Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke - går i evig oppstarts loop

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo P stasjonær PC, booter opp og jeg får beskjed om at det er en feil i oppstarten, får beksjed om å velge "Sikkerhetsmodus" eller "Siste fungerende konfig". Prøvd alt 100 ganger .... men kommer ikke videre.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette skjedde meg meg en gang/egentlig flere ganger, og problemet var da at jeg hadde lagt inn alt for mye dritt på PCen så det ville ikke starte. Altså med "dritt" mener jeg ikke virus og sånt, men hardisken var så stappa at det ikke var nok plass til at marskinen ville starte.

Så anbefaler deg å enten koble til hardisken til en annen PC og ta ut det du trenger, eller slett så du for nok plass. Eventuelt kan du formatere men da bør du jo ta backup hvis det er noe viktige filer der. Hvis dette er problemet da

Endret av MrLG
Skrevet
Dette skjedde meg meg en gang/egentlig flere ganger, og problemet var da at jeg hadde lagt inn alt for mye dritt på PCen så det ville ikke starte.

Dette kan meget mulig være riktig. Ungene (godt jeg har de å skylde på ...) har lagt inn masse masse sw på pcen. Jeg skal prøve ditt tips . Takk så langt

Skrevet

Det virka ikke. HD på 250G, slettet filer slik at det var ca 50% ledig. Satt HD inn i PC, mens samme trøbbel. Kommer seg ikke fordi "sikkerhetsmodus" / "siste fungerende konfig".

Setter inn Siemens Fujitsu XP recovery DVD, men den stopper opp pga noen kryptiske feil om Autorun.py ....

Jeg er tilbudt ny XP recovery DVD fra Siemens Fujitsu for kr 300 (de folka der kjenner ikke skam! ...), men jeg digger ikke kjøpe den før jeg vet hva som er årsaken til trøbbel.

Hva fxxx gjør jeg nå? :blush:

Skrevet

Dette vil også skje dersom det er feil på harddisken der det er filer windows trenger for å starte. Se om du får kjørt en skandisk fra kommandolinje.

De fleste HD produsenter har nedlastbare boot CD'er med test og diagnose. Finn ut HD type og prøv diagnoseverktøyet.

Skrevet

Jeg gikk inn på WDC hjemmeside og lastet diagnoseverktøy, brant cd og kjørte igang. Etter 1 1/2 time viser det seg at alt er OK med HD.

Prøver ny oppstart av PC, men fortsatt samme reboot trøbbel.

Kan det være andre problemer som relaterer seg til RAM, BIOS, hovedkort?? eg bærre spør ....

Skrevet

Jeg har hatt samme problem. Løsningen da var å starte maskinen med kommandolinje og kjøre fixmbr og fixboot, vet ikke om siste var strengt tatt nødvendig. Det er og en kommando du kan kjøre for å analysere problemer med bootsector, checkboot tror jeg. Sjekk listen over kommandoer.

Jeg kan tilføye at dette i beste fall lar deg boote opp maskinen, det fikser ikke problemene som ødela bootsectoren. Mao: sjekk maskinen for virus og malware.

Skrevet
Jeg har hatt samme problem. Løsningen da var å starte maskinen med kommandolinje og kjøre fixmbr og fixboot

Kommer ikke fram til komandolinje. Har en Linux boot CD, kan jeg bruke den til å få tilgang til harddisk og deretter kjøre disse DOS kommandoene?

Skrevet (endret)

Har samme problem selv. Restartet maskinen manuelt, nå går den blå greia under oppstartslogoen evig. Aner ikke hva jeg skal gjøre, kommer meg ingen steder. Dette har kun forekommet etter at jeg har slått av maskinen manuelt. Er en formatering nødvendig?

Endret av leech
Skrevet (endret)

har også dette problemet, i xp64 så skjer dette hos meg når jeg setter inn over 3gb minne

tips?

------

Asus M3A32-MVP Deluxe

AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHz

XFX GeForce 8800GTX

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 2GB (prøvd 2stk i dual)

og\evt

Crucial DDR2 PC6400 1024MB

Endret av zhanzet
Skrevet
Kommer ikke fram til komandolinje. Har en Linux boot CD, kan jeg bruke den til å få tilgang til harddisk og deretter kjøre disse DOS kommandoene?

Nei, det må være en windows cd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...