Gå til innhold

Innkalt til HMKG, Januar 2009


Nitrius

Anbefalte innlegg

Fikk brev i posten idag, om innkallelse til HMKG(Hans Majestet Kongens Garde) 12. Januar 2009. Oppmøte Sessvollmoen ved Gardermoen. Noen fler her som har blitt innkalt? Eller kanskje noen som har fullført førstegangstjenesten sin hos HMKG, som har lyst til å fortelle litt om det?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk brev i posten idag, om innkallelse til HMKG(Hans Majestet Kongens Garde) 12. Januar 2009. Oppmøte Sessvollmoen ved Gardermoen. Noen fler her som har blitt innkalt? Eller kanskje noen som har fullført førstegangstjenesten sin hos HMKG, som har lyst til å fortelle litt om det?

 

Hepp hepp! Fikk innkallingen i dag. :-) Happy, happy...

 

Så, hvor mange er det i en kontigent anyway? Facebook-gruppe, noen? :p

Lenke til kommentar
Fikk brev i posten idag, om innkallelse til HMKG(Hans Majestet Kongens Garde) 12. Januar 2009. Oppmøte Sessvollmoen ved Gardermoen. Noen fler her som har blitt innkalt? Eller kanskje noen som har fullført førstegangstjenesten sin hos HMKG, som har lyst til å fortelle litt om det?

 

Hepp hepp! Fikk innkallingen i dag. :-) Happy, happy...

 

Så, hvor mange er det i en kontigent anyway? Facebook-gruppe, noen? :p

 

Husk at facebookgrupper er en litt farlig ting å begi seg ut på. Forsvaret er veldig skeptisk til det, fordi det ofte legges ut bilder og info som i utgangspunktet virker veldig harmløst, men som gjerne skulle vært innad i forsvaret. Om man lager en facebookgruppe for å bli kjent med kommende medsoldater og eventuelt deler treningstips, avtale treningsturer osv osv, er en annen sak, men tenk før dere legger ut ting dere tror kan slå tilbake senere. Husk at befalet sjekker ut disse sidene så hvis de kommer over ting som ikke burde vært der kan det få følger.

Lenke til kommentar
Husk at facebookgrupper er en litt farlig ting å begi seg ut på. Forsvaret er veldig skeptisk til det, fordi det ofte legges ut bilder og info som i utgangspunktet virker veldig harmløst, men som gjerne skulle vært innad i forsvaret. Om man lager en facebookgruppe for å bli kjent med kommende medsoldater og eventuelt deler treningstips, avtale treningsturer osv osv, er en annen sak, men tenk før dere legger ut ting dere tror kan slå tilbake senere. Husk at befalet sjekker ut disse sidene så hvis de kommer over ting som ikke burde vært der kan det få følger.

 

Det er notert.

Endret av Brutulf
Lenke til kommentar
Fikk brev i posten idag, om innkallelse til HMKG(Hans Majestet Kongens Garde) 12. Januar 2009. Oppmøte Sessvollmoen ved Gardermoen. Noen fler her som har blitt innkalt? Eller kanskje noen som har fullført førstegangstjenesten sin hos HMKG, som har lyst til å fortelle litt om det?

 

Hepp hepp! Fikk innkallingen i dag. :-) Happy, happy...

 

Så, hvor mange er det i en kontigent anyway? Facebook-gruppe, noen? :p

Jeg ble innkalt i august, så er der nå. Er halvveis i rekrutten! Kontigenten som rykka inn samtidig med meg var på ca 440 stk. Nå er det igjen ca 400, fordelt på 4 tropper.

 

alekstef: Hva er det som er forferdelig med å tj.gjøre i hmkg forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Fikk brev i posten idag, om innkallelse til HMKG(Hans Majestet Kongens Garde) 12. Januar 2009. Oppmøte Sessvollmoen ved Gardermoen. Noen fler her som har blitt innkalt? Eller kanskje noen som har fullført førstegangstjenesten sin hos HMKG, som har lyst til å fortelle litt om det?

