Gå til innhold

Brukertest av Lian Li Desktop/HTPC kabinett, Aluminium, Sort PC-C32B


Nettulf

Anbefalte innlegg

Da skal jeg for første gang skrive en test om et kabinett. Har prøvd en god del forskjellige kabinett opp gjennom tiden, men som sagt ikke skrevet noe om de før. Kabinettet som skal i ilden er et relativt stort desktop/HTPC kabinett fra Lian Li.

 

Finner mer info om dette her:

 

http://www.lian-li.com.tw/v2/en/product/pr...amp;ss_index=64

 

Testoppsett:

· Lian Li Desktop/HTPC, Aluminium, Sort PCC32B

 

· Corsair HX 520W strømforsyning

 

· FOXCONN M7PMX-S Socket LGA775

 

· Intel Core 2 Duo E8500 CPU m/boxed kjøler

 

· OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition

 

· Maxtor DiamondMax 10 250Gb SATA disk

 

· LG DVD+RW

 

· HIS Radeon X1950 XT 256Mb PCIE skjermkort

 

 

 

Kabinettet kom godt pakket i en stor eske, med flotte bilder utenpå. Det ligger med håndtak for montering i front som gjør det mulig å montere kabinettet i et rack. Følger også med en del skruer, strips og gummiforinger til harddiskene. Brukerveiledningen viser med bilder hvordan forskjellige deler monteres/demonteres.

 

Da jeg pakket ut kabinettet ble jeg litt overrasket over hvor stort det var. Førsteinntrykket av utseende var også bra, det ser ganske så lekkert ut.

 

 

post-32547-1222026271_thumb.jpg

(Bilde fra Lian Li)

 

Det skal være mulig å åpne kabinettet og løsne de fleste drevrammer samt deksel inne i kabinettet uten verktøy ved bruk av tommelskruer. Nå er ikke jeg noe spesielt svak i fingrene, men alle skruer jeg prøvde meg på satt bom fast. Det er heldigvis spor i dem slik at man kan bruke skrujern også.

 

Når man fjerner toppdekselet er det første man gjerne legger merke til de to store viftene plassert omtrent midt i kabinettet. De er skrudd fast på avstiveren som ligger over midten, og de kan flyttes en del sideveis for å kunne styre luftflyten noe. Det er 120mm vifter med et turtall på ca. 1500 rpm, så de burde være ganske stillegående. Viftene har 3 pins kontakter for tilkobling til hovedkort, og det følger med overgang til vanlig molex strømkontakt. Er også mulighet for ventilasjon i lokket på kabinettet.

 

 

post-32547-1222026323_thumb.jpg

(Bilde fra Lian Li)

 

post-32547-1222026391_thumb.jpg

(Avtakbart deksel på toppen)

 

Holderne for harddisker og optiske drev kan enkelt løsnes og tas ut av kabinettet for montering. Se bort i fra at fingrene mine ikke klarte å løsne de tommelskruene heller. De optiske drevene festes med medfølgende skruer, mens diskene henges på plass ved hjelp av skruer og gummiforinger. Det er ventilasjon i sidene som gjør at det kommer luft inn over diskene og optiske drev.

 

post-32547-1222026463_thumb.jpg

(Bilde fra Lian Li)

 

post-32547-1222026524_thumb.jpg

(En harddisk montert)

 

Monteringen av strømforsyningen var litt merkelig synes jeg, selv om tanken sikkert var god. Det er en blank aluminiumsramme som er festet med 4 tommelskruer på baksiden som løsnes. Her skrur man fast strømforsyningen med vanlige skruer, som så da skal dyttes inn igjen gjennom åpningen i kabinettet. For det første så gikk ikke Corsair HX 520W strømforsyningen gjennom åpningen, så den måtte monteres fra innsiden. Og jeg synes ikke finishen på rammen står i stil med resten av kabinettet, den er relativt dårlig klippet til.

 

post-32547-1222026593_thumb.jpg

(Bilde fra Lian Li)

 

post-32547-1222026650_thumb.jpg

(Power montert)

 

Hovedkortet er lett å få på plass, og det ser ut til å være grei plass til standard ATX kort også. Her har jeg brukt et M-ATX kort, og det er bra med plass rundt kortet med unntak av opp mot strømforsyningen.

 

post-32547-1222026744_thumb.jpg

 

 

 

Ett problem som oppstår med de innebygde viftene, er at den ene kommer i konflikt med strømkontakten til skjermkortet. Det er mulig å tyne den på plass om man plugger den inn først og setter på viften etterpå, men det er veldig trangt. Vil nok variere mellom forskjellige skjermkort.

 

post-32547-1222026811_thumb.jpg post-32547-1222026867_thumb.jpg

 

Ellers går monteringen av disk og DVD-brenner uten problemer, og tilkoblingen av frontkontakter og lignende stemmer fint med standarden og går rett på plass. Det er to 5¼" brønner i front, der den ene har en ramme som muliggjør montering av en 3½" enhet. Bruker man bare den ene brønnen, kan jo den andre være fin for å montere et display, kortleser eller lignende i. Frontkontaktene er greit plassert, men en del ville kanskje synes det var litt penere om de var plassert bak et deksel.

 

post-32547-1222026937_thumb.jpg

 

Oppsummering:

 

Kabinettet er pent å se på, men regn med å bruke pussekluten en del da merker lett er synlige. Synes monteringsrammen til strømforsyningen trekker litt ned, men det er heldigvis bak på kabinettet. Montering av enheter er enkelt, selv om jeg måtte bruke skrujern på de vanskeligste tommelskruene.

 

Det er god plass og bra ventilasjon i kabinettet, og de medfølgende viftene er relativt stillegående. Personlig ville jeg fjernet metallgitteret på viftene, og laget et eget feste med gummi på for å isolere de bedre fra kabinettet. Tror det vil fjerne en del av den støyen som er der nå.

 

Størrelsen synes jeg personlig er litt drøy, da den stikker ut bakenfor min TV benk. Lengden på 53cm gjør at det krever litt plass. Men ønsker du å bygge en kraftig HTPC kan jeg anbefale dette kabinettet grunnet god plass og bra kjøling. Kabinettet finnes også i sølv for de som liker det.

 

Takk til Netshop som sendte kabinettet til test.

 

(Edit: Fikset litt på layout)

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...