Gå til innhold

Objektiv med IS for Olympus e-420


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er helt fersk på fotografering og lurte på om det fantes noen objektiver med

bilde stabilisator til Olympus? Det er ikke innebygget, men hvor mye har dette å si i praksis?

 

Ja. Alle leika/panasonic'ene som heter noe med OIS har stabilisator. Vet ikke om noen som selger dem i Norge.

 

Gå inn på www.wrotniak.com Der finner du en komplett liste over alle objektiver som går på olympus. (Og mye andre bra artikler)

 

Goffen

Lenke til kommentar

Det finnes for tiden tre objektiver med bildestabilisator (alle Leica/Panasonic med MEGA O.I.S.) til Olympus:

Leica D VARIO-ELMAR 14-150mm F3.5-5.6 ASPH MEGA O.I.S.

Leica D VARIO-ELMAR 14-50mm F3.8-5.6 ASPH MEGA O.I.S.

Leica D VARIO-ELMAR 14-50 mm F2.8-F3.5 ASPH MEGA O.I.S.

 

Men ingen av disse er spesielt billige, og det skal mye til før prisen er mindre enn det koster å oppgradere til E-510/E-520.

Endret av GAL83
Lenke til kommentar

Takker for god og ikke minst rask respons :)

Det virker som dere har god peil på Olympus, så jeg lurte på en annen ting.

Mitt E-420 er ikke akkurat supert når det kommer til autofokus i litt mørk setting.

Er dette noe som kan fikses med medre blitz? Eventuelle andre forslag som kan hjelpe :)

 

Ellers er jeg meget fornøyd med kameraet.. :)

 

Kom gjerne også med forslag på tilbehør som er MUST!

Jeg er ganske allsidig på bilder, så tar alt fra nærbilder av insekter, blomster o.l

Til lansdkaps portretter og selfølgelig standard portrett bilder.

Lenke til kommentar

Hvis du vipper opp blitsen, vil den gi deg "autofocus assist" ved at den fungerer som en "strobe" og blinker for å gi lys til AF'n. Dersom du kjøper en blits (f.eks FL-36), vil den fungerer på en annen måte, ved at den sender ut litt rødt lys for å hjelpe fokusen.

 

... Jeg mener også at et objektiv med bedre lysstyrke vil hjelpe autofokusen ettersom det slipper inn mer lys.

 

PS; Olympus lager ikke objektiver med stabilisering, men de har stabilisering i noen av husene sine; E-510, E-520 og E-3.

 

Mrk også at dersom du bruker skjermen som søker, vil denne ha en dårligere autofokus enn hvis du bruker den tradisjonelle ViewFinderen.

Lenke til kommentar
Hvis du vipper opp blitsen, vil den gi deg "autofocus assist" ved at den fungerer som en "strobe" og blinker for å gi lys til AF'n. Dersom du kjøper en blits (f.eks FL-36), vil den fungerer på en annen måte, ved at den sender ut litt rødt lys for å hjelpe fokusen.

 

... Jeg mener også at et objektiv med bedre lysstyrke vil hjelpe autofokusen ettersom det slipper inn mer lys.

 

PS; Olympus lager ikke objektiver med stabilisering, men de har stabilisering i noen av husene sine; E-510, E-520 og E-3.

 

Mrk også at dersom du bruker skjermen som søker, vil denne ha en dårligere autofokus enn hvis du bruker den tradisjonelle ViewFinderen.

 

OK :)

Den innebygde blitzen var egentlig mer irriterendes en til hjelp :p

Hmm skal vurdere Fl-36, har du/dere en nettbutikk som er spessielt god på Olympus? ser at www.ps.no har ganske mye tilbehør.

 

Hvordan kan jeg finne ut hva slags lysstyrke de forskjellige objektivene har?

 

Takker for mye god hjelp.

Lenke til kommentar
Takker for god og ikke minst rask respons :)

Det virker som dere har god peil på Olympus, så jeg lurte på en annen ting.

Mitt E-420 er ikke akkurat supert når det kommer til autofokus i litt mørk setting.

Er dette noe som kan fikses med medre blitz? Eventuelle andre forslag som kan hjelpe :)

 

Ellers er jeg meget fornøyd med kameraet.. :)

 

Kom gjerne også med forslag på tilbehør som er MUST!

Jeg er ganske allsidig på bilder, så tar alt fra nærbilder av insekter, blomster o.l

Til lansdkaps portretter og selfølgelig standard portrett bilder.

