Gå til innhold

Min ekstern harddisk vil ikke åpnes !


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger inderlig hjelp av dere dataexperter. Jeg frykter at ekstern hdd'en min har tatt kvelden. Jeg merket i går kveld at pcen min var litt treig, særlig ekstern hardisken min (jeg bruker nesten den som primær harddisk, jeg har satt opp mine dokumenter til og være der, men system os er selvsagt på den 120 gb interne harddisken) var treig.

 

Jeg prøvde og slå av og på maskinen men like før man kommer inn der man skriver inn passord på vista ble det svart-blått på skjermen og det kom en rar tikkelyd fra ekstern harddisken. Jeg slo av og på igjen og da fikk jeg på pcen, men ekstern harddisken ville ikke åpnes.

 

Den var synlig i min datamaskin men når jeg prøvde og åpne den så klikka pcen i 1-2 min også kom det fram denne beskjeden: For og åpne F må du formatere disken først. e.l Så gikk jeg inn på disk management og der sto det at ekstern harddisken var 100% ledig, mens ekstern harddisken er (ihvertfall var?) egentlig 420/470 gb full. Så det verste jeg frykter er alle mine data tapt ?, er det mulig og få reddet ekstern harddisken ? Finnes det evnt. noen firmaer eller lignende som kan fikse dette for en billig pris ? Hvis jeg mister dataene der har jeg mistet nesten alt jeg har. Alle mine filmer (egne opptak), bilder og musikk er borte. Så jeg håper inderlig det er noen mulighet for og redde det.

 

Mvh Glaurung..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg nesten ikke jeg tør svare. Det kunne hende du ble lei deg. Les vidre på eget ansvar :ermm:

 

Jeg har hatt noen harddisker som har tatt kvelden og det du beskriver hører særdeles kjent ut. Har lært meg en ting da, det er å ha viktige filer som piratkopiert musikk og filmer på 2 disker. Da er du sikret i tilfelle katastrofe.

Dersom MBR blir skadet vil henvisningene til alle filene på disken forsvinne og windows kan ikke finne dem, selv om de i realiteten er der. Dersom du klikker på egenskaper på disken vil det komme frem at filsystemet er RAW.

Det finnes selvsagt en del recovery programmer på nett, men sist jeg prøvde ett av dem så blir hver fil som ble gjenopprettet navngitt på følgende måte: Recovery_1, Recovery_2 etc. Du ser vel poenget. Dersom du skal sitte å høre på hver eneste mp3 for så å rename dem etter hvert så har du vel (som meg) arbeid for de neste 20 åra.

Ellers så kan du sende disken til IBAS, de har ro på dette med data recovery. Om du er villig til å betale hva det koster er en annen ting. Når min harddisk sluttet å fungere fikk jeg beskjed om at det ville koste 8000,-. Og da er det heller ikke sikkert du får riktige navn på filene etterpå.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt et diagnoseprogram for harddisker (maxblast eller lignende). Dersom disken er kaputt, få ny disk på garantien.

Datane ville jeg sutret litt over, men shit happenes. Neste gang husker du nok at mp3 og filmer bør sikkerhetskopieres. Og da mener jeg å ha dem på 2 disker på en gang selv om du "kaster bort" verdifull disk space...

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for alle svar : )

 

Jeg innså nå også at formatering var det jeg måtte gjør. Men jeg har problemer med formateringen, først så prøvde jeg og formatere med Windows sin interne formateringsverktøy men det fungerte ikke, det bare stoppet opp. Men så bootet jeg opp Ubuntu 8.04 LTS fra live-cd og brukte Gnome partition manager som fungerte mye bedre.

 

Jeg tror jeg har fått formatert nå men når jeg prøver og komme inn på disken via min datamaskin så kommer det bare "unable to find mount location" Jeg formaterte som NFTS.. Noen som vet hva jeg må gjøre : ) ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også hatt lignende problemer med min eksterne. trodde først det var selve harddisken , men etter nærmere etterforskning fant jeg ut det var selve harddisk kabinettet som var gåent.

 

før jeg byttet HD kabinett , lagde den tikkelyder , maskinen låste seg før jeg kom til innlogging osv .

 

Trodde jeg hadde tapt alle data , men så snart jeg fikk det nye kabinettet gikk alt som en drøm igjen :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...