Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har foreldre lov og åpne brev adresert til deres barn?


Brunøye

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om dere kan hjelpe meg litt her.

Det som er tingen er at foreldrene til dama åpner hennes brev. Kommer i hennes navn. Hun er 17 år, altså ikke myndig. Kommer jo masse privat post som dem åpner. Noe hun ikke vil. Men dem fortsetter med det siden hun er under 18 så mener dem det er helt naturlig og krenke datterens privatliv.

 

Kan noen hjelpe meg og finne frem til noen lover som sier om det er greit eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen lover å vise til, men det er da helt forkastelig at foreldre åpner brev adressert til barna sine :mad: Dersom det er brev fra skolen og det står spesifikt "til foresatte av <navn>" er saken en annen. ellers bør man ihvertfall spørre og respektere svaret man får. Synes foreldrene til jenta at det er akseptabelt å brase inn på rommet hennes mens dere holder på da? Jeg regner det som en like stor krenking av privatlivet.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen lover å vise til, men så lenge hun er under 18, så er hun under sine foreldres myndighet, og de kan derfor åpnes hennes post for å sikre at det ikke er noe som er upassende for henne.

 

Den gyldne regelen i slike spørsmål er at så lenge du er under 18, så har foreldrene rett, såfrem de ikke er partiske i saken (hvem barnet skal være hos i skillsmisse saker osv.)

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Jeg har ingen lover å vise til, men så lenge hun er under 18, så er hun under sine foreldres myndighet, og de kan derfor åpnes hennes post for å sikre at det ikke er noe som er upassende for henne.

 

Den gyldne regelen i slike spørsmål er at så lenge du er under 18, så har foreldrene rett, såfrem de ikke er partiske i saken (hvem barnet skal være hos i skillsmisse saker osv.)

 

Er du no helt sikker?

Ta eksempel det kommer brev til hun fra vigo der der personlig opplysning om skolevalg. Takke ja eller nei til skolen.

Det har ikke foreldrene no med. Men dem kan teknisk sett gå inn på vigo.no eller sende svarslappen og takke nei mens barne demmes ville gå på skole og utdanne seg og bli noe. Det kan da ikke være lov?

 

Og feks har foreldrene lov og tvinge deres barn til og bruke oppsparte penger til skolebøker feks? Er jo dem som har forsørgingsplikt, ergo dem skal betale skolebøker og nødvendige ting til utdanningen når hun ikke motar stipend?

Lenke til kommentar
Og feks har foreldrene lov og tvinge deres barn til og bruke oppsparte penger til skolebøker feks? Er jo dem som har forsørgingsplikt, ergo dem skal betale skolebøker og nødvendige ting til utdanningen når hun ikke motar stipend?

 

Detta e eg ganske sikker på at ikkje stemme... =P Når personar e 16 så meine eg at dei ska ha kontroll øve sine egne penger som står i bank og ska kunne være med å bestemma ka dei ska bli brukte te. Men som sagt..ganske sikker..ikkje 100% =)

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår av vergemålsloven, så har har en person som har fylt 15 år selv råde rett over de pengene som de selv har tjent, eller som de har fått til rådighet fra andre.

Men vergen (foreldre) kan ta fra barnet den retten om de ser en god grunn for det (kan være at det jeg har missforstått. Juss er ikke en av mine sterke sider ^_^ )

 

Men jeg finner ikke noe der om brev osv.

Lenke til kommentar

Vel. Straffeloven § 145:

Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

 

Så er spørsmålet om det er uberettiget at foreldre åpner sine mindreårige barns post. Jeg er ikke helt sikker på hva som skal til der, men jeg kan tenke meg at samtykke eller lovhjemmel er de to viktigste måtene å unngå "uberettigethet". Samtykke foreligger ikke, og hvis vi ser i vergemålsloven står det ikke noe om dette der - bare om inngåelse av avtaler og råderett over egne midler. Samtidig er det åpenbart at foreldre ikke kan være uberettiget til å åpne brev hvis barnet er ungt nok. At en femåring skulle ha rett til å nekte foreldrene å åpne brevene hans ville være upraktisk. Sannsynligvis vil det være en glidende vurdering, der foreldrene selvsagt har rett til å åpne all posten så lenge barnet ikke kan lese, mens når hun er 17 skal det antakelig en del til før det er lovlig.

Endret av AlexD
Lenke til kommentar

Som påpekt ovenfor, så er det ulovlig å åpne andres brev.

 

Poenget som de fleste ser ut til å ha mistet, er at selv umyndige har rettigheter. De er like mye vernet av norsk lov, selv om de også er under foreldrenes verge.

 

Såfremt det ikke foreligger samtykke, så er foreldrenes eneste adgang til å åpne brevene gjennom alminnelig nødrett.

Lenke til kommentar

En gang jeg stod i kø på posten var det en som ville hente et rekommandert brev adresert til datteren som var 12. Det fikk han ikke lov til. Hun måtte hente det selv, sa de. Han ble amper og sa han hadde rett til å kontrollere posten før datteren fikk den. Det hjalp ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...