ahoo Skrevet 30. september 2008 Skrevet 30. september 2008 Hei, Eg trenger litt hjelp til å velge komponenter til min nye server/filmavspillings maskin. Maskinen skal stå på loftet og virke som ein lagringsplass for filmer,musikk,serier..osv. Så skal eg koble den direkte til prosjektoren som henger i taket, og så styre alt me tråløst keyboard og mus. Så maskinen trenger bare klare å spille av HD-kvalitets filmer uten lagging. Så da er spm. mitt: Kva HK, CPU, RAM og PSU vil fungere godt sammen, og være godt nok til dette. Her gjelder "billig men bra!".
newman221 Skrevet 30. september 2008 Skrevet 30. september 2008 Pass deg for kondens og frost! Ikke alle loft som er tempererte... 40-50 grader om sommer'n, og minus 5 om vintern... Det medfører ofte kondens på utstyret og heftig kortslutning... Isåfall må du isolere den godt med glava og aldri slå den av om vinter'n... Men du skal kunne klare deg godt med en billig Intel Core2Duo prosessor (E8200?), etpar GB ram og et billig skjermkort med DVI/HDMI-ut. Kommer an på hva prosjektoren din støtter. Dagens hovedkort har digital coax ut, så hvis du kan bruke den på anlegget ditt, er det ingen vits å kjøpe lydkort heller... Av hovedkort kan alt fra Intels P45-serie anbefales, men ingenting pi veien for å velge et P35-hovedkort heller
ahoo Skrevet 30. september 2008 Forfatter Skrevet 30. september 2008 Ps. Har i første omgang tenkt å gå for en Intel Core™ 2 Duo CPU. Ev. andre prosessorer som er konkuranse dyktig (ytelse/pris..
ahoo Skrevet 30. september 2008 Forfatter Skrevet 30. september 2008 Har prosjektor som støtter 720p no, så må ha eit sjermkort som klarer HD-kvalitet filmer. Ka er hoved forskjellen på P35 og P45?
newman221 Skrevet 30. september 2008 Skrevet 30. september 2008 Det ene er eldre enn det andre. P45 er nyeste serien til Intel. Tror ikke det er særlig forskjell på dem, ihvetfall ikkeno man merker så mye. Men prosjektoren din, foretrekker den DVI, HDMI, analog skjermkabel eller component-kabler? ATI 4650 til 650kr? Er det et brukbart forslag? Du har definitivt ikke behov for så mye kraft. Alle skjermkort idag klarer å dra HD. Husk at fantastisk HD har skjermkort klart siden tidlig år 2000... Kjøper du nVidia-skjermkort må du kjøpe nVidia Pure i tillegg for å få hardware-aksellerasjon etter hva jeg har skjønt. Så en billig Core2Duo E7200 til 800kr skulle holde tenker jeg. Sammen med 2 eller 4gb ram. det koster nok litt under 500kr for billigste sort
ahoo Skrevet 30. september 2008 Forfatter Skrevet 30. september 2008 Prosjektoren liker veldig godt hdmi, men det er jo ingen problem med kun DVI-D utgang på sjermkortet og så bruke en overgang. Eg overtar huset den 25.okt (heil nytt lavenergi hus), med super isolerte vegger osv. Så eg trur det kommer til å gå fint ved tanke på kondens. Det er heller varmen om sommaren eg er meir redd for. Men alt dette finner eg ikkje ut før eg har flyttet inn og fått målt temperaturer.Må kansje lage til noko luftekanal inn til kun pcen.. Når det gjelder CPU, så ser eg at E6850 koster bare 300kr meir og har fsb på 1333?Er dette noe å gå for kansje? Kva hastighet bør eg kjøre på rammene visst eg velger ein desse prosessorene? Så sist men absolutt ikkje minst HK. Eit stabilt og greit HK med mulighet for overklokking. Etter som at eg kansje vil bruke denne pcen til noe annet seinere.
newman221 Skrevet 30. september 2008 Skrevet 30. september 2008 Noe annet senere må du nok spesifisere... En pc har ganske kort levetid, ihvertfall i spill-verden. Hvis du planlegger å bruke den som spill-pc om ett år, vil jeg anbefale deg å gå for billigst mulig pc idag, og kjøpe nytt når spill kommer på agenda. Alle hovedkort er stabile, ihvertfall når det gjelder Intel-hovedkort. Ikke mye som skiller de forskjellige. Et billig Gigabyte P35-hovedkort (jeg har p35-ds3r) holder i massevis, også til moderat klokking. Vil anbefale deg å holde deg til E8xxx-serien hvis du skal legge mer enn 800kr i prosessor. E8400 er konge når det gjelder pris/ytelse, men koster 1100-1200kr. Definitivt den beste cpu mtp pris/ytelse. Og spesifiser hva du forventer av pc-n din. Skal du spille 720p-HD-filmer i MKV eller WMV, klarer du deg fint med en enkeltkjerne Pentium4 på 3ghz. Det kreves ikke så altfor mye prosessorkraft, ihvertfall ikke når du ikke har mer enn 720p-prosjektor. Og alle skjermkort idag kommer med DVI-port, så det er bare å velge. Ytelsesmessig til Windows og filmer trenger du ikke mer enn ATI4650 til 650kr. Det er kanskje tilogmed overkill.
ahoo Skrevet 30. september 2008 Forfatter Skrevet 30. september 2008 Ok, eg trudde det krevde ganske mye prosessor kraft for å spille av HD-DVD eller Blue-ray. For tidligere når eg har prøvdt på min Pentium M 1,7@2,8Ghz,4GB ram og ok skjermkort. Så har det hakket veldig mye. Men da blir det nok en E8400, ATI 4650, 2-4GB billig ram, P35 eller P45 HK. Men kor hastighet bør eg gå for sammen med E8400?hz?
randknu Skrevet 30. september 2008 Skrevet 30. september 2008 Min egen filmpc med en athlon X2 på 2,9 Ghz sliter med å spille av 1080P filmer. Men jeg har ikke funnet et program som kan utnytte dekoderen i skjermkortet heller da. Alt hviler på prosessoren. Og jeg har også hatt en server stående på et kaldt kott i flere år. Har ikke vert noe problem det. Selv med -5 grader om natta og 20 grader om dagen. Jeg registrerte en Core temp på 8 grader på prosessoren, en gammel athlon 3000+ på 754 socket. med bundled kjølevifte. Det beste ville nok vert å bruke en automatisk viftestyring på kabinettviftene for å holde en stabil kabinettempratur.
newman221 Skrevet 1. oktober 2008 Skrevet 1. oktober 2008 CoreAVC er en codec jeg anbefaler sterkt til HD-materiale. Den koster litt penger hvis man føler for å kjøpe den, men jeg liker den godt sammen med MediaPlayerClassic. Ytelsen avhenger veldig av hvilken codec og programvare man benytter for filmvisning. Mediaplayerclassic sammen med CoreAVC, xvid 1.13, ac3-filter og vob-sub (tror jeg det heter), så har du en fin samling som spiser det meste, tilogmed med undertekst =)
ahoo Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Skrevet 1. oktober 2008 Tusen takk for tipset og hjelpen newman221! Har tru på at dett kan bli bra!
newman221 Skrevet 1. oktober 2008 Skrevet 1. oktober 2008 Når man først er inne på saken: Jeg tror ikke cpu blir belastet mer enn 10-20% når jeg ser HD-filmer på pc'n min. Skal ikke rare greiene til for å klare den oppløsningen. Kan hende kravene stiger noe hvis man har planer om bluray. Men det blir vel litt vanskelig for deg hvis du skal ha pc på loftet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå