Jeg ser det samme. Det virker vanskelig å finne noe solid faktagrunnlag for å støtte disse tidsgrensene.
Et annet problem er at Helsedirektoratet med dette bidrar til å legitimere det svært vage og problematiske begrepet «skjermbruk». Det eneste presise bruksområdet for dette begrepet er når man faktisk snakker om å se på en skjerm – rent fysisk.
Slik det brukes i dag, åpner det for en debatt som raskt kommer ut av kontroll, fordi folk legger vidt forskjellige betydninger i begrepet.
Når Stefan Halck beskriver dette som en kamp mot en kynisk bransje som utnytter avhengighet og drives av profittmaksimering – rettet mot både barn, voksne og alle imellom – har han både rett og feil.
Ja, det finnes elementer som loot-boxer, manipulerende design og avhengighetsskapende spillmekanikker, og de bør absolutt tas på alvor. Men vi må også anerkjenne at det finnes spillopplevelser som er meningsfulle, kreative og engasjerende – uten økonomisk kynisme i bunn.