Gå til innhold

Noen spørsmål angående gamle objektiver


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ny på SLR fronten og har for tiden et Pentax K20D i bestilling som mitt første speilreflekskamera. I den forbindelse så har jeg besøkt mine foreldre og gått gjennom dems samling av gamle objektiver og utstyr. Der fant jeg følgende (har kun skrevet ned det jeg så skrevet på selve objektivet siden jeg ikke kunne finne mer info om dem).

 

Objektiver brukt på et Pentax ME super:

 

Vivitar 28mm 1:2,8

 

Objektiver brukt på et Canon AE-1 (rundt 22-23 år gammelt tror jeg):

 

Tokina SD 28-70mm 1:3,5-4,5

JCPenney MC zoom 80-200mm 1:3,9

 

Disse ser ut til å ha et spesielt festesystem for canonkameraet

 

Objektiver brukt på et Mamiya DSX 1000 (rundt 30 år gammelt):

 

Chinon zoom 75-205mm 1:3,5 (skruobjektiv)

Mamiya/sektor SX 55mm 1:1,8 (skruobjektiv)

 

Objektiver brukt på et practica kamera fra rundt 1976 (kameraet er ikke lenger å oppdrive så jeg vet ikke modellen):

Pentacn MC 2,8/29 (skruobjektiv) (skal visstnok være produsert i Zeiss-fabrikken i Jena)

 

I tillegg fant jeg 2 stk blitser:

Matz 303b mecablitz 303b L23 BC (brukt på canonkameraet ovenfor men passet visstnok til de andre også)

Braun hobby 23b (brukt på mamiyakameraet ovenfor men passet også til de andre)

 

 

Er det noen av dere som har noe kjennskap til disse objektivene (og blitsene)?

Vil de passe til det pentaxkameraet jeg har kjøpt (vet at man kan få kjøpt feste til skruobjektiv til dette hvertfall og håper hvertfall de skruobjektivene jeg fant dermed kan brukes)?

Er det i det hele tatt verdt å bruke dem eller burde jeg heller kjøpe meg helt ny optikk?

 

Jeg så også at en del av de gamle objektivene hadde blitt no støvete og noen hadde noen små flekker på seg. Hvordan bør man rengjøre disse (trenger nok noe annet enn en pussefille for å få vekk flekkene)?

Et av objektivene hadde også noen sorte merker som jeg så da jeg kikket gjennom det som ikke gikk bort når jeg prøvde å pusse litt på det og som ikke er synlige om man ser på selve glasset. Er dette objektivet ødelagt?

 

Ble litt mange spørsmål her, men er ny på området...

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektiver brukt på et Pentax ME super:

 

Vivitar 28mm 1:2,8

Dette kan brukes uten videre på K20D, men du må antakelig bruke nedblendet lysmåling - da jeg tviler på at objektivet har overføring av blenderdata til kamerahuset.

 

Objektiver brukt på et Canon AE-1 (rundt 22-23 år gammelt tror jeg):

 

Tokina SD 28-70mm 1:3,5-4,5

JCPenney MC zoom 80-200mm 1:3,9

Disse kan ikke brukes på noen digitale kameraer i dag, dvs. det er mulig å finne adapter til FourThirds-kameraer (Olympus og Leica/Panasonic). Finnes også adapter til EOS, men med glass og som både koster flesk og yter dårlig. Det er heller ikke høykvalitetsoptikk, så jeg ville ikke brydd meg stort om akkurat dette.

 

 

Objektiver brukt på et Mamiya DSX 1000 (rundt 30 år gammelt):

 

Chinon zoom 75-205mm 1:3,5 (skruobjektiv)

Mamiya/sektor SX 55mm 1:1,8 (skruobjektiv)

 

Objektiver brukt på et practica kamera fra rundt 1976 (kameraet er ikke lenger å oppdrive så jeg vet ikke modellen):

Pentacn MC 2,8/29 (skruobjektiv) (skal visstnok være produsert i Zeiss-fabrikken i Jena)

Alle disse skal du så vidt jeg vet kunne bruke med adapter og nedblendet lysmåling på K20D. Du må lete etter M42->K-adapter (Ebay er et soleklart hint!).

 

I tillegg fant jeg 2 stk blitser:

Matz 303b mecablitz 303b L23 BC (brukt på canonkameraet ovenfor men passet visstnok til de andre også)

Braun hobby 23b (brukt på mamiyakameraet ovenfor men passet også til de andre)

Dropp å prøve disse på det digitale kameraet, da de kan ha for høy trigger spenning for kameraet ditt, og du risikerer å grille K20D-en...

