Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtid, har vanskeligheter med å sette meg inn i reglementet.t.


storken

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg jobbet natt på en bensinstasjon 9 timer hver natt 2 uker i sommer. 

 

Tilsammen blir det en arbeidsuke på 64 timer, noe som er ganske så mye. Uken "derpå" hadde jeg fri før det var enda en uke jobb etter der. Nå har jeg lest rundtomkring og kommer frem til at 40 timer er en vanlig arbeidsuke. Jeg har tarifflønn og får nattilegg. Skal jeg ha overtidstilegg også?

 

Forvirra, hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke, men dette står på dinside:

 

Overtidsbetaling?

I Norge har vi lovfestet at en ikke skal ha noen høyere normal arbeidsuke enn 40 timer. Flere organisasjoner har imidlertid forhandlet frem avtale om 37,5 timers arbeidsuke.

 

Hvis du ikke er organisert, og derfor uten tariffavtale, er det reglene i arbeidsmiljøloven som gjelder. Reglene sier at alt arbeid ut over 40 timers uke eller 9 timers dag, skal betales med et tillegg på minst 40 % av vanlig timelønn.

 

Er du derimot fagorganisert, vil du havne inn under en tariffavtale, og da er overtidstilleggene vanligvis høyere. I praksis ligger overtidsbetalingen på mellom 50 - 100% av vanlig lønn per time.

 

link:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=12955

Lenke til kommentar
Hei, det har seg sånn at jeg jobbet natt på en bensinstasjon 9 timer hver natt 2 uker i sommer. 

 

Tilsammen blir det en arbeidsuke på 64 timer, noe som er ganske så mye. Uken "derpå" hadde jeg fri før det var enda en uke jobb etter der. Nå har jeg lest rundtomkring og kommer frem til at 40 timer er en vanlig arbeidsuke. Jeg har tarifflønn og får nattilegg. Skal jeg ha overtidstilegg også?

 

Forvirra, hjelp.

 

Hvis bensinstasjonen din har en tariffavtale, er alle dine timer over 37.5 pr uke regnet som overtid - og arbeidsmiljøloven sikrer deg minst 40% overtidsbetaling.

Hvis bensinstasjonen din IKKE har en tariffavtale, er alle dine timer over 40 pr uke, regnet som overtid med minst 40% overtidsbetaling.

Lenke til kommentar
Hvis bensinstasjonen din har en tariffavtale, er alle dine timer over 37.5 pr uke regnet som overtid - og arbeidsmiljøloven sikrer deg minst 40% overtidsbetaling.

Hvis bensinstasjonen din IKKE har en tariffavtale, er alle dine timer over 40 pr uke, regnet som overtid med minst 40% overtidsbetaling.

Jeg husker forrige gang jeg spurte om overtidsbetaling, da var jeg under 18, da fikk jeg til svar at jeg ikke tjente nok i året til å få overtidsbetling, ligger det noe i dette, eller er det oppspinn?

 

 

 

Flyttet denne til Juss, da sjansen for et fornuftig svar er mye større her.

 

(Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM)

 

Takk, var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne. (ops, kommenterte visst posten din der)

Lenke til kommentar
Hvis bensinstasjonen din har en tariffavtale, er alle dine timer over 37.5 pr uke regnet som overtid - og arbeidsmiljøloven sikrer deg minst 40% overtidsbetaling.

Hvis bensinstasjonen din IKKE har en tariffavtale, er alle dine timer over 40 pr uke, regnet som overtid med minst 40% overtidsbetaling.

Jeg husker forrige gang jeg spurte om overtidsbetaling, da var jeg under 18, da fikk jeg til svar at jeg ikke tjente nok i året til å få overtidsbetling, ligger det noe i dette, eller er det oppspinn?

 

 

Oppspinn! Om du jobber kun en dag på ett år, har du rett på overtid dersom det overstiger 9t innen 24t.

