Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! Ekstern harddisk virker ikke!


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Kjøpte meg Maxtor Basic External Desktop i dag og prøvde den nettopp. Jeg plugget den inn akkurat som innstruksene sa, men det virket ikke! Det stod ingenting om drivere man måtte innstallere eller noe. Jeg prøvde å google litt, men ingen drivere til selve HDD.

 

Hva er feil? Den dukker ikke opp under "Datamaskin" eller ingen autorun som dukker opp.

 

Jeg har vista.

 

 

 

EDIT: Eneste drivere som kommer opp på nettsiden er om "bilde" på ikonet ikke er det rette

Endret av NorkaBorka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høyreklikk på Datamaskin > velg Behandle og velg så Diskbehandling.

Står Harddiksen oppført der? Om så tilfelle brukerdu Diskbehandling til å formatere og klargjøre Disken.

 

 

Nei, der står bare de to andre interne HDD jeg har...

 

 

Men uansett: I innstruksene står det bare at jeg: 1) Skal koble strøm adapteret til harddisken så alt av vifter og slikt begynner å gå der inne. 2) Så skal jeg koble harddisken til pcen med USB 2.0.

 

 

Dette har jeg gjort, men det er ingen ting som dukker opp! Ikke den "maskinvare funnet"-lyden, ingen autokjør, ingen popup med "Ny diskstasjon funnet". INGEN TING!!!

 

Selve Harddisken ser ut til å virke. Den lyser grønt og durer og går.

 

 

PS: Jeg mistet den i bakken en gang. Det var fra sengen (0,6M høy) og til et tykt teppe. Det var ikke noe tydelig smell, men tipper det dundret litt inne i maskineriet der. Tror ikke den er ødelagt av den grunn.

 

Harddisken ser slik ut...

Lenke til kommentar

ÅRHH! Den virker altså ikke! Er dette reklamasjon eller er det noe som jeg har gjort galt?

Kjærsten til mamma mente det kunne være fordi jeg hadde gjort alt for fort.

Jeg finner heller INGEN drivere og hjemmesiden til Maxtor SUGER!!! Den er uryddig og fullstendig uforståelig.

 

 

Igjen: JEG MISTET DEN I BAKKEN PÅ ET TEPPE FRA SENGEN! Kan dette være feil? Det virker som om den virker. Viftene durer og det lyser i den lille lampen så alt virker greit? :wow:

 

 

HJELP MEG!

 

Fallet kan være årsaken.

 

 

Ja det vet jeg også, men det virker ikke som det. Alt høres ut til å funke fint.

Lenke til kommentar
Du må prøve og legg inn ny bootscetor,partisjontabel(mbr)

http://www.ultimatebootcd.com/

 

2 metoder.

Hard Disk Installation Tools

eller

MBRtool er vel valg 2 og så 4 for og restte mbr.

 

Ser du ikke disken her etter dette.

Start->kjør->diskmgmt.msc

Da er det og levere disken inn.

 

 

Men det er jo en ekstern. Jeg skal da vel ikke behøve å legge den inn i BIOS? Jeg tror jeg må inn med den...

 

PS: Jeg har bærbar og vært i BISo en del ganger. Jeg tror ikke jeg har muligheten til å legge til en ny HDD på den måten.

Lenke til kommentar
Du må prøve og legg inn ny bootscetor,partisjontabel(mbr)

http://www.ultimatebootcd.com/

 

2 metoder.

Hard Disk Installation Tools

eller

MBRtool er vel valg 2 og så 4 for og restte mbr.

 

Ser du ikke disken her etter dette.

Start->kjør->diskmgmt.msc

Da er det og levere disken inn.

 

 

Men det er jo en ekstern. Jeg skal da vel ikke behøve å legge den inn i BIOS? Jeg tror jeg må inn med den...

 

PS: Jeg har bærbar og vært i BISo en del ganger. Jeg tror ikke jeg har muligheten til å legge til en ny HDD på den måten.

 

Det første jeg ville prøvd var å sette den i en annen pc og teste. Får du den ikke opp der heller er den sannsynligvis defekt ja. Selv om du mistet den på et teppe så skal det ofte ikke så mye til dessverre...

Lenke til kommentar
Du må prøve og legg inn ny bootscetor,partisjontabel(mbr)

http://www.ultimatebootcd.com/

 

2 metoder.

Hard Disk Installation Tools

eller

MBRtool er vel valg 2 og så 4 for og restte mbr.

 

Ser du ikke disken her etter dette.

Start->kjør->diskmgmt.msc

Da er det og levere disken inn.

 

 

Men det er jo en ekstern. Jeg skal da vel ikke behøve å legge den inn i BIOS? Jeg tror jeg må inn med den...

 

PS: Jeg har bærbar og vært i BISo en del ganger. Jeg tror ikke jeg har muligheten til å legge til en ny HDD på den måten.

