Gå til innhold

Kysser føttene til den som hjelper meg nå!


Anbefalte innlegg

Har nå hatt problem med at pc'en fryser seg når jeg gjør tunge operasjoner (kopierer etc) etter at jeg satt i en WD 200. :(

 

Lagde en thread om dette problemet der jeg fikk mange tips, og kom fram til at WD 200 trengte kjøling da jeg prøvde å la en stor vifte blåse inn i kabinettet og pc'en frøs seg ikke lenger.

 

Men er det det som er problemet? Prøvde å ta ut skjermkortet (GF 4 ti4600) og bytte det me et dritgammelt ati kort, og da frøs heller ikke pc'en lenger. (trengte ikke å la den bigge vifta stå å blåse inn i kabinettet :o ) Satt så i GF 4 ti4600 igjen og pc'en frøs seg under kopiering.

 

Hva sier dere? :roll:

 

Har en PSU på 300 W som fulgte med suntek kab mitt. Trenger jeg ny?

 

Merk dette:

 

1. Maskina fryser ikke når jeg lar en bigg vifte blåse inn i kabinettet.

2. Maskina fryser ikke når jeg bytter ti4600 med et gammelt ati kort.

3. Maskina fryser ikke når jeg tar ut WD 200. (problemet kom etter at jeg heiv den i pc'en)

 

(LES: Vifta blåser ikke inn i kabinettet på punkt 1 og 2)

 

Se signatur for pc specs. (har i tillegg et ISDN kort som ikke står i signaturen)

 

Skal prøve å sette skjermkortet i annen pc for å teste om det funker fint der.

 

Hva er galt?

 

På forhånd takk for alle svar! Kysser føttene til den som kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan være en kombinasjon av forskjellige ting. Suntek kabinettene er jo ikke akkurat kjent for å ha spesielt god ventilasjon, så temperatur kan være et problem, det kan også en svak psu være, men med ditt oppsett tviler jeg på at det er det som er problemet, er nok rett og slett temperaturen.

 

I tillegg til at det gamle ATI kortet bruker mindre strøm enn GF4 kortet lager det også mye mindre varme, så sannsynligheten for at det er temperaturen som er problemet er nok ganske stor.

 

Ha den viften der du. Forresten, hvorfor Suntek? Suntek har et stort problem når det gjelder ventilasjon, så ville kanskje vurdert et annet kabinett.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt tenke meg at en litt svak strømforsyning kan skape merkelige symptom. Jeg har selv et P4 2,53 GHz system med mange harddisker og mange CD-drev. Med en gammel 300 Watter (AT) klarte jeg ikke å spille av film fra DVD-drevet. Jeg skaffet meg et nytt kabinett med en 350 Watter og da gikk det smertefritt.

Lenke til kommentar

kan jo rett og slett være skjermkortet som går varmt?

Ettersom den ikke fryser når du setter i en vifte?

Prøv å la døren stå oppe, som noen sa.

Tviler pår at psu ikke klarer å levere nok strøm om den ikke fryser når du setter i en vifte, ettersom denne øker strømforbruket, men maskinen fryser ikke alikevel.. ;)

Lenke til kommentar
kan jo rett og slett være skjermkortet som går varmt?

Ettersom den ikke fryser når du setter i en vifte?

Prøv å la døren stå oppe, som noen sa.

Tviler pår at psu ikke klarer å levere nok strøm om den ikke fryser når du setter i en vifte, ettersom denne øker strømforbruket, men maskinen fryser ikke alikevel.. ;)

 

Jeg setter ikke i en vifte. Det er en vanlig "stasjonær" vifte som står på bordet og blåser inn i kabinettet.

 

Skal prøve å la døren stå open for å se om maskina fryser da, uten den bigge vifta som står og blåser i kabinettet.

Lenke til kommentar

Dette kabinettet har jo vært testet her på hardware.no. Det står i denne testen at kabinettet har en PSU som er temperaturstyrt. Det betyr nok ikke at den garanterer for tempen på andre komponenter enn PSU selv.

 

Hvis du ikke har noen kabinettvifter, så foreslår jeg at du kjøper minst en. Det er jo plass til en i bakkant ihvertfall, 92mm. Kjøper du en Zalman Fanmate i tillegg, så kan du jo regulere hastigheten/støyen selv.

 

Det kan se ut som det er trangt for luft å komme inn forfra i kabinettet, du kan jo ev. sage ut et passende hull i bunnen av kabinettet for å gjøre det lettere å få inn kald luft.

Lenke til kommentar
Er lei av dette drittkabinettet... Lager bare problem!#&! :grumpy:

 

Kjøper meg et Chieftech Bigtower!

 

Jeg føler med deg når PCen slår seg vrang og alt ser håpløst ut. Men jeg må bare slå fast: Det er ikke selve kabinettet det er noe galt med. PSU kan du bytte ut og det er plass til to kabinettvifter for øket luftgjennomstrømning.

 

Du kan jo kjøpe ny PSU + to vifter fra f.eks. www.3dfxcool.no. Den gamle PSU kan du selge brukt.

Lenke til kommentar

heisann hadde det samme problemet her tidligere, prøvde alt (trodde jeg ) :oops: helt til jeg fikk besøk av en som er litt mere nerd enn meg selv :lol: . han rådet meg til å gå inn i bios på agp settings og sette verdien på skjermkortet til det halve av det rammen er gitt ut på (mitt tilfelle 128 mb) ned til 64mb. Etter det har ikke jeg hatt problemer med noen operasjoner :woot: (lest litt i ettertid rammen på skjermkortene er raskere enn rammen på maskina så da vil den prioritere skjermkortrammen i tunge oppgaver) du vill ikke miste noe av hastigheten i kortet ditt. Dette er verd ett forsøk håper du får dette ordnet lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...