Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godtgjørelse ved endring av skiftplan?


NT84

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til dere som har erfaring med skiftarbeid, eller vet litt om hvilke lover og rettigheter som gjelder der.

 

Jeg jobber i en bedrift som startet med skiftarbeid for bare litt over et år siden. De har veldig liten erfaring med dette, og satte selv sammen et 2-skift system for en liten produksjonsgruppe. Dette vil si at ifølge skiftplanen, skal det jobbes 2 uker dagtid og 3 uker kveldstid i løpet av en måned. Skifttillegget på kveldstid er 25%.

 

Nå er det slik at vi gang på gang får beskjed om at det IKKE blir kveldsskift neste uke. Dette får vi ofte beskjed om kun et par dager før endringen inntrer.

 

Skal ikke vi som jobber i skift ha beskjed minst 14 dager i forveien? Og uansett ha krav på skifttillegget/godtgjørelse?

 

Iløpet av et års tid har jeg gått glipp av minst 5-6 ukers skifttillegg grunnet endringer i skiftplanen, uten noen som helst godtgjørelse. Føler meg snytt!

Endret av NT84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan hjelpe? :)

Er du organisert? Vet du om bedriften din har tariffavtale? I så fall vil svarene mye godt finnes i en slik, og da kan du finne ut av det ved hjelp av tillitsvalgt i bedriften eller ved å ta kontakt med din organisasjon direkte. Finnes det ikke tariffavtale og/eller du ikke er organisert, anbefaler jeg at du gjør noe med det :)

 

Selv om vi har en lov som regulerer arbeidstid, står det lite der om lønnsbestemmelser, det er det i hovedsak tariffavtaler som regulerer. Når det gjelder endringer i forhold til oppsatte skift finnes det noen regler i AML om hvor lang tids varsel man skal ha når en plan lages og skal settes i verk osv, men her er det jo tale om endringer "i siste liten" i det man må oppfatte som en allerede lagt plan. Da er man inne på oppsigelsesfrister o.l., eller man kan snakke om forskjøvet arbeidstid, som man vanligvis ikke skal tape lønn på, men derimot få kompensert for. Når det gjelder det siste, forskjøvet arbeidstid, er det noe som hører hjemme i de tariffavtaler jeg kjenner til, men jeg vet ikke hvordan det ligger an i andre typer virksomheter enn de som er omfattet, igjen altså noe man best får svar på via den aktuelle fagforeninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...