Gå til innhold

Erik Brenn

Medlemmer
  • Innlegg

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Erik Brenn sine prestasjoner

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei, Vi har hatt en diskusjon vedrørende fordeling av kostnader for installasjon av nye røyksugere i vårt sameie, som består av leiligheter. Det er litt ulik konfigurasjon og det er kun ca halvparten av leilighetene som er tilkoblet infrastruktur for ildsted, altså pipeløp og røyksugere. Det er en stor kostnad og bytte disse og vår forretningsfører har rådet oss til å fordele kostnaden basert på fordelingsnøkkel med referanse til høyesterettsdom angående fordeling av kostnader til heis (hvor juryen var veldig splittet). Det betyr at også de som aldri har muligheten til å installere ildsted, typisk mindre leiligheter, må være med å dekke kostnader for røyksugere til de som har denne fordelen. https://lovdata.no/artikkel/hoyesterett_-_hvem_betaler_for_heisen_i_sameiet/1363som Jeg forstår jo henvisningen men klarer ikke helt å se at dette er samme sak. Heis er en del av sentral infrastruktur for et sameie, som er med å gjøre byggmassen "moderne". Heis infrastruktur går jo også ofte ned i kjellere, som hos oss, og kan slikt sett hevdes å komme alle til gode. Men Ildsted og røyksugere er et gode som ikke er tilgjengelig for alle. Usikker på om jeg skal gidde å ta kampen ved å engasjere andre beboere og eventuelt advokat. Er det noen vits? Erik
  2. Det tenkte jeg også, men mekaniker nevnte ikke noe om justeringsmuligheter. For høre med annet verksted.
  3. Bilen har gått "bare" 130' på 10 år, så fortsatt mye bil igjen. Tenker at det er verdt å reparere den for 20' . Har tatt EGR ventil, kalipere, brekk tidligere. Dessuten laang ventetid på el
  4. Hei ! Hadde min Kia Sportage på EU kontroll og det gikk fint. Men de bemerket at clutch'n ikke var helt i vater, som jeg viste fra før. Fikk prisantydning på 14-22000 i reparasjon, avhengig av hva som er defekt. Å bytte clutch er en ting, men svinghjul ble nevnt som et mulig og dyrere problem. Har lest den fine intro'en til clutch på https://bilfag.portfolio.no/read/0dd7c57e-f9eb-4cd4-a5fd-9fe548aaf0a4 Symptomer på min bil: Vanskelig å få i revers, spesielt rett etter nedbremsing/kjøring. De andre girene fungerer greit, men merker jo at det ikke er "smooth", spesielt ved nedgiring på høyt turtall Det kommer "krakelyd" hvis jeg tvinger den i revers. Men jeg kan ofte unngå "krakelyd" hvis jeg trykker clutch'n hardt inn, eller venter til motoren har gått på tomgang i 10-15 sek før jeg girer til revers. Det er ikke problemer med drivkraft. Bilen trekker godt når den først er i gir, også på høyt gir/lavt turtall (diesel kjerre) Min forståelse da er at lamellplaten og svinghjulet bør være ok, fordi det ikke er problemer med drivkraft. Med andre ord, enten er clutch'n ødelagt, eller utløsermekanismen. Jeg vet ikke om det er wire(selvjusterende) eller hydraulisk clutch på kjerra. Kan noen her med litt peiling kommentere så hadde det vært fint. Erik
×
×
  • Opprett ny...