Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fungerer N-nettverk på G-nettverkskort?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg leier en leilighet hvor det er tre boenheter.

I andre etasje er det en Aiport Express som leverer trådløst nettverk. Dårlige greier.

Vil det lønne seg for meg å få tak i et nettverkskort (PC-CARD) som støtter N-teknologien?

Altså, da må man konfigurere routeren til n, og ikke g. Men vil da PC'er med kun støtte for g-nettverk fungere på n-nettverket? Jeg har lest at dersom det er en g-enhet tilkoblet på nettverket, så vil automatisk routeren omstille seg til et g-nettverk.

 

Om så:

Kan jeg da be husverten om å installere en Airport extreme i andre etasje, og en express i første og tredje? Slik at man kan konfigurere selv om man vil ha n eller g-nettverk i sin etasje. Jeg bor i tredje.

 

Uansett.. g-nettverket som er nå fungerer svært dårlig. Blir nok bedre uansett dersom det blir satt en extreme-versjon i andre etasje, og en express i første og tredje som fungerer som extendere. Om n-nettverk går an å konfigurere på dem individuelt i etterkant er da ikke nøye, for jeg vil få bedre signal uansett.

 

Noen synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rimelig sikker på at det finnes en N-modus som også støtter G, akkurat som det finens en mixed modus for b/g. Du vil naturligvis ikke få noen av fordelene med N-nettverket når du bruekr den modusen, så ved mindre de fleste av brukerene har N kompatible nettverkskort så hjelper det jo ikke på situasjonen så fryktelig mye. n-baserte nettverk har j mye bedre rekkevidde, men om bare halvparten av klientene har n-kompatible kort så hjelper det jo ikke så mye.

 

Det er to andre ting du kan sjekke ut...

 

- Har du mulighet til å sette på en antenne på ruteren? Hvis ja, så kan du bytte den uyt med en sterkere antenne, evt og en retningsbestemt antenne. Det vil forsterke signalet betydelig.

 

- Du kan også bruke en reapeater (eller en billig DD-WRT kompatibel ruter satt til repeater modus) til å gjennta nettverket. Da bare plasserer du den halvveis mellom den originale ruteren og der maskinene står, så vil den utvide nettverket for deg.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at det finnes en N-modus som også støtter G, akkurat som det finens en mixed modus for b/g. Du vil naturligvis ikke få noen av fordelene med N-nettverket når du bruekr den modusen, så ved mindre de fleste av brukerene har N kompatible nettverkskort så hjelper det jo ikke på situasjonen så fryktelig mye. n-baserte nettverk har j mye bedre rekkevidde, men om bare halvparten av klientene har n-kompatible kort så hjelper det jo ikke så mye.

 

Det er to andre ting du kan sjekke ut...

 

- Har du mulighet til å sette på en antenne på ruteren? Hvis ja, så kan du bytte den uyt med en sterkere antenne, evt og en retningsbestemt antenne. Det vil forsterke signalet betydelig.

 

- Du kan også bruke en reapeater (eller en billig DD-WRT kompatibel ruter satt til repeater modus) til å gjennta nettverket. Da bare plasserer du den halvveis mellom den originale ruteren og der maskinene står, så vil den utvide nettverket for deg.

 

-Stigma

 

Leiligheten har tre etasjer. Routeren står i andre etasje og skal gi trådløst nettverk til alle tre etasjene. Det er en Airport Express. Ikke mulighet til å skifte antenne, da den ikke er synlig engang. Jeg tror den beste løsningen hadde vært å hatt en Aiport Extreme i andre etasje, og en express i første og tredje etasje som fungerer som extendere. Men det løser jo dermed ikke mitt n-nettverks-ønske. Vil det være mulig å stille express'en i tredje (om min løsning slår gjennom) til å KUN ta i mot n-devices? Eller vil g-enheter i andre etasje interfere (selv om de har egen ruter der) og senke nettverket til g?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...