Gå til innhold

Trenger råd om valg mellom 22" eller 24"


HSG300

Anbefalte innlegg

Hei

Har sett på mange forskjellige skjermer og er veldig usikker.

Har sett mest på 22" og 24". vill helst ikke bruke mer enn 2500kr.

har sett litt på http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10406 er denne bra? har den litt dårlig oppløsning.

Fant nemlig en 22" med 1920x1200 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2140779;c:36167

Burde jeg heller gå for denne.

Når jeg så på 24" så jeg på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355438.

 

Noen meninger om hva som er best, eller om det finnes noe annet?

Endret av HSG300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat samme dilemma som trådstarter, bortsett fra at jeg ikke spiller. Jeg vil ha ny, stor skjerm, og ser at prisforskjellen på en 22" og en 24" med tilsvarende specs ligger rundt 1000 kroner. Derfor vurderer jeg å gå for en god 22" istedet for en 24" med god pris per tomme.

 

Får man en god 22" for rundt 2000 kroner (kan evt strekke meg til 2500 som trådstarter)? F. eks. en med bedre panel enn billigskjermene? Og flere justeringsmuligheter?

Lenke til kommentar

Tja.. jeg sitter akkurat selv og lurer på om jeg skal bestille Samsung T220 (22" 1680 x 1050) eller Samsung T240 (24" 1920 x 1200).

 

Noen meninger?? :p

 

Var en tur på elkjøp og sjekket ut et par 22 tommere, syns egentlig 1680 x 1050 så litt lite ut på disse (dvs. kunne tenkt meg litt høyere oppløsning), ser for meg 1920 x 1200 på en 24 tommer blir mer passe. Samtidig er det ca 1000 kr dyrere bare for 2 tommer ekstra, så jeg er usikker her om det er verdt det :hmm:

 

Mulig det er en ulempe med 1920 x 1200 mtp at de krever mer av skjermkortet, men det har kanskje ikke noe å si med mindre du faktisk spiller i 1920 x 1200, og det er kanskje ikke nødvendig for at det skal se bra ut...

Lenke til kommentar
Tja.. jeg sitter akkurat selv og lurer på om jeg skal bestille Samsung T220 (22" 1680 x 1050) eller Samsung T240 (24" 1920 x 1200).

 

Noen meninger?? :p

 

Var en tur på elkjøp og sjekket ut et par 22 tommere, syns egentlig 1680 x 1050 så litt lite ut på disse (dvs. kunne tenkt meg litt høyere oppløsning), ser for meg 1920 x 1200 på en 24 tommer blir mer passe. Samtidig er det ca 1000 kr dyrere bare for 2 tommer ekstra, så jeg er usikker her om det er verdt det :hmm:

 

Mulig det er en ulempe med 1920 x 1200 mtp at de krever mer av skjermkortet, men det har kanskje ikke noe å si med mindre du faktisk spiller i 1920 x 1200, og det er kanskje ikke nødvendig for at det skal se bra ut...

Tror at når det gjelder spill, så vill du nok ikke se altfor stor forskjell. Men som sagt, med 1680x1050 jo lettere er det for grafikkorter enn 1920x1200.

Så når det kommer til spill tror jeg det er greit med den oppløsningen.

 

Dessuten så er jeg også ganske i tvil om jeg har lyst til å bruke 1000kr mer på bare 2" som du sa. da vil jeg heller bruke ca 300kr på 1920x1200 på en 22"

Endret av HSG300
Lenke til kommentar

Har fått testet skjermen litt nå...

 

Syns det er bra/skarpt bilde på den, men nå har jeg ikke så mye å sammenligne med egentlig, uansett bra i forhold til prisen :) Ser ut til å funke veldig bra til spill etter det jeg har prøvd, kanskje ikke fullt så bra til film syns jeg, men helt greit. Men nå fikk jeg ikke "magic tune" fra samsung til å funke, så har ikke kalibrert skjermen, mulig det blir bedre da. Designet er griselekkert utseendemessig, men innstillingsmulighetene er heller dårlig, kan f.eks. ikke justere høyden på skjermen, noe jeg syns er litt dumt. Kan heller ikke henges på veggen (tror jeg).

