Gå til innhold

Headset til musikkproduksjon


Kodius

Anbefalte innlegg

Da jeg nå har fått meg samboer, er det ønskelig å gjøre min store hobby musikkproduksjon noe mer diskret for omgivelsene:) Jeg fragår dermed mine høyt elskede studiomonitorer og går over til headset. Det jeg er ute etter er anbefalinger på headset som primært er laget for studiobruk. Det er viktig med god bass, skarp diskant og ellers det som kjennetegner studiomonitorer. Prisklasse 1500kr - 2500kr.

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Mvh

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BeyerDynamic DT770M. De er spesielt laget for medhør av trommiser og til monitorering generelt pga. ekstrem demping av ekstern lyd. Tørr lyd og "våkner ikke til liv" før det spilles høyt, akkurat som mange studiomonitorer. Er i øvre sjikt av din prisklasse.

Vil du ha noe med mer "liv" og kraftigere diskant og bass er BeyerDynamic DT 770 Pro bra valg. Er litt billigere enn M utgaven og er mer "Hi-Fi" i gjengivelsen.

Begge er bygget for proff bruk og alle deler kan skiftes/byttes.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Da jeg nå har fått meg samboer, er det ønskelig å gjøre min store hobby musikkproduksjon noe mer diskret for omgivelsene:) Jeg fragår dermed mine høyt elskede studiomonitorer og går over til headset. Det jeg er ute etter er anbefalinger på headset som primært er laget for studiobruk. Det er viktig med god bass, skarp diskant og ellers det som kjennetegner studiomonitorer. Prisklasse 1500kr - 2500kr.

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Mvh

 

K

 

Vil anbefale grado SR 225. En "åpen" og forholdsvis klangnøytral hodetelefon, som ikke farger lyden slik DT770 kan ha en tendens til å gjøre, mer merkbart på de lavere frekvensene.

 

Skjønt, for å få et par slike innenfor prisrammen din må du sannsynligvis belage deg på å bestille fra utlandet. Vet ikke hvordan erfaringene er ved å bestille fra grado selv, men ebay har siden feedbacksystemet fikk en overhaling, blitt et rimelig sikkert sted å bestille fra.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
BeyerDynamic DT770M. De er spesielt laget for medhør av trommiser og til monitorering generelt pga. ekstrem demping av ekstern lyd. Tørr lyd og "våkner ikke til liv" før det spilles høyt, akkurat som mange studiomonitorer. Er i øvre sjikt av din prisklasse.

Vil du ha noe med mer "liv" og kraftigere diskant og bass er BeyerDynamic DT 770 Pro bra valg. Er litt billigere enn M utgaven og er mer "Hi-Fi" i gjengivelsen.

Begge er bygget for proff bruk og alle deler kan skiftes/byttes.

Var og tok en prøvelytting av DT 770 Pro i dag, de var jo intet annet enn knallbra! Regner med å gå til innkjøp av disse. Tusen takk for tipset:)

Lenke til kommentar
Vil anbefale grado SR 225. En "åpen" og forholdsvis klangnøytral hodetelefon, som ikke farger lyden slik DT770 kan ha en tendens til å gjøre, mer merkbart på de lavere frekvensene.

Jeg vil anta at trådstarter er ute etter lukkede hodetelefoner siden musikkproduksjonen skal foregå hjemme. Ingenting er kjedeligere enn å bli forstyrret av eksterne lyder når man lager musikk, og tilsvarende lydlekkasje er irriterende for omgivelsene når man hører sekvenser om og om igjen...

Da utgår alt av premium fra Grado.

Beyerdynamic har også semi-åpne og åpne hodetelefoner med DT880 og DT990 som begge overgår Grado 225 på lydkvalitet, bærekomfort og byggekvalitet, men som med Gradoen er utenfor trådstarters budsjett.

På bærekomfort og byggekvalitet henger Grado langt etter det AKG, Sennheiser og BeyerDynamic leverer.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Var og tok en prøvelytting av DT 770 Pro i dag, de var jo intet annet enn knallbra! Regner med å gå til innkjøp av disse. Tusen takk for tipset:)

Bare hyggelig å hjelpe. Har drevet endel med musikkproduksjon selv både hjemme og i studio så jeg har visse ideer om hva som fungerer :)

Lenke til kommentar
Beyerdynamic har også semi-åpne og åpne hodetelefoner med DT880 og DT990 som begge overgår Grado 225 på lydkvalitet.

 

Nå beveger du deg farlig nær fanboyland, har ikke hørt 990 så kan ikke uttale meg om det, men at 880 overgår 225 på lydkvalitet er en RELATIVT sterk påstand.

 

Personlig holder jeg meg for god til å uttale meg om hva som høres bedre ut enn hva når man nærmer seg upper midrange/highend-lite segmentet, siden dette stort sett er forbeholdt idiotene på headfi, et forum jeg mener favoriserer grado istykker.

 

Forøvrig anbefaler jeg deg å sjekke ebay/amazon/whathaveyou før du avgjør at et sett hodetelefoner tilgjengelige for 200$ er mer enn trådstarters budsjett, når budsjettet er angitt til mellom 1500 og 2500.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Var kanskje å ta litt hardt i :) Jeg liker også Grado som passer utrolig bra til rock'n roll.

Men når det kommer til musikkproduksjon i miljøer der man vil ha lite lydinntrenging, lydlekkasje og byggekvalitet som tåler en støyt, mener jeg fortsatt de lukkede/semi-åpne "proff" variantene fra BeyerDynamic, Sennheiser og AKG er mye bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...