Gå til innhold

Oppsett til all-round PC


Anbefalte innlegg

Har nå drivi å tukla litt rundt med å bytte deler i prisguiden, og tror jeg har kommet fram til et noenlunde greit resultat.Jeg har sett en del på 4850 i crossfire opp mot et enkelt 4870, og har kommet fram til at 4850 i crossfire får litt bedre fps enn 4870 på høyere oppløsninger. 4870 ligger derimot bare noen få fps bak(1-6)og koster 500kr mindre enn et 4850 crossfire oppsett. Så lurer på om dette egt er noe vits? Jeg har også noen spm angående selve oppsettet tho:

 

passer hovedkortet til crossfire oppsette mitt?

holder rammen mål?

passer Thermaltake Duorb viftene til skjermkortene?(Radeon HD 4850)

og sist, vil denne pc'n være relativt fremtidsrettet og holde en stund?

Takker for svar :)

 

Handlevogn <--

Endret av Andy200
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå drivi å tukla litt rundt med å bytte deler i prisguiden, og tror jeg har kommet fram til et noenlunde greit resultat.Jeg har sett en del på 4850 i crossfire opp mot et enkelt 4870, og har kommet fram til at 4850 i crossfire får litt bedre fps enn 4870 på høyere oppløsninger. 4870 ligger derimot bare noen få fps bak(1-6)og koster 500kr mindre enn et 4850 crossfire oppsett. Så lurer på om dette egt er noe vits? Jeg har også noen spm angående selve oppsettet tho:

 

passer hovedkortet til crossfire oppsette mitt?

holder rammen mål?

passer Thermaltake Duorb viftene til skjermkortene?(Radeon HD 4850)

og sist, vil denne pc'n være relativt fremtidsrettet og holde en stund?

Takker for svar :)

 

Handlevogn <--

 

Alt ser greit ut men som sagt under gir X48 bedre ytelse med Crossfire

 

1. Ja, men et HK med X48 gir full bredbånd på begge PCI-E spora. (altså bedre)

2. Rammen holder mål etter det jeg er vant til.

3. Det er jeg ikke sikker på?, enten får noen andre svare elrs prøv og hvis d ikke funker bruk angrerett.

Endret av m4r3ns1us
Lenke til kommentar
Alt ser greit ut men som sagt under gir X48 bedre ytelse med Crossfire

 

1. Ja, men et HK med X48 gir full bredbånd på begge PCI-E spora. (altså bedre)

2. Rammen holder mål etter det jeg er vant til.

3. Det er jeg ikke sikker på?, enten får noen andre svare elrs prøv og hvis d ikke funker bruk angrerett.

 

Takker (:

Jeg har oppdatert handelvognen med et Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3) som støtter X48.

satser på at denne kan kjøre crysis med ganske bra settings? Vil bruke pc'n en stund før jeg bytter ut.

Endret av Andy200
Lenke til kommentar

Okay, det ble litt forandringer.

Satt opp en handlekurv på amentio sine sider, og har så langt kommet frem til dette:

oppsett2le8.jpg

 

Har skiftet strømforsyning da amentio ikke hadde mist 1000w, og vil helst bestille alt fra et sted. Har også som sagt byttet HK til et med X48 brikkesett så jeg får 16x båndbredde på begge skjermkortene. Det siste jeg så langt har byttet er rammen, da dette nå er et OCZ TECH DDR2 4GB Vista Performance Platinum PC2-6400.

 

Jeg vil bare si igjen at denne pc'n skal brukes til alt mulig. Spill, film, musikk, videoredigering, bilderedigering osv. Så derfor har jeg valgt en quad-core i og med at jeg kommer til å gjøre en del multi-tasking.

Kom gjerne med innspill. Setter veldig pris på det! :)

Endret av Andy200
Lenke til kommentar

Du trenger ikke 1 000 Watt PSU, 750 Watt holder i bøtter og spann.

 

TechReport klarte ikke å få HD 4850 i CF til å dra mer enn 370 Watt (hele systemet) med et oppsett med QX9650, 4 minnebrikker etc, X38 hovedkort, 1 harddisk med mer (målt i stikkontakten). Noe som faktisk forteller meg at en 550 Watts PSU fra Antec, Seasonic eller Corsair drar dette oppsettet med god margin. Går man opp til 650 Watt, f.eks Antec NeoPower Blue 650, så vil oppsettet på 100 % load ikke bruke mer enn litt over 50 % av PSU-ens kapasitet. AnandTech kommer til noe av det samme resultatet.

 

Men er planen å kjøre 2 stk HD 4870x2 i CF så er behovet for 1 000 Watt der.

