Gå til innhold

Trenger svar på innlegg #22 | Videokamera tripod.


Anbefalte innlegg

Er dette et godt alternativ? Jeg er vel en amatør-video creator, og tenker på å kjøpe meg min første tripod. Tenkte ikke å bruke så utrolig mye penger, og så kom jeg over denne på Amentio.

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...;pl:1;r:dinpris

http://www.fotosentralen.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1105

 

velbon_cx480.jpg

 

 

Kommentarer om dette produktet?

Kom med masse innspill, grunnet dette er litt viktig for meg.

 

Kommer til å bli brukt for det meste med mitt Sony Handycam miniDV videokamera.

 

post-135592-1220462075_thumb.jpg

post-135592-1220462086_thumb.jpg

post-135592-1220462658_thumb.jpg

 

Det er VIDEOKAMERA jeg kommer til å bruke det til. Et Sony Handycam miniDV! (Kan hende jeg kjøper meg et nytt videokamera, men blir nok et håndholdt et om dere skjønner.

Ikke store og kjempedyre).

Vekt (Sony miniDV Handycam som jeg har nå): 688 gram

 

Takk.

 

Mvh,

Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stativet er svært ustabilt til et speilrefleks, hadde det på et Canon 400d og valgte å bruke det til den eksterne blitzen i stedet. Kjøpte deretter et cx 686 som er brukbart og trolig greit nok til et lite videokamera. Det beste alternativet til en fornuftig pris er vel Velbon 600 R som koster fra ca.700 -800 avhengig av hvor du kjøper. Bruk prisguiden i forumet her så finner du det rimelig i flere butikker..

Lenke til kommentar

Samt at CX-440 har muligheten til å ha kamera på høykant og har sveiv til å justere høyden, mer praktisk enn låsing på høyden til 300'en

Men jeg ville valgt ett stativ som i tillegg har quick-release, slik at du slipper å skru hver gang du skal skifte mellom stativ og frihånd.

Quick-release er en plate du skrur fast under kameraet, og enkelt "klemmer" fast stativet.

Lenke til kommentar

Hva er da det beste alternativet av FINN.no linken og Velbon CX-440?

Tipper de to FINN.no linkene var av samme stativ...

 

Hva har den ene som den andre ikke har f. eks?

Begge har bl.a QuickRelease ihvertfall (tror jeg).

 

Velbon: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...;pl:1;r:dinpris

HAMA: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Det er VIDEOKAMERA jeg kommer til å bruke det til. Et Sony Handycam miniDV! (Kan hende jeg kjøper meg et nytt videokamera, men blir nok et håndholdt et om dere skjønner.

Ikke store og kjempedyre).

Vekt (Sony miniDV Handycam som jeg har nå): 688 gram

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Update: Har lagt ut bilde av kameraet m.m.

Håper på assistance.

 

Forresten, jeg gikk innpå velbon.co.uk og fant fram CX-440, og den var merket av for "photo", og ikke "video". http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/CX440.html

 

Jeg aner ikke om det kan brukes vis-a-vis, derfor jeg spør her.

Gjerne kom med andre "ikke-så-dyre" (max 500 tenker jeg) alternativer også om dere har noen.

Gjerne stativer rundt prisen på CX-440 (om det går).

Lenke til kommentar

Glem fotostativ til video. I alle fall dersom du har tenkt å panorere. (På den annen side så både panorer og zoomer de fleste nybegynnere alt for nye, så sånn sett kan jo et fotostativ som er uegnet til panoering ha en oppdragende effekt.)

 

Kjøp et dedikert videostativ. De er konstruert for å kunne gå fra still til panorering til still med en smooth bevegelse. Med videostativ er ofte regelen at jo større og tyngre jo bedre.

 

Innenfor (i alle fall nesten) ditt budsjett er Velbon CX-686 ok. Jeg bruker det selv når jeg må bære mye og vekt blir en stor faktor. Har et annet stativ også, men det koster skjorta. Bruker stativet på et Sony HVR-V1 på nesten 2 kg og det funker i grunnen overraskende bra. Tror det er et godt stativ til prisen. Ellers koster bedre og mer solide stativer mye.

Lenke til kommentar

 

Glem fotostativ til video. I alle fall dersom du har tenkt å panorere. (På den annen side så både panorer og zoomer de fleste nybegynnere alt for nye, så sånn sett kan jo et fotostativ som er uegnet til panoering ha en oppdragende effekt.)

 

Kjøp et dedikert videostativ. De er konstruert for å kunne gå fra still til panorering til still med en smooth bevegelse. Med videostativ er ofte regelen at jo større og tyngre jo bedre.

 

Innenfor (i alle fall nesten) ditt budsjett er Velbon CX-686 ok. Jeg bruker det selv når jeg må bære mye og vekt blir en stor faktor. Har et annet stativ også, men det koster skjorta. Bruker stativet på et Sony HVR-V1 på nesten 2 kg og det funker i grunnen overraskende bra. Tror det er et godt stativ til prisen. Ellers koster bedre og mer solide stativer mye.

 

Er det noen litt billigere alternativer til en videokamera-tripod?

 

Btw, hvordan ser jeg forskjellen på en foto-tripod og en videokamera-tripod? På de fleste sider står det tripod til video/foto på de fleste selv om det nødvendigvis ikke er det (tror jeg) ifølge deg roolf...

