Gå til innhold

Oppsett av server for netthandel

lost^

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har planer om å opprette netthandel for en del produkter. Jeg trenger å opprette en server med programmvare for å drive en nettbutikk. Jeg har ikke drevet med noe sånt fra før av og trenger råd.

Skal jeg opprette en egen server på en egen PC jeg har hjemme, eller en ekstern en?

Hvilken OS og programvare bør jeg benytte på maskinen?

Hvilke programmer egner seg best for netthandel?

Noe mer jeg bør tenke på ved oppstart og drift av en nettbutikk?

Mvh

Edward

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har noe peiling på dette, bør du vurdere å få noen til å hjelpe deg. Med ting som netthandel er jo sikkerheten osv litt viktig, og er kanskje ikke noe man får til sånn med en gang med prøving og feiling.

Har du en god (les stabil, ikke nødvendigvis veldig rask) linje og en maskin som kan stå på 24/7 er det selvsagt en mulighet å hoste ting hjemmefra, men om du er avhengig av oppetid blir det fort litt arbeid å holde ting redundant, og sørge for at du til enhver tid har backup.

Jeg ville vurdert å fått dette hostet for meg, hvordan du velger å gjøre det kommer an på hvor mye du er villig til å gjøre selv. Et godt alternativ til å hoste løsningen selv er å leie en VPS. Dette trenger ikke å være spesielt dyrt, og gir deg svært god kontroll (men igjen så trenger du å finne ut av ting selv).

Om du er villig til å gjøre ting selv, må du gjøre litt mer research på hva slags programvare/løsninger du kan bruke (hvilke features du trenger osv). Du finner en oversikt over slik programvare her.

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

På en nettbutikk er oppetid alfa og omega. Om du vil bruke flere hundre tusen på et serverom hjemme, så go ahead.

Enkleste er jo å leie server eller domene av de som allerede har serverne oppe....

Finnes mange flotte webbutikker som er utviklet i php.

Et eksempel er osCommerce.

• 2 uker senere...
Skrevet

www.opensourcecms.com har oversikt over e-commerce ferdiglagte produkter (php, mySQL) som er gratis og enkle å bruke.

Dersom du bare har noen få produkter og kan enkelt holde oversikt over hvor mye du selger, så trenger du ikke noe mer innviklet. Det som du bør investere tid på er sikkerhet, betalingsløsninger, oppetid og BACKUP.

Skrevet

Jeg vil kjøpt en en ferdig pakke av "noen" som inkluderer server/hosting/teknisk drift + ferdig oppsatt nettbutikk osv osv.

Jeg vil tro (uten at jeg har forsøkt dette selv) at Mamut kan tilby noe slikt i forbindelse med sine økonomisystem.

Som andre har skrevet; hvis du ikke har erfaring med å sette opp/drive/videreutvikle en nettbutikk så er faren stor for at du kommer til å gjøre det istedenfor å jobbe med å selge dine egentlige produkter.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mamut har nettbutikkprogramvare, men du er såklart avhengig av en server.

Klikk http://www.mamut.com/no/web/Default.asp får å komme dit.

Jeg vil anbefale deg å leie server dersom du skal drive med nettbutikk, iom, som sagt, oppetid er alfa og omega..

Lei fra en skikkelig hosting-leverandør:

Jeg har brukt Servage, og har ikke opplevd ett eneste minutts nedetid etter mine snart 2 år som kunde.

Dessuten får du rikelig (for mye?) med webplass (535 GB hvis du benytter linken jeg gav deg), og du får hele tiden full kontroll over servern din.

I tillegg er det autoinstallasjon av OSCommerence, og en mengde andre CMS. Men OSCommerence er det eneste nettbutikk cms'et de har til autoinstallasjon.

Du kan jo også legge inn manuelt.

Men ønsker du allikevel å ha privat server hjemme, bør du tenke på reserve ISP og stømleverandør?

(Beklager hvis det høres ut som om jeg reklamerer veldig for Servage, men de er gode :blush: )

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...