Hei !
Hadde min Kia Sportage på EU kontroll og det gikk fint. Men de bemerket at clutch'n ikke var helt i vater, som jeg viste fra før. Fikk prisantydning på 14-22000 i reparasjon, avhengig av hva som er defekt. Å bytte clutch er en ting, men svinghjul ble nevnt som et mulig og dyrere problem.
Har lest den fine intro'en til clutch på https://bilfag.portfolio.no/read/0dd7c57e-f9eb-4cd4-a5fd-9fe548aaf0a4
Symptomer på min bil:
Vanskelig å få i revers, spesielt rett etter nedbremsing/kjøring. De andre girene fungerer greit, men merker jo at det ikke er "smooth", spesielt ved nedgiring på høyt turtall
Det kommer "krakelyd" hvis jeg tvinger den i revers. Men jeg kan ofte unngå "krakelyd" hvis jeg trykker clutch'n hardt inn, eller venter til motoren har gått på tomgang i 10-15 sek før jeg girer til revers.
Det er ikke problemer med drivkraft. Bilen trekker godt når den først er i gir, også på høyt gir/lavt turtall (diesel kjerre)
Min forståelse da er at lamellplaten og svinghjulet bør være ok, fordi det ikke er problemer med drivkraft.
Med andre ord, enten er clutch'n ødelagt, eller utløsermekanismen. Jeg vet ikke om det er wire(selvjusterende) eller hydraulisk clutch på kjerra.
Kan noen her med litt peiling kommentere så hadde det vært fint.
Erik