Gå til innhold

Canon HV-20 filme i 1080i eller 1080p, rask bevegelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å ta opp litt snowboard kjøring til vinteren og er usikker på hva som blir best å bruke. Har lest at 1080p gir veldig bra bilder, men siden det da er 25fps så kan det være bedre å gå over til 1080i hvis man skal kjøre slow-motion?

Hva gir best kvalitet når man skal filme noe i rask bevegelse? Noen som har noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet

Hvis man filmer i 25p risikerer man av og til at det blir litt hakkete når det skjer raske bevegelser. Hvis det er mye bevegelse i kamera og det skjer mye samtidig, er kanskje ikke dette det beste valget. Jeg ville nok i ditt tilfelle mye heller filmet i 60i, da har du også muligheten til å kjøre det i halv hastighet og allikevel få en rimelig smooth slowmotion-effekt.

Skrevet (endret)

Om du har mulighet for motion estimating/optical flow slowing i post ville jeg heller ha skutt p. Faktisk ber jeg alltid folk skyte i p dersom jeg får spørsmålet.

For å unngå hakkete bevegelser kan du forresten senke/droppe shutter. Merk dog at materiale som skal slowes bør skytes med høyest mulig shutter.

Endret av bosannes
Skrevet

Til snowboard er 25p for lavt. Du må bruke 50i for å få bedre flyt. Fordelen med 25p er at du får bedre lysfølsomhet og bedre skarphet (pga. de-interlacing i 50i). Hvis du skal kjøre slow motion bør du også bruke raskere lukker slik at bevegelsene ikke blir for uskarpe. Jeg har ikke erfart hvor mye som skal til. 1/250-1/500 kanskje? Kameraet må forresten stå på Tv-mode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...