Gå til innhold

Ny 24" (nok en gang)


Øsse

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Som mange andre er så er jeg på jakt etter en fornuftig 24" skjerm og jeg har et par spørsmål som ikke er blitt diskutert i andre tråder. Jeg tenkte det var best å lage en ny i stedet for å grave opp gamle.

 

Er det noen som kan gi meg en kortfattet oversikt over hvilke paneltyper som er i salg? Hva er forskjellen på TN og TN + film, er sistnevnte glossy?

 

Ser at produsenter som Eizo selger skjerm med kontrastforhold 1000:1 uten å blunke, mens Samsung kan stille opp med 8000:1 i samme prisklasse. Har og hørt at det ikke er en akseptert standard på måling av slikt. Hvor mye vekt bør jeg legge på kontrastforhold?

 

Eizo og Samsung er blitt diskutert frem og tilbake, men to som går unevnt er denne, og denne. Har noen erfaringer med disse?

 

Nå har jeg en NEC 1770NX som jeg forstod var ganske bra på den tiden jeg kjøpte den, og jeg har ingenting å utsette på bildet nå. Ser at det tydeligvis er kommet ut nyere utgaver av skjermen de siste årene. Jeg har altså den første. Kjøpte den til jul 2004. Er det slik at jeg kan omtrent kjøpe det billigste jeg finner og likevel få en skjerm med bedre specs i fanget uansett?

 

Skjermen som jeg har nå har sRGB-støtte, men jeg ser at bl.a. flere av Samsungs skjermer ikke har det. Er sRGB noe som bør vektlegges?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, slutt å heng deg opp i produsentens oppgitte kontrast ratio, for den er bare misvisende. Den ekte kontrast ratioen finner du først ut ved å måle med for eks ett colorimeter. Mange anmeldelser rundt på nettet gjør dette og i signaturen min finner du en link til målinger av fargekvalitet, kontrast ratio, input lag osv.

 

TN og TN + film er det samme. Har ingenting med glossy å gjøre.

 

Når en skjerm "støtter" sRGB vil det si at den operer i det fargespektrumet som er definert sRGB. Nesten alt bruker sRGB farespektrumet. Mange nye skjermer, såkalte "wide gamut" skjermer opererer utenfor dette spektrumet og kan dermed gi unaturlige/ overfylte farger.

 

 

Når det gjelder den nye skjermen din, anbefaler jeg deg en skjerm med IPS-panel (spesifikk anbefaling i signaturen). TN og VA-paneler har etter min mening alvorlige ulemper som går på gamma/color-shift bare man så vidt beveger hode eller ikke det engang. Når jeg først skiftet over til LCD (TN-skjerm) fra CRT-skjerm, var dette det første jeg reagerte på, men til slutt ble jeg vant med det. Etter at jeg fikk 24" ble dette enda mer plagsomt og jeg har siden da letet etter en skikkelig god IPS-skjerm. Har hatt en NEC 2690wuxi med H-IPS panel. Denne hadde fenomenal bildekvalitet, men var for stor og input lagen plaget meg (ikke bland dette med responstid). I tillegg kostet den 10k, så jeg tenkte det var bedre å levere den tilbake og heller kjøpe en annen IPS-skjerm. Den dag i dag, er skjermene jeg vurderer HP LP2475w (widegamut H-IPS) og Hazro HZ24Wi (sRGB H-IPS). Sistenevnte er bare tilgjengelig i Storbritania, men skal visst bli tilgjengelig andre plasser i Europa i løpet av året.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

 

Det ser ut for at alt annet en TN-panel er for dyrt for meg. Alternativet er å gå ned i størrelse, men med tanke på skjermen jeg har nå, så tror jeg at hvis jeg kjøper en god TN-skjerm så blir jeg fornøyd. Har nå lest et par tester av 2493HM og den får gode kritikker.

Lenke til kommentar

Veldig dumt valg, for 1400kr mer får du en skjerm som er MYE bedre. HP LP2475w koster bare 5000kr. IPS-skjermer koster vanligvis 10k+.

 

Jeg tror du bør researche forskjellene på de ulike panelene selv, så du innser hvor dårlig TN- og VA-paneler faktisk er, i forhold til IPS-paneler.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg vil merke forskjell. Jeg er ikke særlig raffinert på den fronten, og det er jo tydeligvis mange andre som også er fornøyd med skjermer som BenQ G2400W. Den siste skjermen jeg foreslo er allerede i dyreste laget.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett disse IPS-panelene i action, og det må ganske mye overtalelse til før jeg velger å kjøpe en nesten dobbelt så dyr skjerm?

 

Vel, det fins faktisk folk som foretrekker å betale litt mer for best mulig kvalitet, men er du ikke kresen, for all del hold deg til TN.

 

Vi som foretrekker IPS og betaler for det, får ihvertfall:

- ekte 8-bits farger

- best skarphet

- ingen gamma/farge skift ved mikroskopiske forandringer i innsynsvinkel

 

TN:

274_275_108.jpg

 

IPS:

52_95_108.jpg

 

Typisk gamma/farge skifting med VA-paneler:

Lenke til kommentar

Joda, det er vel og greit.. Men jeg pleier å se rett på skjermen uansett.