Ja, du får fokusassistanselampe ved å benytte ekstern blits.

 

Dersom du kjøper en slik en så vær sikker på å få deg en med R i betegnelsen.(FL36-r er vel den som passer best på 420, men den er litt treg på lading siden den har kun 2 batterier) Da kan du bruke den "off camera" og styre den med den innebygde blitsen. De gamle modellene uten R er desverre ikke priset noe særlig ned (Sist jeg sjekket i allefall) De burde gått for halv pris. Du kan og sjekke ut de to største til Mecablits. De gir samme funksjonalitet (inkl R) til en litt billigere pris.

 

MUSTS:

 

Noen bedre objetiver enn de som følger med. (Men de er vesentlig større)

 

50mm macro (Finner du akkurat nå til 2500 på bruktsiden til Foto.no)

14-54 (Får du brukt for 2500 rett som det er ) Eller 12-60

50-200

og

7-14

 

Disse er godbitene i Olympusserien dersom du ser på pris/performance. Listet i rekkefølgen JEG ville kjøpt dem og også omtrent pris. Selvsagt er dine behov det som avgjør, og det er mange andre kombinasjoner som er aktuelle, men den nevnte listen er det vel rimelig enighet om er temmelig bra saker.

 

Du bør også se på 25mm pancake, 35mm macro, og den nye 9-16 (var det vel) som kommer omtrent nå. Disse er billige og bra.

 

Ellers så er vel Oly's kit objektiver blandt de beste i klassen, så du kan jo kanskje spare en haug med gryn og klare deg med dem du har ? Det er lett å bli linsoholiker (trust me)

 

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
De gamle modellene uten R er desverre ikke priset noe særlig ned (Sist jeg sjekket i allefall) De burde gått for halv pris.
Der jeg jobbet før solgte vi dem til 1199,- (tror de har noen ennå). Det synes jeg var en helt fair pris i butikk i hvert fall.

 

Høres ut som en god pris, men hvor jobbet du før da? Kan du ikke skrive "reklame" i forum? så må du gjerne sende det på mail til meg jan_tommy_g (at) hotmail.com

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt dette Panasonic LEICA D VARIO 14-150mm F3.5-5.6 OIS (Panasonic LEICA D VARIO 14-150mm F3.5-5.6 OIS )

objektivet til min Leica Digilux 3. Dette er et fantastisk objektiv, prisen er vel heller ikke verst om man kjøper det fra USA (B&H Photo) slik jeg har gjort. Tror det koster ca. 12000,- her i Norge.

 

Vet du noen som selger den her ? Hva kom det på fra USA ?

 

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt dette Panasonic LEICA D VARIO 14-150mm F3.5-5.6 OIS (Panasonic LEICA D VARIO 14-150mm F3.5-5.6 OIS )

objektivet til min Leica Digilux 3. Dette er et fantastisk objektiv, prisen er vel heller ikke verst om man kjøper det fra USA (B&H Photo) slik jeg har gjort. Tror det koster ca. 12000,- her i Norge.

 

Vet du noen som selger den her ? Hva kom det på fra USA ?

 

Goffen

 

 

Jeg har en brosjyre fra Scandinavian Photo (www.scandinavianphoto.se) og der koster dette objektivet Kr. 12300,-.

Fra B&H i USA så kostet dette objektivet $ 1149,- inklusiv frakt. I tillegg så kom de norske avgiftene på Kr. 1405,-. Med dagens $ kurs så blir dette totalt Kr. 7848,- inklusive norske avgifter. Jeg ”tjente” med andre ord ca. Kr. 4500,- på dette kjøpet fra USA.

En bakdel med å kjøpe fra USA kan jo være garanti om noe skulle skje med objektivet men jeg tok sjansen og angrer ikke på det (foreløpig).

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt dette Panasonic LEICA D VARIO 14-150mm F3.5-5.6 OIS (Panasonic LEICA D VARIO 14-150mm F3.5-5.6 OIS )

objektivet til min Leica Digilux 3. Dette er et fantastisk objektiv, prisen er vel heller ikke verst om man kjøper det fra USA (B&H Photo) slik jeg har gjort. Tror det koster ca. 12000,- her i Norge.

 

Vet du noen som selger den her ? Hva kom det på fra USA ?

 

Goffen

 

Jeg glemte å si at det er sikkert bare å kontakte Panasonic Norge ( Panasonic.no ) for å få greie på hvilken som som selger dette objektivet her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...