Gå til innhold

Originalt batteri til dslr vs. billige kopier.. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom batteriet skulle eksplodere, smelte eller skyte overspenning inn i kameraet, har du ingen garanti. Dette er kanskje ikke noe som skjer så ofte, men har du et nytt eller litt dyrt kamera, så hadde jeg nok invistert i et originalt batteri.

 

Jeg er ikke noe ekspert på batterier, men er det mulig for et batteri å eksplodere eller gi overspenning mens det sitter i kameraet? Er ikke det først og fremst noe som kan skje under lading?

Lenke til kommentar
Dersom batteriet skulle eksplodere, smelte eller skyte overspenning inn i kameraet, har du ingen garanti. Dette er kanskje ikke noe som skjer så ofte, men har du et nytt eller litt dyrt kamera, så hadde jeg nok invistert i et originalt batteri.
Kjøper du tredjepartsbatteri av et anerkjent merke, garanterer de for dette. Med andre ord - du kan spare noen kroner på å kjøpe f.eks. Hähnel, Ansmann el.l. og fremdeles være på den sikre siden. De er jo dyrere enn de aller billigste, men er også litt tryggere.

 

F.eks. har Altitec nokså rimelige batterier med garanti. Fri frakt også, du får to batterier hjem i postkassen for 568 kr, og Panasonic har et meget godt rykte når det gjelder battericeller.

Lenke til kommentar

For enkelte batterityper er det forresten veldig mye å spare på uorginale batterier fra ebay. Jeg har kjøpt en del høykapasitetsbatterier til mitt videokamera. Sony sine koster ca kr 1500 i Norge, mens uorginalt på ebay koster ca kr 100 + frakt. Da kan jeg koste på meg ganske mange batterier.

Lenke til kommentar

Du får avgjøre selv om du tør, men jeg tror at disse skremselshistoriene er noe produsentene har funnet opp for å tjene penger på ekstrautstyr. På selve utstyret er det som kjent ikke så veldig mye å tjene, derfor er trusselen fra disse tredjepartsleverandørene ganske stor.

 

Jeg har benyttet 20-kronersbatterier til både kompaktkameraer, EOS250D og EOS5D og aldri angret. De fungerer utmerket. Du skal få lov til å le av meg den dagen batteriene eksploderer og jeg sitter uten garanti, men jeg har vudrert det dit at denne sjansen er mikroskopisk. Har faktisk aldri hørt om noen jeg kjenner har opplevd noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...