Gå til innhold

Ny pc til 9000-11000 hjelp til valg av deler


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe en ny pc, den skal vare i 5 år. Pc vil bli brukt til jobbing, surfing, litt videoredigering og til spilling. Jeg kommer ikke til å overklokke. Pcen skal ha skjerm, mus og tastatur og jeg har tenkt å kjøpe office home & student. Jeg har tenkt å kjøpe fra komplett.

 

Deler:

Antec Nine Hundred sort miditower,

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz,

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, Eller Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

 

Prosessor

Fordi den skal vare en god stund lurer jeg på om jeg bør velge E8600 eller en quad prosessor i samme prisklasse (Q9300 eller Q9400). Jeg har lest at duo er best i dag fordi de fleste spill ikke støtter quad-prosessorer (Da vil ikke spillene kjøre?), men at quad er mer fremtidsrettet. Vil da Q9300 eller Q9400 fungere bedre om noen år en E8600 vil gjøre?

 

Strømforsyning

Trenger jeg en annen strømforsyning for at pcen skal fungere bra?

 

Og til slutt er det andre ting jeg bør endre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg skal kjøpe en ny pc, den skal vare i 5 år. Pc vil bli brukt til jobbing, surfing, litt videoredigering og til spilling. Jeg kommer ikke til å overklokke. Pcen skal ha skjerm, mus og tastatur og jeg har tenkt å kjøpe office home & student. Jeg har tenkt å kjøpe fra komplett.

 

Deler:

Antec Nine Hundred sort miditower,

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz,

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, Eller Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

 

Prosessor

Fordi den skal vare en god stund lurer jeg på om jeg bør velge E8600 eller en quad prosessor i samme prisklasse (Q9300 eller Q9400). Jeg har lest at duo er best i dag fordi de fleste spill ikke støtter quad-prosessorer (Da vil ikke spillene kjøre?), men at quad er mer fremtidsrettet. Vil da Q9300 eller Q9400 fungere bedre om noen år en E8600 vil gjøre?

 

Strømforsyning

Trenger jeg en annen strømforsyning for at pcen skal fungere bra?

 

Og til slutt er det andre ting jeg bør endre?

 

Spillet vil fortsatt fungere dersom spillet ikke støtter quad, men det vil ikke greie å utnytte alt kruttet i quad-prosessoren din ;)

Lenke til kommentar
Hvor bra prsoessor trenger jeg egentlig? Holder det med en billigere en for dette oppsettet (Q6600 eller E8500) eller vil da prossesoren være mye dårligere en de andre delene?

 

Det ser ut som et bra oppsett det. Du kan gjerne gå for en E8500 for du merker veldig lite forskjell på 3.16 vs.3.33.

 

Hvis du ønsker å få bedre ytelse til spill så kan du vurdere å kjøpe en raptor disk til system og spill disk og finne CL4 minnebrikker istedet for CL5.

Lenke til kommentar

om du har et budsjett på opp mot 11tusen kr så vil jeg nok på det sterkeste annbefale å kjøpe den største quad prosessoren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344757

ikke quad extreme altså, men quad 9550.

 

om dette vil holde i 5 år tviler jeg derimot på. er veldig stor utvikling på spillfronten for tiden, og spill med grafikk krav på det dobbelte vi ser i dag om 2 år tviler jeg ikke på. da vil denne prosessoren ennå duge greit. viktigere blir skjermkortet.

Om du har tid å vente litt med å kjøpe pc, så synes jeg du skal vente noen mnd. ca til november en gang. da er de nye intelprosessorene som kommer snart utviklet ganske mye, og sikkert gått mye ned i pris.

de skal i utgangspungtet være billige prosessorer allerede når de lanseres.

 

Om det er et must å bygge nå, og pcen skal vare vil jeg anbefale å bygge noe du kan klokke i fremtiden for å dra mer nytte av. klokking er ikke farlig om du gjør det riktig. og det er mange som er villige her på forumet til å hjelpe. det er heller ikke så vanskelig når du setter deg litt inn i det.

 

Skjermkort kommer virkelig til å være avgjørende. Anbefaler IKKE å kjøpe noe dyrt skjermkort nå. hold deg til noe under 2000kr og helst ATI sine kort, som presterer veldig bra i denne prisklassen. så kan du oppgradere skjermkort om et par år og du har plutselig fått mye mer for pengene dine. Dette er med tanke på at du sier du vil ha det til å vare i 5 år.

