Hei,
Jeg ser flere nevner at de har hatt utfordringer med bl.a. Dustin etter å ha bestilt kort for så å ikke få levert det som var lovet. Jeg ønsker å høre fra dere hvordan det gikk og om det i det hele tatt ble en løsning på saken. Det er flere mulige utfall av uløste saker: at du sitter uten kort med den ulempe det medfører, måtte foreta dekningskjøp (der kompensasjon av mellomlegg skal dekkes av selger som ikke overholdt avtalen), ulemper med at selger har holdt av penger på noe som ikke har blitt levert etc.
Her er forøvrig en kort beskrivelse av min sak:
- Bestilte skjermkort høsten 2020 fra Dustin med antatt levering januar 2021, de uttrykker at de skal få inn et visst antall kort fra distributør
- De reserverer hele kjøpssummen fra min konto
- Leveringstid blir oppdatert flere ganger til samme måned (januar)
- Deretter blir jeg lovet igjen og igjen at kortet vil bli levert
- Følgende informasjon fra dem blir mer og mer vagt til de sier de ikke vet noen ting
- Ca. 1 år etter bestillingsdato, etter å ha holdt av pengene og lovet levering, kansellerer de ordren uten forvarsel og uten å foreslå en løsning
- De har på dette tidspunkt tilsvarende kort på lager, men har skrudd prisen opp flere tusen ift. hva jeg skulle betale iht. avtalen
- Jeg uttrykker min misnøye uten at Dustin ønsker å finne en løsning
- Jeg foretar så et dekningskjøp fra en annen nettbutikk da Dustin har begrenset med alternativer
Jeg er for tiden i mekling hos Forbrukertilsynet. Dustin (ombudsmannen) sin respons er nok ikke ukjent den flere her har fått servert. De viser lite vilje til å ordne opp og påstår at det ikke er gjort en bindende avtale. Jeg mottok en bekreftelse på ordren, betalingsbekreftelse samt e-poster om endret leveringsdato på ordren. Så vidt jeg er kjent er det ikke lovlig praksis å legge ut produkter til (forhånds)bestilling, holde av summen i helhet og senere påstå at det aldri har blitt gjort en avtale og at de ikke har noe ansvar.
Hva er status på deres sak? Om det ikke går noen vei hos Forbrukertilsynet for alle som har eller har hatt en sak hos Dustin ønsker jeg å se an muligheten til å ta dette videre som gruppe (pro bono gruppesøksmål). Det er kanskje ikke noe alle ønsker å fortsette kampen på, men for det første så er det en prinsippsak og for det andre er det en dårlig praksis som nettbutikker ikke burde komme unna med. Jeg mener det er klart at Dustin (og sikkert andre aktører) har utnyttet situasjonen for egen fordel på en hensynsløs måte ovenfor kundene.
Eventuelt kan du sende meg en PM om du ikke vil svare her.