Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mnds bruk på vedlikehold på 125cc crosser?


TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

 

Kompis skal selge en gasGas 125 nå, helcrosser, nytt stempel på den osv, men det jeg tenker på, siden jeg jobber annenhver helg, med 5-10 000kr i mnd, å har bil, så må jeg vite ca prisen på vedlikehold i måned - siden jeg ikke har økonomi til 5000kr i vedlikehold på en hobby i mnd.

 

Jeg er ikke helt blank, å jeg har regnet på rundt en 2000 + i mnd, hvor vidt jeg kjører seriøst.

 

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med helcross, men vil tro det havner på rundt 1000kr måneden til sykkelen. Så må du sikkert ha sertfikat og div. avgifter.

 

Stempelskift vær 50t - ca en måned? Kansje 2? - 600

Girolje vær 10-15t - etter 2 treninger - 80kr

Oljer til dempere har jeg ingen anelse om.

 

Ting kan jo også bli ødelagt, f.eks. sylinderen/dempere. Da blir det fort dyrt.

 

Hva skal han ha for crosseren da? Det kan muligens lønne seg med en litt større sykkel, men 4 takt. Der er det bare snakk om olje skift og ventiljustering(gratis, gjort på 1-2timer). Riktignok litt hyppigere enn 2 takt. Men i lengden blir det muligens billigere.

Skrevet (endret)
Koster vel ikke 1500-2000kr for et stempel? Koster jo 6-700kr for et ktm stempel :S

 

Nei. Crosser stempler pleier å ligge på rundt en 1500kr - på alle merker..

 

Hvis du er så dum å bestiller fra Norge ja.

 

En kamerat kjører cross aktivt, pengene hans går med til: 2t olje, bensin, girolje, demperolje, luftfilterolje og slitedeler som dekk, stempel, drev og kjede og ting som ryker etter velt som hendler, styre, plastikk osv.

 

Cross er dyrt

Endret av WD40
Skrevet (endret)

Jepp, noen bytter oftere også, tror han jeg kjenner som kjører bytta hver 10nde time når han hadde 2takt

Endret av WD40
Skrevet (endret)
Koster vel ikke 1500-2000kr for et stempel? Koster jo 6-700kr for et ktm stempel :S

 

Nei. Crosser stempler pleier å ligge på rundt en 1500kr - på alle merker..

 

Hvis du er så dum å bestiller fra Norge ja.

 

En kamerat kjører cross aktivt, pengene hans går med til: 2t olje, bensin, girolje, demperolje, luftfilterolje og slitedeler som dekk, stempel, drev og kjede og ting som ryker etter velt som hendler, styre, plastikk osv.

 

Cross er dyrt

luftfilterolje? :hmm:

 

edit; fant ut hva det var

Endret av Mr.NorBits
Skrevet

Og til de som ikke vet det: Luftfilterolje er et klebrigt stoff som man sprayer på luftfilteret slik at støv og andre partikler ikke skal trenge igjennom siden luftfilteret er ganske utsatt under trialkjøring.

 

Så er det like mye slitasje på en 50cc 2-takt?

Skrevet (endret)

Jo, eier en gammel 50cc CROSSER, ikke moped nei..

 

Men kan vel trygt si jeg har kjørt godt over 50 timer på samme stempel og sylinder.

 

Så svin går den heller ikke.

Endret av Daniel_91
Skrevet

Det er som oftest ikke tatt ut like mye hk pr. cc i en 50cc "crosser" som i de større klassene. Derfor er også slitasjen mindre.

 

Bytting av stempel avhenger veldig av kjørevaner. Noen klarer 30000km på et stempel på en lett-mc, mens andre klarer 15000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...