 

før jeg går videre vil jeg gjerne vite om du har tid å vente et par mnd. med å kjøpe pc?

 

om du har dette, så kan jeg gjerne hjelpe deg på dette tidspunkt slik at du da kan bygge noe for framtiden. Men selv da vil jeg anbefale et billig skjermkort til under 2000kr i allefall.

:)

Lenke til kommentar

Du må på INGEN måte gå for 260 skjermkortet om du skal ha noe som drar spill om 5 år! ikke noen kort på markedet i dag vil prestere noe særlig om 2-3 år.

Dette skjermkortet er betydelig billigere, og presterer såpass bra at alle dagens spill skal gå kjempefint med høy oppløsning og god grafikk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355001

om et års tid vil jeg bytte. da er nok de kortene som snart kommer fra nvidia eller eventuelt ATI blitt såpass billige at de lønner seg for et til 2 år til med god grafikk:)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg venter en-to måneder til de nye prosessorene fra intel kommer og kjøper et PowerColor Radeon HD 4850 512MB for senere å skifte ut til et bedre skjermkort. Kan godt hende jeg spør om råd da også knutern88.

 

Takk for alle svar, dere har vært til stor hjelp.

Endret av Racon
Lenke til kommentar

Tror du gjør et godt valg der:)og om 1-2mnd er dagens beste skjermkort sikkert så billig at de kan bli aktuell:)

følg litt med på nyheter på hw.no å se hvordan utviklingen blir, så tror jeg faktisk du klarer ta ganske så egene valg når den tid kommer:) lønner seg stort sett aldri å gå for de "beste" skjermkortene. noe jeg gjorde da 7000serien til nvidia var på top dessverre, og fikk merke det allerede noen mnd etter kjøp, da jeg kjøpte de for 2-3 år siden.

Men en liten regel om et godt hovedkort som støtter framtiden er derimot noe man kan ha litt i bakhodet og kanskje ofre litt mere på. Men jeg holder fortsatt ved at å vente til de nye intel prosessorene og hovedkortene som støtter disse kommer til makten er en lur ting å gjøre dersom en umiddelbar oppgradering ikke er helt nødvendig.

Ja, jeg hjelper deg gjerne med å finpusse valgene når den tid kommer ja.

du har både PM og forum du kan støtte deg til, så vil du nok se meninger av både meg og andre:-)

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Tror du gjør et godt valg der:)og om 1-2mnd er dagens beste skjermkort sikkert så billig at de kan bli aktuell:)

følg litt med på nyheter på hw.no å se hvordan utviklingen blir, så tror jeg faktisk du klarer ta ganske så egene valg når den tid kommer:) lønner seg stort sett aldri å gå for de "beste" skjermkortene. noe jeg gjorde da 7000serien til nvidia var på top dessverre, og fikk merke det allerede noen mnd etter kjøp, da jeg kjøpte de for 2-3 år siden.

Men en liten regel om et godt hovedkort som støtter framtiden er derimot noe man kan ha litt i bakhodet og kanskje ofre litt mere på. Men jeg holder fortsatt ved at å vente til de nye intel prosessorene og hovedkortene som støtter disse kommer til makten er en lur ting å gjøre dersom en umiddelbar oppgradering ikke er helt nødvendig.

Ja, jeg hjelper deg gjerne med å finpusse valgene når den tid kommer ja.

du har både PM og forum du kan støtte deg til, så vil du nok se meninger av både meg og andre:-)

 

Hei! Jeg er i litt samme situasjon som knutern88, men jeg trenger neppe en PC som varer så lenge som 5 år. Jeg har egentlig lyst til å kjøpe PC så fort som mulig, men så er det jo disse nye prossesorene fra intel som kommer. :( Enten kjøper jeg PC nå, med en quad 9550 til dagens pris, eller så venter jeg en måned til prisreduksjonen av intel prosessorene (veit du hvor mye reduksjon det er snakk om?), eller så venter jeg helt til juletider, og går for en av de nye prosessorene, og hovedkort. Vet du hvor mye bedre de nye intel-prosessorene er ytelsesmessig i forhold til dagens? Er det snakk om et stort sprang? :hmm: Hva syns du jeg burde gjøre?

 

Mvh Kristian 04

Lenke til kommentar

Hei Kristian 04.

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan disse vil yte i praksis dessverre, men jeg vil råde deg til å vente, slik at man får se tester og resultater av disse nye prosessorene.

