du byttet om på ledningene? Hva førte til at du oppdaget denne feilkoblingen, og hvordan avgjorde du at akkurat dette var feilen? Å avgjøre om komponentene er riktige i forhold til opplysningene du har gitt om elementene er umulig, delefilterkonstruksjon er en avansert greie.

 

Spør din bror om hva som kan være feil, det tror jeg er bedre enn å eksperimentere på egenhånd. :)

har snakka med bror min og han hadde ikkje noke god peiling på sånt når han bygde dei so da kan godt henda han har kobla feil. det er 6 ledningar inne i høgtalaren, 3 svarte der da skal gå ein til kvart element (2stk) og ein svart til diskanten (1stk) so e da 3 ledningar til. To raude og ein blå, dei to raude heng ilag noke som seie meg at dei skal til elementa. den blå er åleine på den eine sida av delefilteret og då skal den på diskanten.

 

da e da eg har funne ut, tidligare gjekk den blå (som skal på diskanten) opp på eine elementet og den på elemnentet gjekk på diskanten. då eg bytta om på dei blei lyden mykje bedre. eg bytta om på ledningane på to høgtalarar, bere den eine som ikkje funke no og da e den eg lodda med dårlig kontakt på loddeapparatet som då har gjort at delefilteret har blitt overoppheta.

 

takk for svar og at du påpeike ting du lure på eller som kan være feil isteden for å bare gå ut.

Endret av enok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...