Gå til innhold

Merverdiavgift (moms) på MMO?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forsøkte å lese litt i mva loven, men jeg er ingen jurist og kunne ikke finne noe unntak for denne type handel. Må innrømme at jeg leste ikke alt. Er det noen av dere som vet hva slags vare/produkt/handel slike abbonnement er klassifisert som?

Skrevet

Med tanke på at man betaler under 200kr i måneden i alle online spill (som jeg vet om iallefall), så er det vel egentlig ikke et problem?

Kan jo hende det er andre regler for dette siden det er en "tjeneste", ikke en vare. Anyone?

Skrevet
Med tanke på at man betaler under 200kr i måneden i alle online spill (som jeg vet om iallefall), så er det vel egentlig ikke et problem?

Kan jo hende det er andre regler for dette siden det er en "tjeneste", ikke en vare. Anyone?

200 kroners regelen gjelder vel toll og ikke moms! Eller kan jeg fra nå av fylle for 199kr i bensin og få 24% lavere pris? :)

Forøvrig er det noen år siden det ble innført moms på tjenester ;)

Skrevet
200 kroners regelen gjelder vel toll og ikke moms! Eller kan jeg fra nå av fylle for 199kr i bensin og få 24% lavere pris? :)

Om du importerer 199 kroner verdt av bensin, ja. Så lenge det ikke er noen andre avgifter på bensin import jeg ikke vet om...

På for eks gamecardene man kjøper i norge så er det selvfølgelig lagt på moms, siden det er en vare som blir solgt i norge. Men om man bruker et visa kort så kjøper man "tjenesten" direkte fra utlandet. Og siden denne tjenesten koster under 200 per transaksjon så vil jeg tro den skulle være momsfri.

Skrevet

Om du importerer 199 kroner verdt av bensin, ja. Så lenge det ikke er noen andre avgifter på bensin import jeg ikke vet om...

På for eks gamecardene man kjøper i norge så er det selvfølgelig lagt på moms, siden det er en vare som blir solgt i norge. Men om man bruker et visa kort så kjøper man "tjenesten" direkte fra utlandet. Og siden denne tjenesten koster under 200 per transaksjon så vil jeg tro den skulle være momsfri.

Hva om du betaler for 6 måneder?

Tror nok visa over nett er momsfritt.

Skrevet

Jeg har bestillt varer med visa over nett og blitt belastet moms, toll, avgift for fortolling og tilogmed moms på avgift for fortolling så jeg tror ikke "visa over nett" er det avgjørende :)

Skrevet

Jeg har bestemmt meg for å komme til bunns i dette. Jeg har funnet ut at det finnes faktisk et minstebeløp for selve mva beløpet (ikke omsetningsverdien) på 500 kroner. Det er noe innfløkt og jeg tror nesten en jurist er nødt til å forklare det, men jeg er ganske sikker på at regelen er at MMO abbonnement er momsbelagt, men blir fritatt siden momsen for hver termin betaling blir mindre enn 500 kroner.

Kilder:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...inchapter=58392

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...1#kapitteltekst

har jeg skjønnt dette riktig? :)

Skrevet (endret)
Nei.

De har VAK i EU områdene da som tilsvarer MVA, men vi i Norge slipper unna denne avgiften.

Måtte bare =) Det er VAT ikke VAK :p

On topic, dere blander litt fysiske ting og tjenester her...

Bare tenk på all programvaren som kjøpes for mangfoldige tusen kroner i utlandet og lastes ned elektronisk. er ikke moms på det ;)

Endret av Litek89
Skrevet

God poeng, om man kjøper for flere måneder går man jo langt over grensen.

Visa kjøp over nett er nok ikke momsfritt, er nok bare skattemyndighetene som ikke vet hvordan de skal kreve inn de pengene, de kan ikke gå gjennom hver enkelt persons kontoer og sjekke etter slike betalinger og kreve inn fra enkeltpersoner. Så om for eks en wow konto skulle blitt momsbelagt så måtte staten sikkert krevd at blizzard tok inn momsen slik firma i norge må gjøre, noe som virker litt tvilsomt, da de i teorien måtte ha gjort dette med alle online spill selskap, ikke bare de store. Men du vet jo aldri, de har jo løst det i de europeiske landene som må betale avgift.

har jeg skjønnt dette riktig? :)

Var litt innviklet det der, men tror ikke det eksempelet med 500 kroner du nevnte stemmer heller. Du kjøper jo ikke selve softwaren, den har du kjøpt når du kjøper spillet, det du kjøper er tilgang til serveren, altså en tjeneste, og da blir det eksempel C, og der står det ikke noe om noe grense.

Skrevet

Ok ... Hva med denne da?:

§ 2. Hvem skal beregne avgiften (betalingspliktige)

-Avgift etter § 1 annet ledd skal beregnes og betales av mottaker i Norge.

-Mottaker som ikke er registrert i merverdiavgiftsmanntallet skal ikke beregne og betale avgift når avgiftsbeløp for en termin er mindre enn 500 kroner.

Skrevet (endret)

Bare tenk på all programvaren som kjøpes for mangfoldige tusen kroner i utlandet og lastes ned elektronisk. er ikke moms på det ;)

Jau, i utgangspunktet så skal det svarast moms for slik handel og. Men, slik handel er umogleg å kontrollere med tanke på innkreving av moms, så no worries.

Endret av Belzebob
Skrevet

Du slipper å betale moms på MMO's ja. Den 200 kroners grensa det er snakk om gjelder bare for fysiske varer du importerer via post. Har aldri betalt moms på digitalt nedlastbare spill, MMO gull, timecards eller noe som helst anna jeg har kjøpt på nettet som ikke kommer i postkassa mi.

Skrevet

Jeg snakker her om merverdiavgift ikke toll og "fordi det ikke lar seg sjekke" er ikke en lov eller forskrift. Da kan man si at det er lov å kjøre i 110km/t i 100 sone fordi det er umulig å måle nøyaktig nok. Det er det ikke. Ber om unnskyldning dersom jeg virker grinete, men jeg er ikke ute etter synsing, kun fakta :grumpy:

Skrevet
Jeg snakker her om merverdiavgift ikke toll og "fordi det ikke lar seg sjekke" er ikke en lov eller forskrift. Da kan man si at det er lov å kjøre i 110km/t i 100 sone fordi det er umulig å måle nøyaktig nok. Det er det ikke. Ber om unnskyldning dersom jeg virker grinete, men jeg er ikke ute etter synsing, kun fakta :grumpy:

Fakta har jo du på bordet... Du har både lovforskriftene etter de enkelte paragrafene og hvordan lover blir oprettholdt i dag ;)

Skrevet

Fakta har jo du på bordet... Du har både lovforskriftene etter de enkelte paragrafene og hvordan lover blir oprettholdt i dag ;)

Ville bare be om litt hjelp til å finne frem til de riktige lover og forskrifter. Jeg er ikke noe flink å lese paragrafer, dessuten aner jeg ikke om spørsmålet er berørt av flere paragrafer. Det behøver jo ikke være kun en. Kanskje en økonom snubler over tråden og kan gi et klart svar? :)

Skrevet

Nja, det er moms på tjenester, 25 %.

For eksempel, spiser du på Burger King er det en tjeneste, 25% moms. Tar du maten med deg er det "mat", 12,5 % moms.

Skrevet

Så vi kan vel konkludere med at elektroniske tjenester alà betaling av MMO's ikke er moms på.

Tror ikke staten har kapasitet til å finne ut av det anyways.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...