Gå til innhold

Sigma 50 mm 1.4 (du ser at den er nærmere 1.2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg var innstilt på Canon 50mm 1.4. Pengene lå klare, det var bare å gå i butikken og kjøpe. Så leser jeg om denne Sigmaen og nå er jeg veldig i tvil.

 

Kjapt spørsmål til dere der ute, hvilken ville dere valgt om dere skulle kjøpt nå?

 

Jeg har hatt denne sigmaen et par uker nå og er svært fornøyd. Etter min erfaring så er sigmaen en klasse over. Det absolutt beste med den, for min del, er at Sigmaen er skarp og anvendelig allerede fra 1,4. Canon sin må du blende opp mye før den blir grei.

Nesten som man har følelsen av at Sigma har kommet med et objektiv som er priset for lavt.

Fokus fungerer helt bra.

Endret av Happyday
Lenke til kommentar

den har samme byggekvalitet som 30mm og har i tillegg knapp for manuell og autofokus. Hadde dette objektivet hjemme et par dager og testet, nå er jeg amatør, men synes 30mm var like skarp ved f1,4, bare ikke i hjørnene. Dessuten treffer jeg lettere fokus med 30mm (50mm forfokuserte 3/4)... Jeg venter og ser hvordan nikon sine nye 50mm vil bli.

Lenke til kommentar
Jeg var innstilt på Canon 50mm 1.4. Pengene lå klare, det var bare å gå i butikken og kjøpe. Så leser jeg om denne Sigmaen og nå er jeg veldig i tvil.

 

Kjapt spørsmål til dere der ute, hvilken ville dere valgt om dere skulle kjøpt nå?

 

Jeg havde Sigma's 30mm til Canon, trods kalibrering blev fokus aldrig bra, glasset

var fin. Den samme oplevelse frygter jeg nok kunne ske med deres 50mm.

Fokus betyder som sagt rigtig meget for skarpheden.

Lenke til kommentar
Sigma 50 mm 1.4 (du ser at den er nærmere 1.2)

Får ikke helt dette til å stemme, burde være grei matematikk.

Det er faktisk mulig, for både blenderstørrelse og brennvidde er omtrentlige tall. Og min erfaring med Sigma 18-50/3,5-5,6 og Canon 18-55/3,5-5,6 er at Sigma-en faktisk er mer lyssterk. Det dreier seg om ca 1/3 EV, og det er jo betydelig nok til at 1,4 kan bli 1,2 i medvind og nedoverbakke. Ikke helt umulig, altså.

 

Jeg har ikke testet hvordan forskjellen er i forhold til fastoptikken min på f/2,8. Det må jeg teste ut en gang. Merkelige greier det med Sigma og lysstyrke. Jeg har lest og hørt om mange tilfeller der det rett og slett er forskjeller i eksponeringen mellom Sigma og det originale alternativet. Ikke spør meg hvordan og hvorfor, men jeg altså min teori i det omtrentlige jeg nevner i første avsnitt.

 

Hvor kom forresten en kilokrone i prisforskjell fra? Nikons tilsvarende er 200 kroner billigere, og Canons 500 kroner. Jeg tipper jeg velger Canon, men det er ikke sikkert. Jeg tipper Sigma mister mye mer pris på bruktmarkedet enn originalen, og jeg tviler ikke på at den kan være bedre optisk. Den virker jo mer kompromissløs enn alternativene, og det hadde jo vært greit med et objektiv som allerede ved f/1,4 er skarp i sentrum. Det er der man trenger det når man jobber med så liten dof.

 

Men jeg kan ikke se for meg at jeg ikke kommer til å eie i hvertfall en av dem, for en 50mm med AF kommer før eller siden. Og det blir ikke 1,8. Og det minner meg på at jeg må levere min gamle til reklamasjon.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke testet hvordan forskjellen er i forhold til fastoptikken min på f/2,8. Det må jeg teste ut en gang. Merkelige greier det med Sigma og lysstyrke. Jeg har lest og hørt om mange tilfeller der det rett og slett er forskjeller i eksponeringen mellom Sigma og det originale alternativet. Ikke spør meg hvordan og hvorfor, men jeg altså min teori i det omtrentlige jeg nevner i første avsnitt.

Jeg mener å ha hørt at i og med at Sigma (og andre) ikke betaler lisens til Nikon, så har de ikke muligheter for å benytte cpu'en i objektivet slik Nikon gjør, uten at det blir advokatstoff.

Lenke til kommentar
Zuiko Digital ED 50mm F2.0

 

men vi ler jo av bare f/2 da :)

 

 

Og vi ler av det ustabiliserte kamerahuset ditt. Blæh :p

 

Skal man tro dpreviews målinger er det et stykke opp til ZD 50/f2 på skarphet: http://www.dpreview.com/lensreviews/widget...uration.xml%3F2

 

Forskjellen blir vel litt større enn det ser ut som også, siden EF-S-brikken er litt høyere enn 4/3-brikken (1/1,6 mot 1/1,85).

 

Meeen, ålreit med mulighet for å halvere lukkertid, og så er nok fokusen raskere og stillere på Sigmaen. Olympus blir tregere, men skarpere, lettere og kanskje vanntettere.

 

Intern fokusering på Sigma. Det er jaggu to forskjellige objektiver dette her selv om de har samme brennvidde.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...