 

_____________________________

 

Har søkt i hele dag på tripod's...

 

Fant et nettopp på www.PS.no til 305 kroner; Velbon DF-50

Hva med dette? Noen erfaringer?

 

Kom igjen folkens, jeg er nybegynner i dette faget! Tar pris på masse kommentarer/erfaringer.

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Forskjellen er selve hodet. I tillegg til at de bedre videostativene gjerne er mye tyngre. På de dyrere modeller kjøper man forresten stativ og hode separat.

 

Jeg ser at en del billigstativer listes under foto/video. Det er mulig at produsentens sider kan gi en pekepinn på bruksområde. Selv har jeg desverre ikke noen erfaring med stativer som er billigere enn det jeg nevnte, men det er fullt mulig at også disse er gode. På en del utenlandske nettsteder blir i alle fall 686 nevnt som mye for pengene.

 

Men når det er sagt: Er du på budsjett så kjøper du et stativ du har råd til. Resultatet blir sikkert like bra etterhvert selv om filmingen kunne vært litt enklere med et dyrere stativ. Ikke tenk for mye på utstyrshysteriet. Det er fotografen som betyr mest.

 

EDIT: Når jeg skrev at forskjellen var hodet så betyr det i praksis at hodet på videostativer er laget for å kunne beveges helt jevnt uten at det blir et rykk ved bevegelsens start og stopp. Det er lett med et solid stativ med kulehode, men også fullt mulig med et spinklere stativ og hode.

Endret av roolf
Lenke til kommentar

 

Forskjellen er selve hodet. I tillegg til at de bedre videostativene gjerne er mye tyngre. På de dyrere modeller kjøper man forresten stativ og hode separat.

 

Jeg ser at en del billigstativer listes under foto/video. Det er mulig at produsentens sider kan gi en pekepinn på bruksområde. Selv har jeg desverre ikke noen erfaring med stativer som er billigere enn det jeg nevnte, men det er fullt mulig at også disse er gode. På en del utenlandske nettsteder blir i alle fall 686 nevnt som mye for pengene.

 

Men når det er sagt: Er du på budsjett så kjøper du et stativ du har råd til. Resultatet blir sikkert like bra etterhvert selv om filmingen kunne vært litt enklere med et dyrere stativ. Ikke tenk for mye på utstyrshysteriet. Det er fotografen som betyr mest.

 

På dette bildet av Velbon DF-50'en; http://www.fotoskoda.cz/eobchod/images/pro...tsi/1031040.gif

 

...tenk at du skal feste kameraet mitt på den. Da blir spaken på en måte ikke bak kameraet mitt, men på høyresiden. Er det mulig å få til at spaken blir rett bak kameraet mitt (vri den 90 grader liksom?).

Lenke til kommentar

post-135592-1220468262_thumb.jpg

 

Den øverste der og den nederste har smile-priser! Ser at det står "videostativ" på de og.

Noen som har erfaringer med en av de? :)

 

https://prisguiden.no/cat.php?category=st...t=25&ppp=25

__________________

 

En ting jeg alltid har lurt på: På f. eks den Velbon CX-480 så står det Maxhøyde: 147cm + 30cm.

 

Hva vil dette si?

Endret av Requi
Lenke til kommentar
...tenk at du skal feste kameraet mitt på den. Da blir spaken på en måte ikke bak kameraet mitt, men på høyresiden. Er det mulig å få til at spaken blir rett bak kameraet mitt (vri den 90 grader liksom?).

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du kan montere kameraet slik at spaken kommer bak kameraet. Eller du kan montere det slik at spaken kommmer på siden eller foran, men det vil du normalt ikke gjøre.

 

Når det gjelder spørsmålet i neste post om høyde så er nok +30 cm høyden på liften som kan heises opp på Velbon-stativene. Det er en egen sveiv for å heise opp stolpen som holder hodet. Men når denne er helt oppe vil stativet bli mer ustabilt - særlig når stativet er så pass lett. Så denne funksjonen er nok best å bruke når kamera ikke beveges. (Med mindre du er ute etter raske kamerabevegelser for å understreke action så bør forresten kamera stå i ro i minst 2/3 av klippene.)

 

Mitt tips er at du kjøper det du har råd til asap sliik at du kan bruke tiden til å filme. Jeg vil tro at begge stativene du har linket til funker fint. Film mye. Dersom du ikke har noen erfaring bør du også kjøpe eller låne en bok om temaet, f eks boken til Jarle Leirpoll som heter noe slikt som video i praksis. Den leser du på en eller to dager. Følger du hans råd vil ditt sluttprodukt bli mange ganger bedre enn ved prøving og feiling.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset roolf! Boka er bestilt.

En liten siste ting som jeg ikke helt finner ut av; har CX-480 quick-release?

 

Er det stor forskjell på quick-release og ikke-quick-release? Har aldri prøvd det ut i praksis. Kan jo tenke meg at det er lettere med quick-release, men hvor tungvindt er det egentlig uten quick-release?

 

Her er forresten 4 bilder av Velbon CX-480 som jeg fant på en random fransk nettside.

 

img5463xu8.jpg

 

img5471rr4.jpg

 

img5466ul2.jpg

 

img5473uc0.jpg

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...