Gå til innhold

Lydkort og lydkvalitet fra digital utgang.


Anbefalte innlegg

Jeg har et Auzentech X-Fi Prelude 7..1 lydkort i tillegg til det som er integrert på mitt EVGA 790i Ultra hovedkort.

 

Pc'en kobles til en Yamaha RX-V3800 receiver, og brukes mye til musiikk avspilling.

 

Det jeg lurer på er om det er noen forskjell i lydkvalitet på lydkort når en benytter den coaxiale eller optiske utgangen. Da er det vel DAC'en i receiveren som prosesserer lyden?

(Er det lydforskjeller mellom den optiske og den digitale coaxiale utgangen?)

 

Det er vel heller ikke vits i å bruke den analoge utgangen fra Auzentech kortet, for DAC'en i Yamaha'en er vel bedre uansett.

 

Lurer på å ta ut Auzentech kortet da jeg ikke trenger ikke de andre fordelene kortet gir (DD / DTS live etc) hvis stereo lyd er like bra fra det integrerte via digitale utganger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet er det ikke noe forskjell på toslink og coax fra auzentech lydkortet og ut til reciever. Bit strømmen vil være den samme uansett, og DAC'en i reciever tar seg av omforming til analoge signaler.

 

Problemet med mange onboard lydkort er at de upmixer alt materiale til 48KHz før den sender videre til reciever ofte, særlig mange Realtek varianter som er å finne på mange hovedkort. Dette kan være med på å forringe lyden noe. Best lydkvalitet får du nok ved å kjøre digitalt fra auzentech lydkortet ditt og til reciever (Toslink eller coax). Ved feks mp3 avspilling og cd avspilling vil du kunne se 44 KHz i displayet på reciever, fra kilder som har dette. Dermed blir ikke lyden tuklet med før den sendes til reciever.

 

Sjekk for sikkerhetsskyld om auzentech lydkortet ikke upmixer til 48KHz uansett kilde. Google vil nok gi deg svaret ganske kjapt :)

 

Håper dette svarte på det du lurte på!

 

mvh

theck1

Endret av theck1
Lenke til kommentar
Problemet med mange onboard lydkort er at de upmixer alt materiale til 48KHz før den sender videre til reciever ofte, særlig mange Realtek varianter som er å finne på mange hovedkort. Dette kan være med på å forringe lyden noe. Best lydkvalitet får du nok ved å kjøre digitalt fra auzentech lydkortet ditt og til reciever (Toslink eller coax). Ved feks mp3 avspilling og cd avspilling vil du kunne se 44 KHz i displayet på reciever, fra kilder som har dette. Dermed blir ikke lyden tuklet med før den sendes til reciever.

 

Sjekk for sikkerhetsskyld om auzentech lydkortet ikke upmixer til 48KHz uansett kilde. Google vil nok gi deg svaret ganske kjapt :)

 

Håper dette svarte på det du lurte på!

 

mvh

theck1

 

Takk for godt svar.

Men når det gjelder upmix til 48khz, så er jo dette mulig å justere selv? Både i Realtek sin HD Audio Manager og i Auzentech sin manager?!

Bruker Realtek driverene nå, og der kan en sette til cd format (24bits / 44.1khz - Studio Quality) Det vises derimot ikke i displayet til receiveren.

Skal sette inn igjen Auzentech kortet i morgen, og teste litt med det også.

 

Men analogt er ikke vits i å bruke? Som jeg sa så er du enig i at DAC'en i Yamaha'en nok er bedre?

Lenke til kommentar
Takk for godt svar.

Men når det gjelder upmix til 48khz, så er jo dette mulig å justere selv? Både i Realtek sin HD Audio Manager og i Auzentech sin manager?!

Bruker Realtek driverene nå, og der kan en sette til cd format (24bits / 44.1khz - Studio Quality) Det vises derimot ikke i displayet til receiveren.

Skal sette inn igjen Auzentech kortet i morgen, og teste litt med det også.

 

Men analogt er ikke vits i å bruke? Som jeg sa så er du enig i at DAC'en i Yamaha'en nok er bedre?

 

Godt mulig realtek har endret på dette, jeg har en eldre versjon på mitt asus a8n sli deluxe hovedkort. Hvis det står 48KHz i displayet selvom du har endret til "cd format (24bits / 44.1KHz)", skulle jeg tro det betyr at den upmixer uansett når du bruker digital utgang. Jeg vet ikke hvor god DAC'en er på auzentech lydkortet ditt, men jeg tipper at DACen i recieveren din er en del bedre. Dermed vil jeg anbefale å bruke digital kabel fra auzentech, og ikke analoge, for dermed å bruke DAC på reciever :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...