 

Når det gjelder oppløsningen så syns jeg faktisk at 1920 x 1200 blir for smått på 24", så nå bruker jeg 1680 x 1050 på denne :blush: . Siden skjermen er såpass stor blir det behov for en viss avstand til skjermen, og dermed også behov for litt større skrift osv. Så egentlig angrer jeg nesten på at jeg ikke gikk for 22", tror 1680 x 1050 er helt perfekt på 22" etter min smak. Men det er klart det kan være greit å ha muligheten for høyere oppløsning dersom man har behov for større "arbeidsflate", eller dersom man skal se blurayfilm e.l.

 

Positivt: Design, tilkoblingsmuligheter (VGA,DVI,HDMI m.m.), bra bildekvalitet i forhold til pris

Negativt: Dårlig med justeringsmuligheter, får garantert skjermer med bedre bildekvalitet, men da må man nok litt opp i pris.

 

Skulle jeg kjøpt skjerm en gang til så ville jeg kanskje gått for en 22" og spart de 700-1000 kr til noe annet, evt. kjøpt en 22" av bedre kvalitet. Men har man behov for stor arbeidsflate, f.eks. dersom man bruker programvare med mange vinduer og menyer, så er nok 24" å foretrekke. Men er uansett veldig fornøyd med 24" Samsungen, er tross alt grisemye skjerm for pengene, og den tar seg veldig godt ut på skrivebordet :love:

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har bestillt skjerm enda, men jeg ville bare komme med mitt syn på Samsung 2253BW (22'') som du linket til tidligere (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347570).

 

Jeg kjøpte denne skjermen for noen uker siden, og er ganske fornøyd. 22'' er akkurat passe størrelse for spill, og oppløsningen er perfekt. Skjermen er i og for seg nydelig å se på, og bildekvaliteten er veldig bra når man finner de innstillingene man liker best. Særlig med tanke på den lave prisen (1995,- sist jeg sjekka). Lav responstid (2 ms) og god kontrast er også positive sider ved skjermen!

 

Det er dessverre også et par negative sider; Min har to "stuck pixels". Dette varierer såklart fra skjerm til skjerm, og jeg var sikkert bare uheldig.. En annen ting er at den har en del "backlight leak". Dette synes heldigvis bare når skjermen er helt sort, og jeg synes personlig ikke det er særlig sjenerende. Både backlight leak og de pixlene som ikke virker må jeg anstrenge meg for å se, og det er absolutt ikke noe man legger merke til når man spiller/bruker skjermen til vanlig ;) (skjermen må forøvrig også være helt sort for at jeg skal se de døde pixlene, og det er umulig å se dem ellers).

 

Så, alt i alt er det en veldig bra skjerm for en billig penge!

Lenke til kommentar

hehe, er ikke lett å velge, men man må bare ta et valg til slutt.

 

Testet ut skjermen litt mer nå, bla. med PS3, og det var dritbra! Noe HELT annet å spille PS3 med denne skjermen enn på gamle CRT TV-en :p Har du planer om å koble til en PS3 eller Xbox kan det være lurt å gå for 24" siden du da får full-HD oppløsning.

 

Personlig ville jeg kjøpt 24" dersom jeg har planer om å koble til PS3, Xbox, bluray, eller om jeg har behov for stor arbeidsflate. Dersom ikke syns jeg ikke det er verdt prisforskjellen.

 

Når det gjelder valg av hvilken 22" eller 24", tror jeg det er såpass liten forskjell mellom skjermene i samme priskategori at det er like greit å gå for den du liker best utseendemessig, eller den som har de beste justering- og tilkoblingsmulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...