 

Er det i det hele tatt verdt å bruke dem eller burde jeg heller kjøpe meg helt ny optikk?
Vivitar 28 f/2.8 kan du jo bare prøve om er bra nok for deg. Adapter til M42-objektivene er dessuten så billig (vi snakker om <50 kr inkl frakt) at det er også bryet verdt. Særlig Mamiya/Sekor-objektivet tror jeg kan være et veldig fint portrett-objektiv hvis det mekanisk er i orden.

 

Jeg så også at en del av de gamle objektivene hadde blitt no støvete og noen hadde noen små flekker på seg. Hvordan bør man rengjøre disse (trenger nok noe annet enn en pussefille for å få vekk flekkene)?
Jeg ville kjøpt en pakke med egnede våtservietter, Hama har noen slike og sikkert andre også.

 

Et av objektivene hadde også noen sorte merker som jeg så da jeg kikket gjennom det som ikke gikk bort når jeg prøvde å pusse litt på det og som ikke er synlige om man ser på selve glasset. Er dette objektivet ødelagt?
Kanskje, kanskje ikke. Det er uansett ikke verre enn å prøve. Virker bildekvaliteten tilfredsstillende og det mekanisk er greit, kjør på. Blir bildene dårlige - dropp det ;-)

 

Ble litt mange spørsmål her, men er ny på området...
Det er helt greit :-) Mye morsommere med slike spørsmål enn "Skal jeg kjøpe 450D eller 40D?", "Hva er best - D80 eller 450D?", "Kameraet mitt virker ikke - hva er galt?" etc...
Lenke til kommentar

Vivitar 28mm 1:2,8: Vet ikke så mye om denne. Fra kameraet å tyde så er det vel snakk om et autofokusobjektiv så det skulle fungere fint. Kvaliteten vet jeg ikke så mye om.

 

Tokina SD 28-70mm 1:3,5-4,5

JCPenney MC zoom 80-200mm 1:3,9

Som du sier - Canon objektiver, de vil ikke passe.

 

Chinon zoom 75-205mm 1:3,5 (skruobjektiv) Er jo et ganske raskt objektiv med fast blender 3.5 over hele linja. Er absolutt verdt et forsøk.

Mamiya/sektor SX 55mm 1:1,8 (skruobjektiv)Søkt på nettet, info om objektivet her: Linky1

 

Noen bilder her:

Linky2

 

Virker som et ok objektiv.

 

Pentacon MC 2,8/29 (skruobjektiv) Er også kjent som Meyer Orestegon Info

 

Mer info og noen linker til bilder finnes her: Linky4

 

 

Støv og slikt lar seg fjerne med linsepapir og litt objektiv rens som fås kjøpt på fotobutikken. De svarte merkene kan være sopp (ikke sikkert, har ikke sett sånt selv, men vet at sånt kan oppstå om objektiver blir liggende for lenge i mørke/fuktige omgivelser).

 

For min del virker Pentacon-objektivet som det mest spennende. Alt i alt kan det være vel verdt pengene å bestille et M-42/Pentax adapter fra Ebay. Bildestabiliseringen i K20D vil også fungere på disse objektivene, i alle fall på fastoptikken (50mm og 29mm).

 

Har selv flere M42 objektiver som jeg bruker (Takumar 50mm/4 makro og 35mm/3.5) og kvaliteten er det ikke noe i veien med.

Lenke til kommentar
Vivitar 28mm 1:2,8: Vet ikke så mye om denne. Fra kameraet å tyde så er det vel snakk om et autofokusobjektiv så det skulle fungere fint. Kvaliteten vet jeg ikke så mye om.

 

Pentax ME Super er så absolutt ikke et autofokuskamera, det har ikke engang P modus og fungerer uten batterier. Jeg har det selv.

 

Francis

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

 

Virker jo som om det var endel i denne objektivsamlingen som kan komme til god nytte :)

Da gjenstår det bare å vente til selve kameraet kommer så jeg får testet dem ut, men det virker som om leveringstiden fra multicom på k20d'en kan ta litt tid (ventet litt over en uke nå, men vet ingenting om når den evt. er antatt å komme).

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det samme som du for noen år siden - da jeg hadde tilgang på noen eldre manuelle objektiver, men hadde et kamerahus som var noe ødelagt. Kjøpte et D70s med 18-70 kit objektiv, og prøvde de gamle objektivene på det. Har også en Vivitar 28, men er ikke helt fornøyd med den. Syns den er "uskarp" i forhold til det gamle 50mm nikkor objektivet jeg også har. Men - det er ikke objektivet som "tar" bildene, så det kan nok ligge litt feil hos fotografen også.

Favoritten min blandt de gamle manuelle objetivene mine er alikevel en fast 300mm Soligor. Den er mye med meg på tur - både på motorsportarrangement, og i naturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...