Skjønner godt at IPS-paneler er greit på monitorer som mange folk skal se samtidig, og sånne ting.. Men jeg sitter her med 2 Samsung 245b-skjermer, og de har fine og gode farger når jeg ser rett på dem. Når verken de eller jeg flytter på meg så tenker jeg jo ikke på at fargene blir dårlige i andre vinkler i grunn..

Lenke til kommentar

Hehe, dere må først skjønne hva jeg skriver før dere kommenterer. Hadde problemet vært at skjermens gamma/farger bare forandrer seg med vinkler som ikke er rett mot skjermen hadde ikke det vært ett stort problem i det hele tatt. Tingen er at det er ett stort problem når gamma/farger forandrer seg bare så vidt man lener kontorstolen man sitter i litt tilbake. Si man sitter å ser på en mørk film og plutselig lener seg bak i stolen og det bilde som virket svart for ett sekund siden har nå blitt mer grålig og fargene ser mer utvaska ut. Alle TN-paneler lider av dette i den vertikale innsynsvinkelen.

 

Plager ikke dette deg, så kan du holde deg til TN-paneler, men du skal også vite at du ofrer ekte 8-bit farger og skarphet, samtidig som du sitter igjen med mer støy og banding i fargenyanser.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt forvirret av anbefalingene dine i signaturen din, Looper87. La oss si at jeg slår til og kjøper en S-IPS-skjerm, eksempelvis den du anbefaler. Ender jeg opp med en skjerm som ikke er like god til spilling som BenQ G2400W? Ser det ikke helt for meg.

 

Vurderer seriøst den HP'en nå :) Da har jeg vel kanskje skjerm i en god stund fremover? Ser den har pivot og høydejustering og alt jeg har lyst på, i tillegg til at bildekvaliteten skal være langt over det jeg i utgangspunktet siktet meg inn mot.

Lenke til kommentar

Vel, LCD-verdenen er full av kompromiss. Alle de ulike panelene har sine fordeler og det beste er å oppleve og lære om dette selv, så man kan gjøre ett best mulig valg for seg selv. TN har raskest responstid og har vanligvis lavest input lag. VA-paneler er ofte best på kontrast ratio. Med IPS slipper du gamma/ fargeskift ved små forandringer i innsynsvinkel og får ett skarpere bilde på grunn av måten pikselstrukturen er byggd opp. Jeg sier ikke at du ikke vil bli fornøyd med en TN-skjerm. Du må finne ut selv om gamma/farge skifting er noe som plager deg. Selv om TN-paneler har mer støy (på grunn av dithering teknologien som blir brukt for å simulere 8-bit farger), ikke ekte 8-bit farger og smålig banding i fargenyanser, er dette noe de færreste vil legge merke til uten at det blir pekt ut for dem. Jeg mener den irriterende gamma/farge skiftingen i den vertikale innsynsvinkelen er det største problemet med TN.

 

BenQ G2400W er en dritbra TN gamingskjerm, siden den bare har 3ms input lag, grei responstid og veldig gode/rette farger og kontrast ratio. I tillegg så er den skambillig og folk er generelt veldig fornøyd med skjermen.

 

HP LP2475w har 20ms input lag (akseptabelt til vanlig spillbruk), kjempebra svartnivå og har ihvertfall meget gode farger, hvit og gråskala når skjermen er blitt kalibrert. Vent på test fra prad.de, så vi får mer detaljer. Det er en ting som er negativt med HP LP2475w da og det er at den har wide color gamut (dekker hele 103% av adobe RGB), som gjør at farger kan virke for sterke, ja nesten radioaktive. Dette er på grunn av at skjermen opererer utenfor sRGB fargerommet. Noen har ingenting imot dette og syntes at bilde blir mer livligere. Andre syntes dette er irriterende, da hudtoner og slikt kan bli unaturlige. Har selv hatt 2 wide color gamut skjermer som dekker 93% av adobe RGB og jeg syntes det var lite problematisk. Med video kan du uansett sette ned "saturation" via kontrollpanelet til ATI eller Nvidia, noe som fungerer helt greit. I spill er det ikke noe problem, da spill ikke er virkelighetsnære uansett og WGC gjør faktisk bilde mer livligere.

 

Dette med wide color gamut er nok bare noe folk må vende seg til, da alle nye skjermer som kommer ut i dag ser ut til å ha wide color gamut. Om du ikke skulle være fornøyd med en skjerm, kan du jo alltids bruke angreretten, selv om noen leverandørerer har vist seg å være vanskelig på dette.

