Gå til innhold

Dimming rundt bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fokusområdet er lite. Mindre F-tall betyr at mer blir ute av fokus. Dette fokusområdet er også mindre jo nærmere du er motivet.

 

Edit: Sett kameraet i AV modus og test med litt forskjellige verdier der. Men husk at lukkertiden blir lengre jo større F-verdi du bruker.

Endret av Wartorn
Lenke til kommentar

Dette har med blenderopningen din å gjøre. Stor blenderopning (lite tall) gir liten dybdeskarphet. Dvs at det som du har fokus på blir skarpt, mens det som ligger i bakgrunnen blir uskarpt.

Dette gir en fin effekt når man skal ha fokus på en spesiell ting, men kan, slik som i ditt tilfelle, vere uheldig.

 

For å få ting i bakgrunnen skarpt, må man ha mindre blenderopning (større tall)

Jeg vil anbefale deg å sette kamera i blenderforvalg ("A" på Nikon, ikke sikker på om det er det samme for Canon) og prøve litt forskjellig på samme motiv.

Blender 8 / 11 er vanligvis ok for å få med det meste på et bilde.

 

Håper det hjelper litt :)

 

La til noen eksempler jeg:

 

F 5.4

giraff-1.jpg

F 8

giraff-2.jpg

F 11

giraff-3.jpg

F 18

giraff-4.jpg

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette har med blenderopningen din å gjøre. Stor blenderopning (lite tall) gir liten dybdeskarphet. Dvs at det som du har fokus på blir skarpt, mens det som ligger i bakgrunnen blir uskarpt.

Dette gir en fin effekt når man skal ha fokus på en spesiell ting, men kan, slik som i ditt tilfelle, vere uheldig.

 

For å få ting i bakgrunnen skarpt, må man ha mindre blenderopning (større tall)

Jeg vil anbefale deg å sette kamera i blenderforvalg ("A" på Nikon, ikke sikker på om det er det samme for Canon) og prøve litt forskjellig på samme motiv.

Blender 8 / 11 er vanligvis ok for å få med det meste på et bilde.

 

Håper det hjelper litt :)

 

La til noen eksempler jeg:

 

 

Mange takk for den :) Nå har jeg skjønt det.

Endret av Exatic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...