Gå til innhold

Kabel-TV på laptopen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I leiligheten min har jeg to utganger i veggen: internett og kabel-TV

Jeg utnytter internettilgangen as we're speaking, men har ikke TV.

Jeg ønsker derfor råd/forklaring på hvordan jeg kan se kabel-tv på laptopen. Ser for meg at det burde gå an å kjøpe en USB-dings som fikser biffen.

Finnes noe slikt? Hvor kan jeg få tak i det? Hva slags kabel må jeg bruke? (Utgangen ser lik ut som en nettverkskabel)

På forhånd takk for svar! :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger sannsynligvis en av disse: https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=55

Og da selvsagt en av de for USB-tilkobling til laptopen, ikke en av de som skal bygges inn i stasjonær-PC-kabinett, selvsagt. Neste steg i valget er om du skal ha analog eller digital tuner, eller begge deler (hybrid). Det kommer an på hva slags kabelsignal det er du skal bruke: Analog "gammeldags" kabel-TV, eller digitalt, i så fall fra hvilken tilbyder?

Skrevet
Hva slags kabel må jeg bruke? (Utgangen ser lik ut som en nettverkskabel)

Det høres veldig merkelig ut - ser kabel-TV-uttaket ut som et telefon-, ISDN- eller ethernett-uttak? Er du sikker på at det er kabel-TV-uttak, firkantet hull med masse kobberledere i toppen? Eller er du vant til gammeldags datanett med coax-kabel, som var noenlunde vanlig på 80-tallet, altså rundt med en ringformet leder rundt en pinneformet leder i midten?

Skrevet

Takk for svar!

Jeg tok selfølgelig monsterfeil mtp utgangen. I min kabel-tv-uvitenhet tok jeg feil av et telefonuttak og kabel-tv-uttaket. Det virkelige kabel-tv-uttaket er et lite hull med en pinne i midten. (Ligner faktisk på en gammeldags nettverkskabel når du nevner det) I ettertid ser jeg at jeg burde tatt hintet av den lille tegningen av en telefon ved siden av det tidligst nevnte uttaket;P

Er det egentlig noe forskjell på de forskjellige tunerne. (bortsett fra det åpenbare: analog/digital, tilleggsutstyr, pris og intern/ekstern) Jeg tenker på bilde, lyd, og slikt

Skrevet
Er det egentlig noe forskjell på de forskjellige tunerne. (bortsett fra det åpenbare: analog/digital, tilleggsutstyr, pris og intern/ekstern) Jeg tenker på bilde, lyd, og slikt

Jeg aner ikke*, men vi kan jo håpe du får noen svar. Hvis ikke, kanskje du treffer de som vet på HTPC-forumet, https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=347 .

* Selv sjekket jeg litt i markedet for et par år siden, og valgte ut en Mac Mini, ekstern disk i makan kabinett, og en Pinnacle (tror jeg det var) USB-tuner, og vurderte det som en media-PC med muligheter til å bruke den som harddiskopptaker. Men slo det fra meg da jeg kunne kjøpe en vanlig harddiskopptaker til en fjerdedel av prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...