Men jeg er bra sikker på at de kommer til å være en god del bedre rettet for fremtiden.

La oss si at du bygger en topp pc med den beste prosessoren av disse nye intel kommer med. (utenom de high end extreme prosessorene)

Du kjøper et hovedkort som er i medium-high prisklasse og et av de beste skjermkortene om litt over en månedes tid. + noe ganske god ram 2-4gb alt etter spesifikasjoner. så regner jeg med den klarer dra spill på full grafikk og oppløsning i 1års tid framover uten noen problemer. kjøper du to skjermkort av de beste (noe som vil være dyrt mest sannsynlig) så holder disse sikkert omlag 2 år. Men det kan fort komme spill som krever betydelig mer i løpet av 1-2års tid, så jeg tør ikke garantere dette. som nevnt tidligere, jeg har stor tro på de nye intelprosessorene, og kjøper man en 4kjerners kan man sannsynligvis holde ut en god del lengre. skjermkort deriomot vil jeg ganske bestemt mene er alltid er et stort tap å kjøpe de beste i steden for å kjøpe et billigere og oppgradere etter en stund.

 

Det å regne ut hvor lenge en maskin vil holde god standard i dag er veldig vanskelig å beregne dessverre, da det er såpass stor utvikling både i hardware fronten og spill fronten. Derimot vanlige programmer for alle manns bruk tror jeg ingen av dagens bedre maskiner har problemer med å holde ut i en god del år fremover.

Lenke til kommentar

Kan ikke si så mye om hvordan prisreduksjonen på dagens prosessorer blir, men ut fra det jeg har oppfattet vil det bli snakk om en god del på både to og firekjernene.

 

Skal du ha prosessor for bare et par år, så tror jeg nok også at dagens prosessorer varer såpass lenge. Men da blir det dyrere å måtte bytte både prosessor, hovedkort og kanskje ram om ca 2-3års tid.

Derimot å vente noen mnd. kan gjøre at du holder ut et eller to år ekstra før dette byttet av hele maskinen for å kunne ha god ytelse i spill blir nødvendig.

 

Husk.

Dette er mine meninger og min tro. tør ikke garantere hverken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

for å si det sånn 5 år er en lang tid og det sies at datamaskinen blir dobbel så rask hver 18. månede max. men likevel er det bare til å handle, for dette gjelder utvikling av data årene framover uansett. husk at det ventes en datamaskin som er smartere og kan mer(greier ikke helt å forklare det) enn et menneske innen 2012 og en som kan utkonkurere hele menneskeheten innen 2049 :p

Lenke til kommentar

skal noen ha en data i 2 år eller mer nå, så lønner det seg å vente på Nehalemarkitekturen!! Dermed basta! Den er så tett rundt hjørnet at alt annet ville blitt for dumt. Om to år får du ikke oppgradert disse socket 775 prosessorene til intel lengre! om et år tror jeg heller ikke det er mulig! da må du kjøpe brukt.

Derimot den nye Nehalemarkitekturen har et viss krav de må holde, å dermed vil et hovedkort med støtte til disse gi deg oppgraderings muligheter MYE lengre! herregud da folk. det er da ikke vanskelig å skjønne. 775 serien har jo vært LENGE nå. så kan du tenke at Core i7 vil vare omentrent like lenge. Det er snart kroken på døra for 775 tror nå jeg! snakker ikke om mer enn et år.

 

Da snakker jeg ikke for de som bygger pc konstant. da snakker jeg for den som sitter å skal bygge en pc han bare trenger ta mindre oppgraderinger på om et par år. for denne personen lønner det seg å vente dersom det er mulig! hallo!! vi snakker om noe som er her innen en mnd.

Lenke til kommentar

cybervision_

når du sier noe kommer gjevnt og trutt, så stemmer det! Men noe nytt socket kommer ikke "ofte"! det blir nok en god stund til noe nytt socket etter i7 lanseres, og dette sikrer kjøper gode billige og enkle oppgraderingsmuligheter til den nye sockelen gjevnt og trutt. :) enkelt og greit. vil du diskutere dette, så versågod.

 

Allerede over nyåret begynner core 2 quad og dual å forsvinne fra hyllene. sier det deg noe?

 

Og de nye Nehalem prosessorene skal være billige fra lansering allerede, så det er ikke noe stress å handle noe annet av pris messig hensyn heller.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...