Lenke til kommentar
Det er en ting som er negativt med HP LP2475w da og det er at den har wide color gamut (dekker hele 103% av adobe RGB), som gjør at farger kan virke for sterke, ja nesten radioaktive. Dette er på grunn av at skjermen opererer utenfor sRGB fargerommet. Noen har ingenting imot dette og syntes at bilde blir mer livligere. Andre syntes dette er irriterende, da hudtoner og slikt kan bli unaturlige. Har selv hatt 2 wide color gamut skjermer som dekker 93% av adobe RGB og jeg syntes det var lite problematisk. Med video kan du uansett sette ned "saturation" via kontrollpanelet til ATI eller Nvidia, noe som fungerer helt greit. I spill er det ikke noe problem, da spill ikke er virkelighetsnære uansett og WGC gjør faktisk bilde mer livligere.

 

 

Om man kalibrerer skjermen, blir fargemetningen riktigere da? eller forblir det oversaturert?

Driver med grafikk og foto, så farger er relativt viktig å se riktig XD

Lenke til kommentar

Dette er litt offtopic, men er det noen som vet eller vil anbefale en eller flere av disse skjermene: BenQ G2400W - Acer G24oid - BenQ T261W

Jeg ser at det står mye bra om denne BenQ G2400W, men jeg klarer bare ikke å bestemme meg.

G2400W ser litt kjedelig ut, og virker ikke så spesiell, Acer sin har litt fet utseende syntes jeg og stats'n ser ikke så værst ut.

Og 26" digger jeg bare..the bigger, the better :)

Endret av Bloodax
Lenke til kommentar
Om man kalibrerer skjermen, blir fargemetningen riktigere da? eller forblir det oversaturert?

Driver med grafikk og foto, så farger er relativt viktig å se riktig XD

Fargene blir riktige i fargestyrt programvare, som de fleste fotoredigeringsprogrammer er. Andre programmer vil bli oversaturerte.
Lenke til kommentar
Om man kalibrerer skjermen, blir fargemetningen riktigere da? eller forblir det oversaturert?

Driver med grafikk og foto, så farger er relativt viktig å se riktig XD

Fargene blir riktige i fargestyrt programvare, som de fleste fotoredigeringsprogrammer er. Andre programmer vil bli oversaturerte.

 

Ja, oversatureringen blir roet en del ned i programmer som tar i bruk kalibrert ICM-profil. Hvis du driver med grafikk og foto så vil jeg anbefale NEC 2690wuxi som er en langt mer sofistikert skjerm med hardware kalibrering i skjermen (12-bit LUT), skikkelig fargestyring og A-TW polorizer (bilde begynner ikke å smålig blekne til i ekstreme vinkler). Den har faktisk gått ned en god del i pris, og koster bare 9000kr akkurat nå. Når skjermen kom ut for 2år siden (fortsatt det beste du får i Europa) kostet den 16000kr.

Lenke til kommentar
Hvis du driver med grafikk og foto så vil jeg anbefale NEC 2690wuxi som er en langt mer sofistikert skjerm med hardware kalibrering i skjermen (12-bit LUT), skikkelig fargestyring og A-TW polorizer (bilde begynner ikke å smålig blekne til i ekstreme vinkler). Den har faktisk gått ned en god del i pris, og koster bare 9000kr akkurat nå. Når skjermen kom ut for 2år siden (fortsatt det beste du får i Europa) kostet den 16000kr.

 

er det mulig å få tak i en mindre versjon av den?

Jeg syns 26" er litt mye og prisen er for høy for meg.

Ser etter 22-24" igrunnen. Har du noen forslag?

Lenke til kommentar
Hvis du driver med grafikk og foto så vil jeg anbefale NEC 2690wuxi som er en langt mer sofistikert skjerm med hardware kalibrering i skjermen (12-bit LUT), skikkelig fargestyring og A-TW polorizer (bilde begynner ikke å smålig blekne til i ekstreme vinkler). Den har faktisk gått ned en god del i pris, og koster bare 9000kr akkurat nå. Når skjermen kom ut for 2år siden (fortsatt det beste du får i Europa) kostet den 16000kr.

 

er det mulig å få tak i en mindre versjon av den?

Jeg syns 26" er litt mye og prisen er for høy for meg.

Ser etter 22-24" igrunnen. Har du noen forslag?

 

Uheldig nok så selger de ikke NEC 2490wuxi i Europa, noe som egentlig er veldig trist, da det er den er eneste S-IPS skjermen med sRGB som kan hardware kalibreres. Har selv prøvd å finne en måte å importere den på, uten nytte.

 

Du har jo også IPS-skjermen NEC 20WGX2 som ett greit alternativ. Den er glossy da, så kanskje ikke helt bra med tanke på bilderedigering. Personlig for liten for meg.

Lenke til kommentar

Dette er litt offtopic, men er det noen som vet eller vil anbefale en eller flere av disse skjermene: BenQ G2400W - Acer G24oid - BenQ T261W

Jeg ser at det står mye bra om denne BenQ G2400W, men jeg klarer bare ikke å bestemme meg.

G2400W ser litt kjedelig ut, og virker ikke så spesiell, Acer sin har litt fet utseende syntes jeg og stats'n ser ikke så værst ut.

Og 26" digger jeg bare..the bigger, the better..

håper på svar, får aldri ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...