 

Hepp hepp! Fikk innkallingen i dag. :-) Happy, happy...

 

Så, hvor mange er det i en kontigent anyway? Facebook-gruppe, noen? :p

Jeg ble innkalt i august, så er der nå. Er halvveis i rekrutten! Kontigenten som rykka inn samtidig med meg var på ca 440 stk. Nå er det igjen ca 400, fordelt på 4 tropper.

 

alekstef: Hva er det som er forferdelig med å tj.gjøre i hmkg forresten?

Jeg kan jo ikke si noe av erfaring, men etter hva jeg har hørt så må man stå på vakt i timevis utenfor Slottet, kunne alle de syke bevegelsene osv. Det er vel kanskje det at jeg har problemer med å stå i ro for lenge som gjør at det høres fælt ut.

Lenke til kommentar

Har selv tjenestegjort i HMKG. Det er veldig krevende å være gardist, med tanke på at du skal være nærmest perfekt i sluttet orden og samt fungere som en soldat under grønntjeneste(felt).

 

Etter rekrutten på Terningmoen blir dere overfør til Huseby leir i Oslo(de som er gode nok). Der starter dere en 5 uker lang(?) gardeperiode. Her lærer dere å bli gardister, bla: ordentlig bruk av antrekk, slutten orden(SLO) og mye mer!

 

Det er ikke alle som greier dette. Men jeg vil si det er veldig givende og ikke minst bra å utfordre deg selv til mestre det som måtte komme. Det er mye bedre enn å bare å hatt en slapp militærtjeneste. Det skjer alltid noe i HMKG.

 

Og vaktdelen kan være litt kjipt. Dere står ute i 2timer, og inne i vaktbua i 4timer, så ut igjen. Hvem sier nei til at kjære mor tar et bilde med deg forran slottet mens du står der i paradeantrekk på vakt?

 

God vakt!

Lenke til kommentar

Er selv korporal i garden for øyeblikket, med stilling som nestlagfører og samme innrykk som deg, bare i år. Fordelen med innrykket i januar er at du får unnagjort den kjipeste og hardeste delen av året med en gang. I tillegg til at du får flest vakter om sommeren, mens det er litt fok og det sker ting på post. Ihvertfall utenfor slottet og akershus. Lettkledde jenter på vei til Huk badestrand forbi Bygdø er heller ikke å forakte.

 

Uansett. Garden kan være en svært givende og spennende tjeneste hvis du har riktig innstilling og er forberedt på at det vil bli stilt krav til deg som gardist, spesielt når det kommer til antrekk og indretjeneste. Stryking av uniformer og spitting av sko må til, selv om det til til tider føles svært kjipt.

 

Tjenesten ellers består i først et par måneder med rekruttperiode som sagt tidligere. Der lærer du grunnleggende infanteristkunnskaper. Stridsteknikk, skyting, stridsdriller og det å bo og overleve i felt.

 

Etter rekrutten blir du overført til Huseby leir, i Oslo. Da kommer du enten inn i 5. gardekompani, som er et støttekompani med sanitet, vedlikehold, og kommandoplass-tropper. Disse står ikke så mye vakt og har en generelt lite krevende tjeneste. Kompanignseren med teksten: "KP5 - vi chillern'" sier vel sitt der:p

 

Flesteparten blir sendt til et såkalt vaktkompani, som er kp 1, 2 og 4. Her stilles det en smule hardere krav, for i tillegg til å være vaktkompani er dette også geværkompani som settes på nasjonalt beredskap etter ca. 8 måneders tjeneste. Vaktkompaniene er delt inn i 4 tropper du kan søke deg til hvis du er heldig. Det er 2 geværtropper, 1 eskortetropp og en rekogniseringstropp.

