Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp med en datanøtt. Noen med kompetanse som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om noen har peiling på hva som kan være galt med datan min...

For ca 1 måned siden begynte datan å fryse(bildet står helt stille, kan ikke røre hverken mus eller noe annet).

Det virker som om den fryser første gang jeg slår på datan, men hvis jeg lar den stå og "varme seg opp litt" for så å restarte datan så fungerer den uten problemer.....

Jeg tenkte kanskje at det var noe med harddisken, så jeg kjøpte meg en ny samsung f1 750gb...

Men det samme skjer nå når jeg har byttet harddisk....

Kan det være hovedkortet, eller rammen, eller strømforsyningen?

Eventuelt hvordan kan jeg få sjekket dette uten å måtte kjøpe nytt av alt for så å bytte ut del for del?

Håper noen med kompetanse kunne svare meg på denne nøtta....

Med vennlig hilsen Apex.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde noe tilsvarende symptomer på min PC. Der viste det seg at hovedkortet var synderen. Nærmere studier av kortet indikerte at en av kondensatorene var røket.

Skrevet

Men hvordan kan jeg bli sikker på at det er hovedkortet?

Temmelig mye mas å ta det ut, sende det tilbake til butikken, for så kanskje finne ut at det ikke var det som var ødelagt allikevel...

Da må jeg jo betale gebyrer osv....

Noen som vet noe om hvordan jeg kan sjekke om hovedkortet fungerer?

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Jeg hadde samme problemet som deg. Det viste seg at jeg hadde for svak strømforsyning. Og det endte med at jeg måtte underklokke skjermkortet for at den skulle stoppe å fryse. Problemet mitt løste seg etter at jeg hadde kjøpt meg en kraftigere strømforsyning.

Skrevet
Jeg hadde samme problemet som deg. Det viste seg at jeg hadde for svak strømforsyning. Og det endte med at jeg måtte underklokke skjermkortet for at den skulle stoppe å fryse. Problemet mitt løste seg etter at jeg hadde kjøpt meg en kraftigere strømforsyning.

Jeg har hatt denne datan en stund uten noen som helst ustabilitetsproblemer, ergo er strømforsyningen mer en stor nok....(Det er en Corsair HX520)

Specs:

Nvidia Geinward 8600 gt passiv kjøling(ingen vifte)

HX520 watt

GA-965P-DS3 (rev. 3.3) bios v11

samsung spinpoint t133 og f1 henholdsvis 500 og 750 gb

dual core 6420 eller noe i den duren.......

Kingston HyperX 900hz ram....

Skrevet (endret)

Har samme problem på en server jeg har stående (brukte den som hoved-PC før). Den var sånn i ca. et halvt år før jeg kjøpte ny hoved-PC, dvs, den henger seg ved kaldstart. Er ganske sikker på at det er noe ustabilitet i hovedkortet, meget mulig kondensatorer som en over her sa.

Når maskinen først er "varmet opp", er det ingen problemer. Derfor fungerer den greit som server, siden jeg kaldstarter den svært sjelden.

I skrivende stund har den stått på i 35 dager, og har vært over 100 dager uten problemer (kun avbrutt av vedlikehold/strømbrudd).

Endret av Sokkalf^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...