Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinforbruk BMW vs. X


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan bensinforbruket til en BMW 316 er i forhold til biler som Peugeot 206/306, Citroën Berlingo, Mazda 323 og Toyota.

 

Antar at BMW suger mer bensin, men er det horribelt mye? Pleier bare å kjøre til å fra jobb (ca. 9 km tur/retur) 5 ganger i uka og noen små og lengre turer i helgene.

 

Hvis man er ute etter en bil som ikke bruker så mye bensin, bør man med andre ord holde seg langt unna BMW?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper ny BMW, så er de vel blant de beste i klassen, om ikke de beste. De leverer vanvittig gode utslippstall mtp effekten de tar ut av bilene sine. Kan eksempelvis nevne at i 3-liters dieselen som leverer 245 hester i 3-serien på blandet kjøring kun bruker 0,57 l/mil, hvilket er vanvittig gode tall mtp effekten.

 

Hvordan de er på tidligere modeller vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er to ting som avgjør bensinforbruket, mer enn noe annet. Luftmotstand og vekt. En småbil bruker lite bensin, uansett om den heter BMW eller noe annet.

 

Alternativene du har satt opp (Peugeot 206/306, Citroën Berlingo, Mazda 323 og Toyota ???) er alle mindre enn 3-serie. De vil derfor bruke noe mindre bensin. Men det er ikke mange kronene i året, med din kjørelengde.

Lenke til kommentar
Alternativene du har satt opp (Peugeot 206/306, Citroën Berlingo, Mazda 323 og Toyota ???) er alle mindre enn 3-serie. De vil derfor bruke noe mindre bensin.

 

En sannhet med svært store modifikasjoner, tør jeg påstå. En Peugeot 207 med 1,4 liters motor som yter ynkelige 88 hk, har et oppgitt snittforbruk på 0,64 l/mil. En BMW 320i, med 2-liters motor på 170 hk, har et oppgitt snittforbruk på 0,61 l/mil. Jeg vet hvilken jeg ville valgt, for å si det sånn: Mer kraft og moro, OG mer miljøvennlig.

 

EDIT: Jeg har sammenlignet 2008-modeller. Trådstarter er gjerne ute etter noe eldre, og da stemmer jo ikke disse tallene.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Alternativene du har satt opp (Peugeot 206/306, Citroën Berlingo, Mazda 323 og Toyota ???) er alle mindre enn 3-serie. De vil derfor bruke noe mindre bensin.

 

En sannhet med svært store modifikasjoner, tør jeg påstå. En Peugeot 207 med 1,4 liters motor som yter ynkelige 88 hk, har et oppgitt snittforbruk på 0,64 l/mil. En BMW 320i, med 2-liters motor på 170 hk, har et oppgitt snittforbruk på 0,61 l/mil. Jeg vet hvilken jeg ville valgt, for å si det sånn: Mer kraft og moro, OG mer miljøvennlig.

 

EDIT: Jeg har sammenlignet 2008-modeller. Trådstarter er gjerne ute etter noe eldre, og da stemmer jo ikke disse tallene.

Du har også sammenlignet feil bilmodeller. Trådstarter skrev 206, mens du har brukt 207.

Lenke til kommentar

virker som du har fått det inn fra et eller annet hold at BMW generelt bruker mye bensin? dette er jo så langt fra sannheten som du kan komme (på nye modeller med EfficientDynamics) - jeg leste faktisk for en stund siden at BMW er faktisk det merket som har senket det gjennomsnittlige CO2-utslippet sitt mest av samtlige bilmerker. lurer på om ikke Peugeot var på 2.plass...

 

uansett, så er det ikke samsvar med motorstørrelse og forbruk hos BMW for tiden... jeg har også lest at en 335D med 286hk diesel slipper ut ca. like mye CO2 som en Astra diesel, og har et forbruk som er langt lavere enn motorstørrelsen skulle tilsi.

min onkel kjøpte seg nettopp en fabrikkny 525D - den har et oppgitt forbruk på 0,57 l/mil på blandet kjøring mener jeg å huske. dette er en forholdsvis stor bil, med en 3,0 liters rekkesekser på snaue 200hk og automatgir. slå den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...