Gå til innhold

[Løst]aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


tinemelk1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Må bare skyte inn en ting:

Dette bekrefter det jeg har trodd lenge. De som går, og bommer på yrkesfag, vet i alle fall hva de IKKE vil bli. Mens de som går allmenfag kan stå der etter 3-4 år skole og har egnentlig ikke annet grunnlag enn å studere videre.

 

 

Men fra alvor til alvor:

 

Hva er du GOD på? Har du guts og egenskaper til å starte som selvstendig næringsdrivende? Dette er spørsmål som kan hjelpe deg videre.

 

Selv gikk jeg yrkesfag og lærlingetid, og har nå fast 100% it-tekniker stilling og har leilighet, bil og kjerring. Men prisen er en stilling som ikke har så gode lønnsutsikter at det gjør noe.

 

Dette er feilen med norsk skolesystem. Man må velge utdanningsrettning før man vet hva man vil bli. Man burde hatt mulighet til å ta noen arbeidsår først, for så å gå skole etter ønske.

 

Hvis du finner et fag/yrkesrettning du er god på og kunne tenkt deg å jobbe videre med, vil jeg egentlig anbefale deg å studere videre. Da har du bedre grunnlag for bedre betalt jobb senere. Jeg andrer på at jeg ikke gikk i den rettningen, men samtidig hadde ikke videre studier kommet til å fungert for meg i praksis i det heletatt, så sånn sett er jeg godt fornøyd med resultatet.

 

Som mediafaglæreren min sa en gang: Det eneste man blir flink til av å gå skole, er å gå skole.

 

Har du vurdert mesterbrev? Å ha leder/ped/økonomisk utdanning kan være en kjempefordel når du først kommer ut i jobb, og da har du god mulighet til å forbigå dine jevnaldrene på karierestigen ("ta snarveien" om du vil) uten å måtte jobbe deg i hjelp oppover på ansinitetsstigen for å komme videre i kariæren.

 

Uansett: er du skolelei, og du føler på at mer skole vil bare gå "ad skogen", så vil jeg anbefale deg (som du nevner selv) å jobbe et år eller 2 før du bestemmer deg. Det utgjør fryktelig lite på sikt.

 

Som et eksempel gikk dama mi helse-rettning på vgs og startet på høyskole vernepleien, og er nå tilbake på videregående skole på teknisk insdustriell produksjon (altså ... mekken og satser på å bli billakkerer).

 

Kanskje litt teit å ta imot studieråd fra en som hater å gå skole (men som likevell jobber på en... lol), så er ikke sikkert dette var så nyttig. Men ... just my 2 cent; som de sier.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Vet selv hvordan en tenker som ung -

 

"Når utdanninga er ferdig - er utdanninga ferdig, og da skal jeg jobbe til jeg blir pensjonist"

 

Blir sjelden sånn i praksis.

Det finnes folk som går på skole i en alder av 50 år.

Voksenutdanning, kveldskole osv. osv.

 

Har du lyst til og mulighet til å ta mer utdanning - så gjør det.

 

Bry deg ihvertfall ikke om hvor mange år du bruker i forhold til andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...