Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bygge opp en skriftelig eksamen?


Anbefalte innlegg

Hei. I tilegg til skolen skal jeg ta sosialkunnskap som privatist. Eksamen er om litt over to månder. Så jeg har allerede begynt å lese i fagboken. Målet er at jeg skal lese den to ganger. En nå og en gang rett før eksamen. Da rekner jeg med å ha gode kunnskaper innenfor faget.

 

Det er fokus som har laget boka jeg leser. Etter det jeg har hørt så nytter det ikke bare med kunnskaper men struktur og oppbygning av eksamensoppgaven er også viktig.

 

Derfor lurer jeg på om noen har tips eller råd på hvordan jeg bør gjøre det?

Jeg vil ha en best mulig karakter.

 

Dette er et nytt fag, ikke en forbedring om noen lurer.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. I tilegg til skolen skal jeg ta sosialkunnskap som privatist. Eksamen er om litt over to månder. Så jeg har allerede begynt å lese i fagboken. Målet er at jeg skal lese den to ganger. En nå og en gang rett før eksamen. Da rekner jeg med å ha gode kunnskaper innenfor faget.

 

Det er fokus som har laget boka jeg leser. Etter det jeg har hørt så nytter det ikke bare med kunnskaper men struktur og oppbygning av eksamensoppgaven er også viktig.

 

Derfor lurer jeg på om noen har tips eller råd på hvordan jeg bør gjøre det?

Jeg vil ha en best mulig karakter.

 

Dette er et nytt fag, ikke en forbedring om noen lurer.

 

Hei!

Er det hjelp til hvordan du skal utforme den skriftlige eksamensoppgaven du søker etter? I så fall er det litt vanskelig å gi råd uten å vite oppgaven. Men generelt er det en godt tips å vurdere de ulike problemstillingene du eventuelt stilles overfor. Kom med eksempler på konsekvenser av de svarene du eventuelt gir (hvis oppgaven gir anledning til dette). Nå har jeg aldri studert sosialkunnskap, men erfaringsmessig er det alltid en fordel å vise dybden i kunnskapene dine. Reflekter, vurder og drøft med deg selv for deretter å skrive et utfyllende og nøye gjennomtenkt (reflektert) svar. Vis til eksempler, forsøk å formuler språket "voksent". Forhold deg til den konkrete oppgaven, ikke beveg deg utenfor tema. Forestill deg at sensor ikke har peiling på faget når du besvarer, slik at du formidler deg godt uten å være banal. Ikke "skriv av" boka, men bruk dine egne ord og uttrykk.

 

Drøfting og vurdering i tillegg til refleksjon fører deg høyt opp på karakterskalaen, men innholdet må selvsagt være basert konkret på læreplanen din.

 

Vær forsiktig med bruk av avsnitt i besvarelsen; sørg for at avsnittene brukes RIKTIG. Det samme gjelder bruk av tegn. Unngå overdreven bruk at utropstegn, formuler setningene slik at de ikke blir for lang og inneholder for mange kommategn osv. Sensorene vektlegger utformingen ulikt, men det er alltid en fordel for helhetsinntrykket at man benytter en korrekt setningsoppbygging.

 

Sist, og ALLER viktigst er at du leser oppgaven din nøye. Det hjelper lite om alt er "etter boka" både språklig og innholdsmessig, så lenge oppgaven er ute etter noe annet enn det du formidler. Her er det lett å bomme, men prøv å slapp av og konsentrer deg. Det er uansett ikke verdens undergang om det ikke går bra. Du kan ta den opp igjen:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...