Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop med skjermproblemer - DELL


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Saken gjelder en Dell Inspiron 9400, med over gjennomsnitt speq. Kjøpt mai 07 for 12k.

 

Jeg har fått en ny laptop av jobb, så min fetter overtok maskinen for tre måneder siden.

 

Han ringte meg en dag og sa at det var noe i veien med den - og jeg tok en titt.

 

1. Maskinen kunne ikke bootes i normal mode (win vista ultimate 32) - Kun safe mode virket. Ved normal mode gikk den til BSOD og memory dump-greia i evig loop.

 

2. I safe mode, bootscreens & bios inneholdt skjermbildet flere blå / gule / grønne pikselansamlinger, som la seg over gjeldende skjermbilde. Disse hadde roughly 50 % opacity, slik at man så gjennom dem, men de dannet et 'mønster' over hele skjermen. De skiftet farge avhengig av den dominerende fargen på skjermbildet som til enhver tid viste.

 

Det var ikke noe antivirus installert, (d'oh), så jeg la inn avast først, deretter norton, begge deler har kjørt full scan i safe mode og kommer ikke opp med noenting.

 

Kom deretter på at Vista-DVD'en kan brukes til å 'reparere' gjeldende installasjon, og tenkte at hvis det ikke funker så bare formaterer jeg.

 

Valgte 'shut down' i safe mode og skrudde maskinen på igjen. Denne gangen er skjermbildet svart. Får ikke bilde i det hele tatt. Fn+up arrow regulerer lyset, og jeg hører at maskinen booter og kommer til valget hvor man velger "normal mode", "safe mode" osv. Beveger jeg piltastene og trykker enter jobber maskinen videre, jeg antar den kommer inn i windows.

 

Har prøvd ekstern skjerm, både via VGA og DVI (maskinen har begge deler). Det funker ikke.

 

Garantien gikk ut fra dell for fire måneder siden ca, men har jo forbrukerkjøpsloven og reklamasjon, problemet er at maskinens innhold desverre ikke har befunnet seg på riktig side av regelverket hva angår eierskap til film & musikk & spill.. Jeg får heller ikke formatert den før jeg evt. sender den inn - isåfall må jeg formatere i blinde! :|

 

Forslag, tanker, ideer? :roll:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du mulighet for og sette harddisken inn i en annen maskin og formatere den derifra?

 

Det er forsåvidt en tanke - men samtidig så vil jeg ha minst mulig argumenter fra Dell sin side hvis de begynner å kjipe seg.. At jeg har åpnet maskinen og fiklet inne i den er ikke nødvendigvis positivt.

 

Går det an å åpne en laptop og få den sammen igjen på en slik måte at teknikerne hos Dell ikke kan avgjøre hvorvidt den har vært åpnet? Forseglinger etc..?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle poste progresjonen i denne saken her i tråden, til glede for nye lesere med samme problem.. :w00t:

 

Snakket med en glad laks fra Dell i morges. Han rådet meg til følgende;

 

1. Ta ut batteri, koble til via strømførsel. Hold inne powerknapp i 60 sekunder.

 

Dette skal visstnok sette rekkefølgen for hvilke komponenter som får strøm når, - til default.

 

Virket merkverdig og hjalp ikke et fnugg.

 

2. Koble til ekstern skjerm via DVI/VGA mens du trykker hissig på FN+F8 (CRT/LCD-knappen.)

 

Har allerede prøvd dette - og seff var det like resultatløst som punkt 1.

 

3. Åpne luken på undersiden av maskinen og prøv med kun 1 rambrikke. Prøv deretter med den andre.

 

Dette rådet var det litt mer futt i, men også dette uten noe å skrive hjem om.

 

Tilslutt toppet jeg hele driten ved å slå sammen punkt 1 og 3, ingen bombe at resultatet ble skuffende.

 

 

Det utrolige er at fn+up arrow/down arrow (increase/decrease brightness) funker som bare det, men skjermen bare viser meg ulike nyanser av grått..

 

Må nok sende den inn, hvis ingen forumhelter kan slå til med et gullråd! :thumbup:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Angående at du har litt suspect innhold på harddisken tror jeg ikke du trenger å bry deg om, dell sine teknikere sitter nok ikke og roter inne på harddisken din.

 

Tviler på at det finnes noen måte for teknikerene å se at du har åpnet maskinen din på. Fikk selv beskjed om å åpne opp maskinen min av Dell.

 

 

Så det er nok bare og sende den inn :)

Lenke til kommentar
Angående at du har litt suspect innhold på harddisken tror jeg ikke du trenger å bry deg om, dell sine teknikere sitter nok ikke og roter inne på harddisken din.

 

Tviler på at det finnes noen måte for teknikerene å se at du har åpnet maskinen din på. Fikk selv beskjed om å åpne opp maskinen min av Dell.

 

 

Så det er nok bare og sende den inn :)

 

Hm.. Burde jeg kanskje åpnet den og sett før jeg sendte den inn da?

 

Hadde jo vært kjekt å se om det lå noen kabler og slang inni der, samt at det alltid er digg å åpne maskiner og titte inni.. :love:

 

Håper uansett at dette blir en gebyrfri reparasjon om jeg må gå til det skrittet.

 

Tips og forslag mottas fortsatt med stor takk! :!:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

*update*

 

Snakket med Dell igjen i dag. Fikk en svenske på tråden igjen, men ikke samme som sist.

 

Han mente at jeg måtte bytte skjermkortet.

 

Kortet er et Nvidia 8600m GT 256.

 

Han forklarte videre at han ønsket å sende meg en mail med de ulike alternativene i forhold til pris for å få dette gjort, ettersom garantien var utløpt.

 

På dette tidspunktet avbrøt jeg vedkommende :fun: og forklarte at i henhold til norsk forbrukerkjøpslov så vil et skjermkort som streiker etter 1.5 år etter normalt bruk (dvs. ingen påviselige vann/støt-skader) falle inn under forbrukerens reklamasjonsrett, ettersom produktet har en forventet levetid på mer enn et og et halvt år.

 

Svensken stusset litt og sa at han aldri hadde hørt om dette og hvorvidt det var en norsk lov. Med svar som "Nei, lovteksten er hugget i stenplater i Nepals grunnlov, paragraf 21" sittende fast i svelget, klarte jeg å moderere meg til et rolig "selvsagt".

 

Han sa at han måtte ta disse opplysningene til etteretning før han sendte meg mail, og denne er pt ikke kommet.

 

Spent på om dette går gjennom! :hmm:

 

mvh

kjetilfb

edit: leif.

Endret av kjetilfb
Lenke til kommentar
Det hørtes jo bra ut.

 

Må si at servicen til Dell er noe av det beste jeg har vært bort :)

 

Vel.. Jeg stusser litt. Hadde jeg ikke vært oppmerksom på mine egne rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, tror jeg neppe svenskene hos dell support er de første til å nevne noe.

 

Det er i tråd med denne tankegangen at jeg har postet hele prosessen her. :cool:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...