 

Det første jeg ville prøvd var å sette den i en annen pc og teste. Får du den ikke opp der heller er den sannsynligvis defekt ja. Selv om du mistet den på et teppe så skal det ofte ikke så mye til dessverre...

 

 

Tusen takk, filmnils. Å prøve den i en annen pc hadde jeg faktisk ikke tenkt på :whistle:

 

Men jeg skal nok tilbake til elkjop og gjett om de skal få høre! :realmad:

Skal prøve med en ny en (SKAL ha en nye en, dette er reklamasjon) og om ikke det virker heller så tror jeg at jeg skal kjøpe en WD 250GB på multicom. Blir jo dobbelt så dyrt, men men...noen ganger må man bite i det sure eplet.

Det er jo jævlig billig for en ekstern harddisk da! Her snakker vi om under 1kr/Gb!!! Man betaler selvfølegelig ikke for kvalitene da :wallbash:

 

 

 

I'm serious kids! DON'T LET YOU MAXTOR FALL TO THE GROUND!

Lenke til kommentar
ÅRHH! Den virker altså ikke! Er dette reklamasjon eller er det noe som jeg har gjort galt?

....

Det virker som om den virker. Viftene durer og det lyser i den lille lampen så alt virker greit?

Hvis fallet er årsaken er det ikke en reklamasjon/garanti/angrefristsak.

At vifter surrer og at det lyser betyr ingenting i denne sammenheng. Selve harddisken kan fortsatt være ødelagt. Men det kan også ha oppstått dårlig kontakt (fortsatt på grunn av fallet).

 

Ikke bry deg om TobbeOo's innlegg. Hans håndtering av harddisker er ikke å anbefale og de er ikke laget for den type håndtering han nevner. Man kan ha flaks - men oftest ikke.

Lenke til kommentar
ÅRHH! Den virker altså ikke! Er dette reklamasjon eller er det noe som jeg har gjort galt?

....

Det virker som om den virker. Viftene durer og det lyser i den lille lampen så alt virker greit?

Hvis fallet er årsaken er det ikke en reklamasjon/garanti/angrefristsak.

At vifter surrer og at det lyser betyr ingenting i denne sammenheng. Selve harddisken kan fortsatt være ødelagt. Men det kan også ha oppstått dårlig kontakt (fortsatt på grunn av fallet).

 

Ikke bry deg om TobbeOo's innlegg. Hans håndtering av harddisker er ikke å anbefale og de er ikke laget for den type håndtering han nevner. Man kan ha flaks - men oftest ikke.

 

 

Vi snakker jo her om en helt ny harddisk som ikke fungerer, om det var fallet på teppet som var årsaken vet man altså ikke, da den kan ha vært defekt fra før.

 

Siden den er kjøpt på Elkjøp ville jeg gått tilbake og hevet kjøpet eller bedt om ny: De har jo en 30-dagers angrefrist om man ikke er fornøyd med produktet. Og du er jo ikke fornøyd med produktet, fordi det ikke fungerer!

Lenke til kommentar
ÅRHH! Den virker altså ikke! Er dette reklamasjon eller er det noe som jeg har gjort galt?

....

Det virker som om den virker. Viftene durer og det lyser i den lille lampen så alt virker greit?

Hvis fallet er årsaken er det ikke en reklamasjon/garanti/angrefristsak.

At vifter surrer og at det lyser betyr ingenting i denne sammenheng. Selve harddisken kan fortsatt være ødelagt. Men det kan også ha oppstått dårlig kontakt (fortsatt på grunn av fallet).

 

Ikke bry deg om TobbeOo's innlegg. Hans håndtering av harddisker er ikke å anbefale og de er ikke laget for den type håndtering han nevner. Man kan ha flaks - men oftest ikke.

 

 

Vi snakker jo her om en helt ny harddisk som ikke fungerer, om det var fallet på teppet som var årsaken vet man altså ikke, da den kan ha vært defekt fra før.

 

Siden den er kjøpt på Elkjøp ville jeg gått tilbake og hevet kjøpet eller bedt om ny: De har jo en 30-dagers angrefrist om man ikke er fornøyd med produktet. Og du er jo ikke fornøyd med produktet, fordi det ikke fungerer!

 

 

Emm...det er faktisk en ting jeg IKKE har fortalt dere som snur hele greien på hodet.

 

Jeg hadde altså pakket den ut og satt på sengen med pcen og harddisken koblet til (slik den skulle være). så skulle jeg bøye meg ned med pcen på gulvet for å hente noe og glemte at jeg hadde harddisken koblet til. Dette førte til at den falt på gulvet som tidligere å fortalt. ALTSÅ: HARDDISKEN VAR KOBLET TIL FØR DEN FALT PÅ GUVLET. Jeg fikk heller ingen reaksjon FØR fallet som betyr at den mest sannsynelig vis var ødelagt fra før av...

