Gå til innhold

canon power shotG7 & fill in blitz?


Anbefalte innlegg

hei

jeg er nybegynner og finner ikke helt ut av om mitt kamera har denne fill in blitz funskjonen??

jeg spør fordi jeg skal ta noen portrettfotografier ute og syns at blitzen ofte gjør ansiktet litt platt. er det noe anderledes med dennn fill in funksjonen? visst jeg nå har den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyset BLIR flatt hvis du bruker blits på kamera. Da treffer lyset ansiktet fra samme vinkel som objektivet ser motivet, og det vasker ut alt av skygger som til vanlig ville gi dybde. I tillegg vil størrelsen på lyskilden (svært liten) gi lyset en hard og uflatterende karakter.

 

Hvis du trenger å balansere et ansikt i skygge med en bakgrunn i sollys kan blitsen brukes til innfylling, men den vil fortsatt gi et relativt lite flatterende lys i ansiktet.

 

Mer avansert lyssetting går vanligvis ut på å gi lyskilden så stor overflate som mulig sett fra motivets side samt at den bør treffe fra en flatterende vinkel. Dette krever imidlertid en blits hvis hodet kan vris eller en trådet/trådløs blits av kameraet med softboks/paraply.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...