 

Geværtroppene er slagkraften i garden. Oppsatt på Rekylfri 84mm kanon, Mg3, ag3/hk416, 40mm granatutskytningsrør og litt forskjellig stæsj. Disse trener mye stridsteknikk, strid i begbygget område og områdesikring.

 

Eskortertoppen er satt opp på lettpansret biler beregnet på eskortering av VIPer osv. Den kan også fungere som en geværtropp, men har ikke slagkraften til 84mm kanonene i tilfelle pansra kjøretøy.

 

Rek. troppen er de som i utgangspunktet har det hardest. De er først ut, rekogniserer og oppklarer områder, ligger i observajonspost og rapporterer om fientlig aktivitet osv. før geværtroppene rykker inn. Rek. troppen er også satt opp med skarpskytterlag med skarpskytterrifle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er fortiden inne i Garden som sjåfør i Log kp.5.

De som disser kp.5 er egentlig bare missunelige på vår tilværelse her i Garden.

Dette pga allright befal og en selvstendig tjenste.. :new_woot:

 

Du får mange nye bekjentskap og er ett lærerikt år!

 

P.s Som sjåfør slipper du unna all vakt tjenste!! :tease:

 

Hilsen gutta i Playstation Kompaniet

Endret av jur_gus
Lenke til kommentar
Er selv korporal i garden for øyeblikket, med stilling som nestlagfører og samme innrykk som deg, bare i år.

 

Jeg skal inn i Oktober i år, og lurer litt på hva slags trening man får i gævertroppene?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sykt høydeskrekk, og er ikke akkurat veldig keen på å rappellere ned vegger eller lignende.

Lenke til kommentar
Fikk brev i posten idag, om innkallelse til HMKG(Hans Majestet Kongens Garde) 12. Januar 2009. Oppmøte Sessvollmoen ved Gardermoen. Noen fler her som har blitt innkalt? Eller kanskje noen som har fullført førstegangstjenesten sin hos HMKG, som har lyst til å fortelle litt om det?

 

 

Hei hei, fikk oxo inkallelse i dag til Garden i januar 2009, har laget en gruppe på facebook for de som skal inn i januar=D

Lenke til kommentar

Har vært i garden selv. Du kommer til å hate 75% av tiden i garden, men etter endt tjeneste kommer du til å se tilbake på det som en erfaring for livet...

 

MEN, hadde jeg visst hva jeg gikk til når jeg valgte garden hadde jeg ALDRI i livet meldt meg frivillig. I militæret blir man behandlet som barn...

Min anbefaling til deg, hvis du liker å "schlappe av", unngå militæret...

Lenke til kommentar
Er selv korporal i garden for øyeblikket, med stilling som nestlagfører og samme innrykk som deg, bare i år.

 

Jeg skal inn i Oktober i år, og lurer litt på hva slags trening man får i gævertroppene?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sykt høydeskrekk, og er ikke akkurat veldig keen på å rappellere ned vegger eller lignende.

 

Høydeskrekk er ikke noe problem. Er du uheldig kan det være at det blir rappelering på lueløpet, (noe du må gjennom for å få gardlua) men du blir ikke tvunget til å gjøre det hvis du virkelig ikke vil. Var en i troppen som hadde det problemet. Han sto i en halvtimes tid før han fant ut at han ikke klarte, og da var alt egentlig helt greit. Ingen som holder det mot ham.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Har også vært i garden, i kp2(eskortekompani). Som J-Core sier kommer du til å hate mye av tiden. Det er masse venting, unødig vasking, sinna befal, dårlig mat, kalde vakter osv... Men jeg ser tilbake på året som en positiv erfaring. Fikk også bekjentskaper med masse gøye folk.

 

Lueløp hadde vi foresten aldri. Det var såpass mangel på vaktgardister da vi skulle få lue at vi fikk den utdelt på oppstilling dagen før første vakt, uten noe mer pes.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...