 

 

 

Uansett, går tilbake til elkjøp, krever pengene tilbake og kjøper en WD 250GB hos Multicom i stedet. Har hørt at denne Maxtor greien kan være en upålitelig liten dritt. Hvis man bytter maskin så forsvinner alt og sånne greier...Det er mulig det ikke stemer, men jeg tar ikke sjansen

 

WD er i alle fall pålitelig :roll:

 

Noen som kan si om den jeg viste dere trenger ekstra størm eller om den får det via USB?

Endret av NorkaBorka
Lenke til kommentar
Siden den er kjøpt på Elkjøp ville jeg gått tilbake og hevet kjøpet eller bedt om ny: De har jo en 30-dagers angrefrist om man ikke er fornøyd med produktet. Og du er jo ikke fornøyd med produktet, fordi det ikke fungerer!

Elkjøp har det de kaller åpent kjøp (ikke angrerett selv om det kan synes å oppføre seg på samme måte). Ødelegger man gjenstanden som her (harddisk tilkoblet og igang - derpå fall i gulv) må man selv ta ansvar for sine handlinger.

Lenke til kommentar
Siden den er kjøpt på Elkjøp ville jeg gått tilbake og hevet kjøpet eller bedt om ny: De har jo en 30-dagers angrefrist om man ikke er fornøyd med produktet. Og du er jo ikke fornøyd med produktet, fordi det ikke fungerer!

Elkjøp har det de kaller åpent kjøp (ikke angrerett selv om det kan synes å oppføre seg på samme måte). Ødelegger man gjenstanden som her (harddisk tilkoblet og igang - derpå fall i gulv) må man selv ta ansvar for sine handlinger.

 

 

Men jeg konkluderte jo med at fallet IKKE var årsaken. Skal tilbake i morgen (mandag) og få pengene tilbake...

Lenke til kommentar
Siden den er kjøpt på Elkjøp ville jeg gått tilbake og hevet kjøpet eller bedt om ny: De har jo en 30-dagers angrefrist om man ikke er fornøyd med produktet. Og du er jo ikke fornøyd med produktet, fordi det ikke fungerer!

Elkjøp har det de kaller åpent kjøp (ikke angrerett selv om det kan synes å oppføre seg på samme måte). Ødelegger man gjenstanden som her (harddisk tilkoblet og igang - derpå fall i gulv) må man selv ta ansvar for sine handlinger.

 

 

Men jeg konkluderte jo med at fallet IKKE var årsaken. Skal tilbake i morgen (mandag) og få pengene tilbake...

 

 

Jepp.. Elkjøp kan neppe bevise at disken fungerte når kjøper kjøpte den, ergo de er nødt til å ta den inn, så lenge kjøper har kvittering selvsagt...

 

ellers kan man vel lære av historien at det ikke er så lurt å sitte i sengen med pc og ekstern harddisk... forslår et bord neste gang! :)

Lenke til kommentar
Siden den er kjøpt på Elkjøp ville jeg gått tilbake og hevet kjøpet eller bedt om ny: De har jo en 30-dagers angrefrist om man ikke er fornøyd med produktet. Og du er jo ikke fornøyd med produktet, fordi det ikke fungerer!

Elkjøp har det de kaller åpent kjøp (ikke angrerett selv om det kan synes å oppføre seg på samme måte). Ødelegger man gjenstanden som her (harddisk tilkoblet og igang - derpå fall i gulv) må man selv ta ansvar for sine handlinger.

 

 

Men jeg konkluderte jo med at fallet IKKE var årsaken. Skal tilbake i morgen (mandag) og få pengene tilbake...

 

 

Jepp.. Elkjøp kan neppe bevise at disken fungerte når kjøper kjøpte den, ergo de er nødt til å ta den inn, så lenge kjøper har kvittering selvsagt...

 

ellers kan man vel lære av historien at det ikke er så lurt å sitte i sengen med pc og ekstern harddisk... forslår et bord neste gang! :)

 

 

LOL!!! Så rett, så rett!!! :lol:

 

Til TobbeOo's forsvar om at han hadde miset sin WD flere ganger i bakken leste jeg i går at "My book" serien (eller hva de nå het...?) er bygd for å tåle en skramme eller to.

Lenke til kommentar

Ok folkens!

 

 

 

Kjøpte meg en WD passport 160GB og den kom i dag. Tok backup av alle bilder, musikk og sånt og til slutt formaterte pc'en. Nå er den som ny så jeg er veldig fornøyd med ytelsen :love:

 

Takker for alle svar for denne gang, på gjensyn!

 

 

 

PS: IKKE kjøp en Maxtor. De suger og det er elendig service på de :sick:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...