 

Og ikke kom med argumentet om at nye GPU-er vil kreve mer strøm. GPU-ene er helt på grensa av hva man kan håndtere av varme med luftkjøling. Derfor kan man ikke lage noen som krever særlig mer tilgang på strøm uten å endre kjølemetode.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke 1 000 Watt PSU, 750 Watt holder i bøtter og spann.

 

TechReport klarte ikke å få HD 4850 i CF til å dra mer enn 370 Watt (hele systemet) med et oppsett med QX9650, 4 minnebrikker etc, X38 hovedkort, 1 harddisk med mer (målt i stikkontakten). Noe som faktisk forteller meg at en 550 Watts PSU fra Antec, Seasonic eller Corsair drar dette oppsettet med god margin. Går man opp til 650 Watt, f.eks Antec NeoPower Blue 650, så vil oppsettet på 100 % load ikke bruke mer enn litt over 50 % av PSU-ens kapasitet. AnandTech kommer til noe av det samme resultatet.

 

Men er planen å kjøre 2 stk HD 4870x2 i CF så er behovet for 1 000 Watt der.

 

Og ikke kom med argumentet om at nye GPU-er vil kreve mer strøm. GPU-ene er helt på grensa av hva man kan håndtere av varme med luftkjøling. Derfor kan man ikke lage noen som krever særlig mer tilgang på strøm uten å endre kjølemetode.

 

Ah okay. Så jeg trenger langt ifra 1000w PSU. Tenkte jeg skulle investere i en PSU som jeg kunne ha en stund pga GPU-ene sine strømkrav kanskje gikk oppover. Men det du sier er at man ikke trenger det sånn foreløpig fordi GPU-ene vil ikke endre strømkravene drastisk i fremtiden. Skal se på de PSU-ene du anbefalte meg :)

 

Hva synes du om resten av oppsettet, noe du ville endret på bortsett fra PSU?

Endret av Andy200
Lenke til kommentar

Resten ser greit ut.

 

Det er mange som tror at strømforbruket har gått helt i taket når det gjelder GPU-er. Det har økt, men ytelsen har økt så til de grader mer. Mitt 5 år gamle ATI 9800 Pro kort vil kreve ca 60 - 70 Watt mindre en et oppsett med HD 4850. Ytelsen er vel fort vekk 3 ganger mer. Så egentlig er det ikke en så ille økning.

 

Da jeg kjøpte 9800 Pro skjermkortet, var det vanlige en 350 - 400 Watt PSU.

 

I tillegg har en moderne GPU fort vekk ca 80 grader under load, og det vil si det er snart ikke mulig å la de bli varmere. Varmen skal bort, og det er ikke store kontaktflaten mellom kjøler og GPU som skal lede vekk denne varmen og ut av kabinettet. Mer effekt til skjermkortet betyr ennå mer produsert varme, ja du forstår sikkert.

Lenke til kommentar
Resten ser greit ut.

 

Det er mange som tror at strømforbruket har gått helt i taket når det gjelder GPU-er. Det har økt, men ytelsen har økt så til de grader mer. Mitt 5 år gamle ATI 9800 Pro kort vil kreve ca 60 - 70 Watt mindre en et oppsett med HD 4850. Ytelsen er vel fort vekk 3 ganger mer. Så egentlig er det ikke en så ille økning.

 

Da jeg kjøpte 9800 Pro skjermkortet, var det vanlige en 350 - 400 Watt PSU.

 

I tillegg har en moderne GPU fort vekk ca 80 grader under load, og det vil si det er snart ikke mulig å la de bli varmere. Varmen skal bort, og det er ikke store kontaktflaten mellom kjøler og GPU som skal lede vekk denne varmen og ut av kabinettet. Mer effekt til skjermkortet betyr ennå mer produsert varme, ja du forstår sikkert.

 

Takker for det informative svaret (:

Greit å lære nye ting i ny og ned. Jeg fant ut at jeg har en av disse psu-ene liggende her på rommet: https://prisguiden.no/product.php?productId=91303

Tror du den vil holde mål til oppsettet mitt?

For hvis den gjør det, så slipper jeg å kjøpe ny psu.

Endret av Andy200
Lenke til kommentar

Effektmessig vil den nok gjøre det, men så er det dessverre 580 Watts versjonen av den legendariske R-serien til Hiper. Søker du på forumet på Hiper 580 så finner du ut hvorfor.

 

Med de problemene som denne er meldt å ha, ville jeg faktisk ikke turt det. Nå har jeg to stk Hiper sjøl (også en av R-serien, 530 Watt) og de funker, så det er nok særlig denne som har problemet. Vi du ha modulære kabler går du for Antec NeoPower 650 Watt, eller kan du kjøpe en Corsair på 650 Watt. NeoPower 650 Watt er faktisk SLI sertifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...