 

Krev overtidsbetaling på alle de timene du har jobbet overtid! (Noen bedrifter har bedre overtidsbetaling enn minstekrav på 40%, sjekk kontrakten din).

Lenke til kommentar

Dersom du har arbeidet mer enn 40 timer skal du etter arbeidsmiljøloven § 10-4 første ledd og § 10-6 ellevte ledd, ha et overtidstillegg.

 

(det er en viss adgang til å gjennomsnittsberegne den alminnelige arbeidstid, dvs. arbeidstiden du ikke får overtidstillegg for, over en viss periode, jfr. aml. § 10-5. Dette kommer neppe til anvendelse i ditt tilfelle siden du har hatt en kort arbeidsperiode om sommeren)

 

At du er under atten år har ingenting å si for om du kan kreve overtidsbetalt. Det har heller ingenting med det du tjener i løpet av et år.

 

Jeg vil bare si at en lignende situasjon skjedde meg meg i sommer. Ingen på min arbeidsplass gjorde meg oppmerksom på at jeg arbeidet overtid, men jeg tok selv kontakt med arbeidsgiver og fremsatte et etterkrav på overtidsbetaling, noe som har kommet godt med :)

 

Det kan også være at overtidsbetaling er regulert av en tariffavtale.

Lenke til kommentar

Nattearbeid regnes fra 2100 til 0600 per lov. Så la oss dykke litt ned i bestemmelsen på nattevakter i følge lov.

 

Med 9 timer arbeidsdag har du en arbeidsuke slik sett på 63 timer, men så må man ta snittet i med i beregningen ettersom du har 1 uke på og 1 uke av. 63 timers arbeidsuke med denne ordningen tilsvarer 31,5 timer i snitt over en 4 ukers periode, dvs fremdeles innenfor lovens bestemmelser. Dette tilsvarer en arbeidstid på 4,5 timer per dag i en 4 ukers periode, fremdeles innenfor lovens bestemmelser om 8 timer maks i snitt over 4 uker på natte arbeid.

 

Når det gjelder arbeidstid står det at den alminnelig arbeidstid ikke må overstige 9 timer over 24 timer eller 40 timer over 7 dager. Det kan likvel avtales en snittberegninge på denne arbeidstiden, noe som det er gjort med tanke på nattarbeid og deres bestemmelser.

 

Slik jeg ser det har du ingen krav på overtid basert på det du legger frem nå. Vi har selv et slikt oppsett med våre nattevakter her på hotellet bare at de jobber 8 timer. Dette tilsvarer 56 timer i uken, men snittet blir bare 28 timer over 4 uker, innenfor og godt innenfor, lovens bestemmelser.

Lenke til kommentar
Når det gjelder arbeidstid står det at den alminnelig arbeidstid ikke må overstige 9 timer over 24 timer eller 40 timer over 7 dager. Det kan likvel avtales en snittberegninge på denne arbeidstiden, noe som det er gjort med tanke på nattarbeid og deres bestemmelser.

 

Slik jeg ser det har du ingen krav på overtid basert på det du legger frem nå. Vi har selv et slikt oppsett med våre nattevakter her på hotellet bare at de jobber 8 timer. Dette tilsvarer 56 timer i uken, men snittet blir bare 28 timer over 4 uker, innenfor og godt innenfor, lovens bestemmelser.

 

 

Men bare for oss som må ha det inn med teskje...

Er det ikke alikevel slik at arbeidstiden ikke må overskride 9 timer uansett selv om det snittberegnes?

 

"§ 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

 

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager."

 

Eller er jeg helt ute og sykler nå, kan fort skje det, det er tross alt sent og man er trøtt...

Lenke til kommentar

Men den alminnelige arbeidstid overstiger ikke 9 timer, og den overstiger heller ikke 40 timer i snitt over 52 uker. Om du jobber 1 uke på 1 uke av så har du 2 uker jobb i månden. Om du da og regner med at du skal ha 5 uker ferie (mener jeg det var) så har du et effektiv arbeidsår på tilsammens 47 uker. Om du kun jobber 2 uker i månden, som denne ordningen tilsier, har du effektiv 23 og en halv uke i året med jobb (om du tar ut alle ukene med ferie).

 

Dette tilsvarer 164,5 dagers jobb. Som igjen tilsvarer 1480,5 timer i løpet av et år. Noe som ved et normalt arbeidsår (47 uker) tilsvarer 31,5 timer i månden. Noe som igjen koker ned på 4,5 timer i månden som jeg egentlig kom frem til forrige gang.

 

Merk: Jeg er ikke noe god på dette så kan hende jeg er så totalt på bærtur om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Om du jobber 8 timer dagen, 7 dager i uken, så jobber du 56 timer, noe som er 8 timer mer enn tillatt SELV ved snittberegning (per loven). Loven sier ganske rett ut at det er tillatt med snittberegning - men det kan ikke overstige 9 timer i en 24 timers periode, eller 48 timer i en 7dagers periode. Det må også avklares i en arbeidskontrakt, og det tviler jeg sterkt på er tilfellet her. Da hadde det nok også vært avklart angående eventuell overtidsbetaling.

Lenke til kommentar

Grunnet at du har 1 uke på og 1 uke av så er det fult lovlig det bedriften gjør i dette tilfellet, det er faktisk samme tilfellet vi har på jobben hos meg, der jobber nattevaktene 8 timer om dagen i 7 dager før de har 7 dager fri, dvs 1 uke av og 1 uke på. Det tilsvarer 56 timer i uken men med snittberegningen, som du må gå ut etter ettersom de har 1 uke fri mellom øktene, tilsier at de jobber 28 timer i uken, dvs langt under lovens bestemmelser.

 

Det står ingen ting i arbeidskontrakten vår om at dette må godkjennes og det er ikke noe værken jeg som tillitsvalgt eller NHO Reiseliv har reagert på for det er slik praksisen er for mange yrker og det er slik praksisen er for veldig mange hoteller her i Norge.

 

Så dette kan ikke regnes under overtids systemet for det kan, og skal, snittberegnes ettersom du har 1 uke av og 1 uke på og derfor har mer enn nok fri mellom øktene.

Lenke til kommentar
§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.

 

(3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/5 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan ved skriftlig avtale fravike bestemmelsen i første punktum. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette en annen beregningsmåte dersom beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke åpenbart urimelig.

 

(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:

a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,

b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager,

c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag,

d) arbeid som hovedsakelig drives om natten.

 

(5) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 36 timer i løpet av sju dager for:

a) helkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,

b) arbeid under jord i gruver, tunneldrift og utsprengning av bergrom under jord.

 

Endret ved lover 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006), 15 des 2006 nr. 69 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1406), 15 juni 2007 nr. 21.

 

§ 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

 

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager.

 

(2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 54 timer i noen enkelt uke.

 

(3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

 

Endret ved lover 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006), 15 des 2006 nr. 69 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1406).

 

 

Om du leser hele loven slik den er gjengitt ovenfor så er det to grunnleggende unntakt : ved tariffavtaler og ved samtykke fra arbeidstilsynet. Og da gjelder 54 timer som grense (men kun dersom "snittet" på øvre grense er på 48 timer i løpet av 8 uker - pluss at normal arbeidstid er 40timer i uken. Dvs at en i SNITT kun skal ha 40 timer i uken, med en MAKS på 48 til 54 timer i uken ved spesifiserte godkjente unntak.

 

Dette er dog spesifikt angitt som en del av en arbeidsavtale, og det tviler jeg på er gjort her (for det første tviler jeg på at denne bensinstasjonen har tariffavtale, og videre ser jeg også at den ansatte jobbet 64-timers uker når det var vaktuke.

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...